Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

EOS 7D - helt ny men fokuserar helt fel!

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, och jag tror att det är försvinnande få som inte har det. Däremot är det väldigt många som tror att de inte har det. Jag menar på inget sätt att det gäller trådskaparen, men det är inga problem för mig att få oskarpa bilder om jag slarvar lite med hur jag fokuserar. Ger jag kameran rätt förutsättningar sätter den fokus.

Det är absolut inget problem för mig heller att få oskarpa bilder OM jag skulle ”slarva”, men nu är det inte ”slarv” jag pratar om då jag berättar om fokuseringsproblemen som min 7D dras med… Men förhoppningsvis är problemen åtgärdade då jag får tillbaka utrustningen, annars blir det till att lämna tillbaks kameran till butiken :)

/Jens
 
Hur gör man för att på ett, eller flera, lätt sätt komma fram till om kameran "fokuserar" rätt?

Någon som kan ge ett gott exempel?
"Gör så, med de inställningarna, fota så och kolla bilden...bla, bla, bla"

Jag har själv haft litet problem emellanåt men tänkt att det blir så när man inte är proffs... :)


/Andreas
 
Enklast och billigast sätt är att fotografera av en Linjal som lutar och ser vart fokus sitter.



/Stefan R. Nilsson
 
Två varianter jag använder är:

1) Se till att ha ett tydligt och väl belyst motiv som är enkelt för AF att identifiera på en yta med lite struktur. T.ex. flingpaket på en duk eller ensam gubbe på gräsmatta. Ta flera bilder och kolla om motivet finns i det skarpaste området i djupled - det brukar synas tydligt på duken/gräsmattan var bästa skärpan sitter.

2) Sätt kameran på stativ och ta flera bilder på samma motiv dels med vanlig AF, dels med kontrast-AF i liveview. Om skärpan med kontrast-AF konsekvent är bättre än den vanliga fasdetekterande AF:en så är det ett tecken på feljusterad AF.

Det finns såklart mer vetenskapliga och exakta metoder, men de här är enkelt genomförbara och funkar fint för mig.
 
Du behöver inte ens ta några bilder. Sätt kameran på stativ, fokusera på nåt tydligt (svart streck på vitt papper) med mittpunkten, slå över till live view och förstora mitten på bilden 10 ggr. Om du nu kan fokusera bättre manuellt, i flera prov efter varandra, då fokuserar inte kameran där den ska.

Fokuspunkterna på 7D är stora, betydligt större än boxarna i sökaren antyder. Det är lätt att fokusera på något vid sidan om boxarna, om man inte tänker sig för när man riktar kameran.

Här är en bild på en elitorienterare i världsklass, Anne-Grete Hausken Nordberg, i full fart på väg mot mål. Taget med 7D på knappt 10 meters håll med EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM på 280 mm brännvidd (EF Extender 1,4X III monterad), Servo AF, singelpunkt med expansion, f/4, 1/4000 s och dessutom med WFT-E5B med Bluetooth transceiver uppkopplad mot GPS för geotagging vid tagningsögonblicket.
Åtminstone på originalbilden ser man varje litet hårstrå i ansiktet. Men jag hade en hel flock oskarpa bilder i början, jag som kom från 40D, innan jag begrep mig på hur man skulle konfigurera AF på en 7D. Inställningarna är ungefär lika komplexa som för 1D Mark IV, en kamera som ledde till att Canon gjorde om hela inställningssystemet för AF i 1DX...

Anne-Grete
 
Fokuspunkterna på 7D är stora, betydligt större än boxarna i sökaren antyder. Det är lätt att fokusera på något vid sidan om boxarna, om man inte tänker sig för när man riktar kameran.

Här är en bild på en elitorienterare i världsklass, Anne-Grete Hausken Nordberg, i full fart på väg mot mål. Taget med 7D på knappt 10 meters håll med EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM på 280 mm brännvidd (EF Extender 1,4X III monterad), Servo AF, singelpunkt med expansion, f/4, 1/4000 s och dessutom med WFT-E5B med Bluetooth transceiver uppkopplad mot GPS för geotagging vid tagningsögonblicket.
Åtminstone på originalbilden ser man varje litet hårstrå i ansiktet. Men jag hade en hel flock oskarpa bilder i början, jag som kom från 40D, innan jag begrep mig på hur man skulle konfigurera AF på en 7D. Inställningarna är ungefär lika komplexa som för 1D Mark IV, en kamera som ledde till att Canon gjorde om hela inställningssystemet för AF i 1DX...

En väldigt bra sammanfattning. Jag kan hitta en väldig massa mer eller mindre oskarpa bilder jag tagit med min 7D genom åren - där jag tycker att jag gjorde rätt vid fototillfället. I efterhand kan jag se att jag inte alls gjorde det. :)

Canon är generellt sämre än Nikon på att fokusera i svagt ljus. Inte dålig, men sämre. Som jag skrivit tidigare är det ljus och kontrast vid fokuspunkten som styr kvaliteten på fokussättningen. Det kan man inte fuska med.

