Annons

Bråttom

Produkter
(logga in för att koppla)

trixy

Aktiv medlem
Hej
jag är ingen fotare i almänhet men gillar att fota lite då och då.
Jag har ett objektiv som heter:
nikon DX AF-S NIKKOR 55-200 mm 1:4-5.6 G ED

Vad jag söker är att komma lite närmare objektet utan att gå närmare om ni förstår... ( ska utomlands - tänkte det kunde vara bra) med ett större objektive förstår jag att detta fungerar och har blivit erbjuden att köpa ett:

Tamron för nikon och det heter:
AF 70-300 mm F/4 5.6 Di LD macro 1:2

Jag har en nikon D40X
Passar detta tamronobjektiv min kameran han sa bara att det var för en nikon och
är det autofokus på tamaronobjektet tror att AF står för det.
Har fått ett dunderpris men köper det bara för att komma närmare objektet utan att gå närmare...

BRÅTTOM....
 
Passar

Hej
jag är ingen fotare i almänhet men gillar att fota lite då och då.
Jag har ett objektiv som heter:
nikon DX AF-S NIKKOR 55-200 mm 1:4-5.6 G ED

Vad jag söker är att komma lite närmare objektet utan att gå närmare om ni förstår... ( ska utomlands - tänkte det kunde vara bra) med ett större objektive förstår jag att detta fungerar och har blivit erbjuden att köpa ett:

Tamron för nikon och det heter:
AF 70-300 mm F/4 5.6 Di LD macro 1:2

Jag har en nikon D40X
Passar detta tamronobjektiv min kameran han sa bara att det var för en nikon och
är det autofokus på tamaronobjektet tror att AF står för det.
Har fått ett dunderpris men köper det bara för att komma närmare objektet utan att gå närmare...

BRÅTTOM....

Stämmer betekningen du angett så passar den. Vad är dunderpris? (kostar mellan 1100-1500 nytt beroende på var du köper den)
 
Stämmer betekningen du angett så passar den. Vad är dunderpris? (kostar mellan 1100-1500 nytt beroende på var du köper den)

OJ...vart finner man det objektet så billigt... han sa att nypriset föar 3700kr och objektet var oanvänt och jag skulle få ge 1200,

Men vart ligger dom på 1100-1500kr??

Så finns det någon stans man kan få en hint om hur mycket större objektet blir alltså kommer man närmare objektet med ett 300 objektiv...mycket närmare elelr?
 
Lite större

OJ...vart finner man det objektet så billigt... han sa att nypriset föar 3700kr och objektet var oanvänt och jag skulle få ge 1200,

Men vart ligger dom på 1100-1500kr??

Så finns det någon stans man kan få en hint om hur mycket större objektet blir alltså kommer man närmare objektet med ett 300 objektiv...mycket närmare elelr?

Objektivet har ganska bra närgräns men på samma avstånd som ditt andra objektiv så skulle jag tippa på att det fotograferade objektet blir mellan 25-50% större (Beror lite på objektivkonstruktion)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=71700A17N2

http://www.cameranu.nl/artikel/9172/Tamron_AF_70-300mm_f_4.0-5.6_Di_LD_Macro_Nikon_Built_In_AF_.html
 
OJ...vart finner man det objektet så billigt... han sa att nypriset föar 3700kr och objektet var oanvänt och jag skulle få ge 1200,

Men vart ligger dom på 1100-1500kr??

Så finns det någon stans man kan få en hint om hur mycket större objektet blir alltså kommer man närmare objektet med ett 300 objektiv...mycket närmare elelr?

Cyberphoto: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=71700A17N2

Motivet bli lika mycket större mellan 200 och 300 mm som mellan 100 och 150 mm, och det kan du ju prova med ditt nuvarande objektiv.

Och ja, objektivet passar till din kamera. Men köp nytt, för guds skull!

Per.
 
OJ...vart finner man det objektet så billigt... han sa att nypriset föar 3700kr och objektet var oanvänt och jag skulle få ge 1200,

Men vart ligger dom på 1100-1500kr??

Så finns det någon stans man kan få en hint om hur mycket större objektet blir alltså kommer man närmare objektet med ett 300 objektiv...mycket närmare elelr?

kolla på denna simulator från nikon: Nikon Lenssimulator
 
Om nu tamron blir 25-50 % större bild än det jag skrev om 200mm från samma håll...vad är nästa steg om jag vill ett steg närmare? Kanske bättre att köpa ett sådant om jag ändå har ett 200mm
 
Om nu tamron blir 25-50 % större bild än det jag skrev om 200mm från samma håll...vad är nästa steg om jag vill ett steg närmare? Kanske bättre att köpa ett sådant om jag ändå har ett 200mm

Kändes lite felformulerat... Menar vilket objektiv ska man välja om man vill ha 50-75% större bild än 200mm objektive...vad ska jag titta efter.
 
