Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Bröllop och utbrändhet
- Trådstartare Fnisseli
- Start datum
Graal
Avslutat medlemskap
Utbrända högdagrar ser anskrämligt ut!
Håller inte med. Utbrända högdagrar (annat än som spetsdagrar i reflexer el dyl) är ett ofog som borde förbjudas i bilder Det ser helt enkelt fult ut!
Och varför ska jag behöva exponera efter det om jag istället kan framkalla/mörkrumskopiera så att högdagrarna får teckning? Jag får banne mig inga igensotade skuggor då. Mina filmer har förmåga att registrera detaljer i bildens alla delar om jag exponerar och framkallar rätt och det är min framkallnings/kopieringsteknik som avgör vad jag får fram på bild. Dessutom; om det nu skulle vara så att jag får vissa mörka detaljer i mitt negativ så mörka att det blir detaljlöst på bild så kan jag oftast kopiera så att det ändå inte blir helt pappervitt i bild för det är något som ser anskrämligt ut. Man bör ha lite ton i det vita även om det är utbränt från detaljer, det är min högst PERSONLIGA åsikt som jag delar med flera andra "gammaldags" fotografer.
Hälsn, Nils.
erro.se skrev:
Om bilderna är jättefina så gör det väl inget om de är lite utbrända?
Det finns väl inget som säger att en bild inte FÅR vara utbränd... eller?
Men om du vill slippa utbrända högdagrar så måste du ju förstås exponera efter det. Och om du då har vita brudklänningar i solljus så får du ofrånkomligen igensotade skuggor. Du får välja antingen eller, eftersom kamerasensorer (och film) har ett visst begränsat dynamiskt omfång för det mörkaste svarta och det ljusaste vita som kan återges.
Håller inte med. Utbrända högdagrar (annat än som spetsdagrar i reflexer el dyl) är ett ofog som borde förbjudas i bilder Det ser helt enkelt fult ut!
Och varför ska jag behöva exponera efter det om jag istället kan framkalla/mörkrumskopiera så att högdagrarna får teckning? Jag får banne mig inga igensotade skuggor då. Mina filmer har förmåga att registrera detaljer i bildens alla delar om jag exponerar och framkallar rätt och det är min framkallnings/kopieringsteknik som avgör vad jag får fram på bild. Dessutom; om det nu skulle vara så att jag får vissa mörka detaljer i mitt negativ så mörka att det blir detaljlöst på bild så kan jag oftast kopiera så att det ändå inte blir helt pappervitt i bild för det är något som ser anskrämligt ut. Man bör ha lite ton i det vita även om det är utbränt från detaljer, det är min högst PERSONLIGA åsikt som jag delar med flera andra "gammaldags" fotografer.
Hälsn, Nils.
ChiPs
Aktiv medlem
Re: Utbrända högdagrar ser anskrämligt ut!
De här håller jag med om, skillnaden är väl att jag kallar det utbränt när detaljerna försvinner.
Graal skrev:
Man bör ha lite ton i det vita även om det är utbränt från detaljer, det är min högst PERSONLIGA åsikt som jag delar med flera andra "gammaldags" fotografer.
Hälsn, Nils.
De här håller jag med om, skillnaden är väl att jag kallar det utbränt när detaljerna försvinner.