Får man skärpa på ett stillastående motiv (förslagsvis en teckning upptejpad på väggen) i bra ljus har man inga skärpeproblem i hårdvaran.
 
Bilden jag länkade till var ju tagen i solljus så starkt det blir här, så där var i alla fall det inget problem. Däremot finns det många olika kontraster att mäta på, på en människa som springer i färgglad tröja, och dessutom med en massa annat folk runtomkring (bilden är tagen på årets 5-dagars), så visst finns det sånt som kan förvirra AF där också. Men rätt använd är 7D mycket bra på att följa det man vill den ska följa i sådana sammanhang.
 
Bilden jag länkade till var ju tagen i solljus så starkt det blir här, så där var i alla fall det inget problem. Däremot finns det många olika kontraster att mäta på, på en människa som springer i färgglad tröja, och dessutom med en massa annat folk runtomkring (bilden är tagen på årets 5-dagars), så visst finns det sånt som kan förvirra AF där också. Men rätt använd är 7D mycket bra på att följa det man vill den ska följa i sådana sammanhang.
Gör man som man ska blir det alltså bra. Tack för det förtydligandet!

Jag fick som sagt en ny kamera igår, och tycker att den ger bättre fokus än den första. Fortfarande blir det "mjukare" bilder än 40D, men faktiskt helt OK. Efter att ha dragit ner ISO blev det dessutom betydligt mindre brus.

Jag har suttit en del med Live View och provat olika inställningar och har nog hittat någorlunda rätt nu. Mot mitt tidigare fattat beslut har jag även microjusterat (-5 för 70-200 och +5 för 24-105). Det gjorde en hel del, tycker jag.

Nästa steg är att se hur den presterar vid nästa fotbollsmatch för sonen. Så här långt har jag fokuserat (taskigt ordval där...) på Single AF, men är nyfiken på hur det blir när kameran själv får välja. 7D lär ju vara en bra sportkamera...

Exempelbilder finnes om det kan vara av intresse.

/Magnus
 
Gör man som man ska blir det alltså bra. Tack för det förtydligandet!

Jag fick som sagt en ny kamera igår, och tycker att den ger bättre fokus än den första. Fortfarande blir det "mjukare" bilder än 40D, men faktiskt helt OK. Efter att ha dragit ner ISO blev det dessutom betydligt mindre brus.

Jag har suttit en del med Live View och provat olika inställningar och har nog hittat någorlunda rätt nu. Mot mitt tidigare fattat beslut har jag även microjusterat (-5 för 70-200 och +5 för 24-105). Det gjorde en hel del, tycker jag.

Nästa steg är att se hur den presterar vid nästa fotbollsmatch för sonen. Så här långt har jag fokuserat (taskigt ordval där...) på Single AF, men är nyfiken på hur det blir när kameran själv får välja. 7D lär ju vara en bra sportkamera...

Exempelbilder finnes om det kan vara av intresse.

/Magnus

Jag har knåpat ihop en sån där gär det själv pryl för att kolla fokuseringen. SKulle kunna koma över med den.
 
Nästa steg är att se hur den presterar vid nästa fotbollsmatch för sonen. Så här långt har jag fokuserat (taskigt ordval där...) på Single AF, men är nyfiken på hur det blir när kameran själv får välja. 7D lär ju vara en bra sportkamera...

Det finns mycket att trimma på en 7D för att få autofokus så bra som möjligt på en fotbollsmatch. Jag använder nästan uteslutande snabb seriebildstagning, AI-servo och utökad AF-punkt. Visst kan man låta kameran välja själv bland alla 19 punkter men jag är ganska övertygad om att det kommer med en del rutor där kameran har valt att fokusera på något du inte hade tänkt själv.

Det är alltid en kompromiss mellan att gaffla in ett så litet område som möjligt utan att det blir så litet så man missar målet. Utökad AF-punkt funkar bra för mig när det gäller fotboll. På hockey brukar jag gå ner till enpunkts-AF. Dessutom har jag ställt in så jag flyttar AF-punkten med tummen på joysticken. Då kan jag snabbt komponera om om jag behöver.

Dessutom kan man ju trimma skärpeföljningens känslighet, skärpeföljningsmetod, prioritering av skärpa kontra hastighet m.m. Jag har ställt ner känsligheten lite samt valt kontinuerlig skärpeföljningsmetod. Därmed tycker jag att störningar som t.ex. domare och andra spelare som kommer i vägen inte påverkar för mycket. Men det är återigen en kompromiss. Du kan även välja om kameran ska prioritera hastighet eller AF.