Jag blir lite förvirrad av frågeställningen. Är det makro-funktionen du frågar om. Alltså närbildsfunktionen. Alltså hur nära du kan komma objektet och hur stort det blir på bild. Elelr frågar du om skillnaden mellan olika långa brännvidder i allmänhet?
I det senare fallet är det enkelt att svara: Med dubbelt så lång brännvidd så kommer du dubbelt så nära. Ditt motiv blir altlså dubbelt så stort.
En person som fyller hela bilden på höjden vid 200 mm kommer att framträda i 3/4-figur med 300 mm och i halvfigur med 400 mm.

eller för att svar i dina siffror
50% större borde bli 1,5 * 200 = 300
75% större borde bli 1,75 * 200 = 350


Makro-egenskaper däremot är jag inte man att svara på.

Petter ...
 
Förlåt men då man bara tar kort ibland och inte insatt i dessa termer.. Vad jag menar är...
Jag har ett objektive 55-200mm står det på objektivet...
Ställer jag mig och tar ett kort på ett objekt säg där objektet är 10 meter bort och zoomar in så mycket som möjligt för bästa bild. Om jag gör samma sak men vill ha objektet 50-75% större nör jag zoomar från samma avstånd .... Alltså komma närmare på avstånd... Ett billigt och bra objektive.... Vad välja... Som sagt fotar ibland... Och märker att 55-200är för klent att komma nära det man vill fota om man är på avstånd..
 
Det enda som är "billigt" och som ger mer brännvidd är ett 70-300 från valfri tillverkare. Nikons är bäst, men dyrast. Ska du upp på mer än 300mm börjar det kosta.
 
Blev erbjuden att köpa ett oanvänt för 1000kr inköpt i fjol ett tamaron 70-300 af vad jag förstår dtår för autofokus så mankan låta motorn fininställa.. Nytt finner jag det för 1490kr på nätet och utik. Funderar åå om man ska lägga ut de 490kr extra just att få garantin.... Ha konsumenlagen bakom sig etc...
 
Förstoringsgraden är enkel att räkna ut.

Använd pytagoras sats för att räkna ut längden på din sensors diagonal.

ex:
Sensor 24x36mm ger ca 43mm
En optik på 43mm är då normaloptik och ger ingen förstoring 43/43=1
200/43=4,65 ggr förstoring
300/43=7 ggr förstoring
 
Smart... Så då duger ett tamaron 70-300mm gått till mig som jag förstår det...
Tamaron af är väl som jag förstår... Den ställer in fokuseringen via automatik.... Motorn i kameran när jag trycker ner avtryckaren halvvägs... Okej..lpter som en sann amatör ja...men har svårt att ta till mig det man läser... Lär mig av svaren på mina frågor.. Så hoppas ni inte blir argoch pustar...men af är det just så jag tänker...
 
Det stämmer bra!
Men ha inte för höga förväntningar på objektivet! Jag skulle tipsa dig att lägga till några tusen och köpa deras nya uppdaterade variant --> http://www.cyberphoto.se/info.php?article=vc70300ni
Mycket bättre på alla punkter! Fast det är klart, om du inte fotar så ofta och mycket, så kanske du tycker det känns som en stor investering.

Ett tips är att du läser lite recensioner om det objektivet du kollar på, bilda dig en uppfattning om det uppfyller dina önskemål vad gäller skärpa etc.
 
Kommer använda det kanske topp 20 ggr per år annars mitt 55-200 är okej...men ska till turkiet och tänkte att det kan bli lite bätre bilder om man kan få bilden större som i uträkningen en skrev om här ovan så förstod jag ungefär i genomsnitt 2,5 ggr störe... Och då kanke man slipper springa fram till allt i turkiet :eek:)...

men det du rekomenderar kan ju vara en bra investering.... Om man inte använder det så ofta så håller det längre.... Var inte farligt pris heller men då båda är på 300mm så förstår jag att det är samma förstoring men bättre skärpa än det billigare 300mm
 
Men mitt 50-200 står det af på och när jag trycker in avtrycksren halvvägs finjusterar den atomatiskt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.