Som du förstår så lär det gå åt några matcher innan du har fått en setup som funkar för dina behov, och innan dess lär det bli några suddiga bilder. Men under förutsättning att allt är OK med kameran (enligt testmetoder tipsat om ovan) så ska du kunna få skarpa fotbollsbilder med din 7D.
 
Det finns mycket att trimma på en 7D för att få autofokus så bra som möjligt på en fotbollsmatch. Jag använder nästan uteslutande snabb seriebildstagning, AI-servo och utökad AF-punkt. Visst kan man låta kameran välja själv bland alla 19 punkter men jag är ganska övertygad om att det kommer med en del rutor där kameran har valt att fokusera på något du inte hade tänkt själv.

Det är alltid en kompromiss mellan att gaffla in ett så litet område som möjligt utan att det blir så litet så man missar målet. Utökad AF-punkt funkar bra för mig när det gäller fotboll. På hockey brukar jag gå ner till enpunkts-AF. Dessutom har jag ställt in så jag flyttar AF-punkten med tummen på joysticken. Då kan jag snabbt komponera om om jag behöver.

Dessutom kan man ju trimma skärpeföljningens känslighet, skärpeföljningsmetod, prioritering av skärpa kontra hastighet m.m. Jag har ställt ner känsligheten lite samt valt kontinuerlig skärpeföljningsmetod. Därmed tycker jag att störningar som t.ex. domare och andra spelare som kommer i vägen inte påverkar för mycket. Men det är återigen en kompromiss. Du kan även välja om kameran ska prioritera hastighet eller AF.

Som du förstår så lär det gå åt några matcher innan du har fått en setup som funkar för dina behov, och innan dess lär det bli några suddiga bilder. Men under förutsättning att allt är OK med kameran (enligt testmetoder tipsat om ovan) så ska du kunna få skarpa fotbollsbilder med din 7D.

Mycket bra tips, Peter! Jag tar till mig och provar.

/Magnus
 
Förlåt mig om jag inte riktigt har hunnit att läsa alla inlägg i den här tråden, men här kommer mina erfarenheter.

- AI Focus, nja, min erfarenhet är att det i så fall är bättre att köra Servo även på stillastående objekt

- Använd inte automatiskt val av fokuspunkter. När jag gjorde det under första halvåret hände det titt som tätt att kameran indikerade fokus på t.ex. ett träd och la fokusen 5 meter fel. Jag kör alltid zon, utvidgad eller dom "små" punkterna. Det lirar mycket bättre, och framförallt till sport

- objektiv är olika. Jag ser att repeterbarheten med AF i praktisk användning skiljer sig t.ex. mellan mitt 24-105 och 70-200 f/4. Sätter man dom med live-view så blir dom likvärdiga.
 
Förlåt mig om jag inte riktigt har hunnit att läsa alla inlägg i den här tråden, men här kommer mina erfarenheter.

- AI Focus, nja, min erfarenhet är att det i så fall är bättre att köra Servo även på stillastående objekt

- Använd inte automatiskt val av fokuspunkter. När jag gjorde det under första halvåret hände det titt som tätt att kameran indikerade fokus på t.ex. ett träd och la fokusen 5 meter fel. Jag kör alltid zon, utvidgad eller dom "små" punkterna. Det lirar mycket bättre, och framförallt till sport

- objektiv är olika. Jag ser att repeterbarheten med AF i praktisk användning skiljer sig t.ex. mellan mitt 24-105 och 70-200 f/4. Sätter man dom med live-view så blir dom likvärdiga.

Stort tack för tipsen, Tommi! Precis vad jag vill ha.

/M
 
Jag som ofta fotograferar löpare som närmar sig mig mot slutet av deras insats har olika AF-inställningar för olika avstånd. Normalinställningen för längre distanser, där de är större delen av tiden, och sen kan jag byta på slutet genom att hålla inne nedbländningsknappen. Den kan man programmera till att skicka in en ny uppsättning inställningar så länge man trycker på den.
 
Det jag upplevde som knepigast var at hitta rätt bland inställningarna för de vanligaste situationerna...
Sen är det ju rätt enkelt att lägga in dom i Custom funktionerna så att man får rätt inställningar vid rätt tillfälle.
 
Jag som ofta fotograferar löpare som närmar sig mig mot slutet av deras insats har olika AF-inställningar för olika avstånd. Normalinställningen för längre distanser, där de är större delen av tiden, och sen kan jag byta på slutet genom att hålla inne nedbländningsknappen. Den kan man programmera till att skicka in en ny uppsättning inställningar så länge man trycker på den.

Tack för det tipset, Anders! Jag börjar se ljuset i tunneln =)

/Magnus
 
Det jag upplevde som knepigast var at hitta rätt bland inställningarna för de vanligaste situationerna...
Sen är det ju rätt enkelt att lägga in dom i Custom funktionerna så att man får rätt inställningar vid rätt tillfälle.

Ser fram emot vår "kaffe&kameraworkshop" =)

/Magnus
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar