Så ni menar att ett 70-300 av märket tamron eller sigma ska man inte köpa då skärpan etc är dålig. Ni säger att ett orginal nikon är det bästa valet?
Japp, kort och enkelt
De billigaste 70-300 är troligen de sämsta objektiven som finns på marknaden idag, alla kategorier. Det finns säkert personer och situationer de fungerar för, men jag rekommenderar dem inte. Däremot har som sagt alla märken lite dyrare varianter och de är alla bra men Nikons är återigen bäst och lite dyrare
Har hört att ett 70-300 är väldigt svårt att få stilla bilder att dom blir suddiga för en amatör, att det är känsligt för skakningar. Stämmer detta.
Ja, om man köper de billigare som inte har inbyggd bildstabilisering (VR, OS, VC hos de olika märkena). Alla tre har stabiliserade modeller, men de för 1-2000 kr saknar det och bara det skulle göra att jag skulle undvika dem. .
Någon sa ayt man ska behålla sitt 50-200 och beskära bilderna men varför jag vill ha ett 70-300 är just för att inte behöva gå närmare objektet utan soma in det istället om ni förstår...
Är dt inte bildstabilisator i objekten eller om det sittet i kameran och då undrar jag om verkligen är så. svårt att ta ett kort med det större objektivet och få bra bilder alltså inte suddiga pg a känsligheten av skakningar.
55-200 finns både med och utan stabilisator. Står det VR med guldbokstäver på ditt och om det har en switch där det står VR ON/OFF har det stabilisator, annars inte. Nikon har aldrig stabilisering i kamerahuset, finns det sitter det alltid i objektivet.
Köper du ett 70-300 av bra klass finns det ingen orsak att behålla ditt 55-200, 70-300 gör samma saker fast bättre plus att du når längre som sagt.
Och ja, har du ett objektiv som är såpass ljussvagt som ett 70-300 är och saknar stabilisering krävs det bra ljus för att få såpass korta slutartider att det går att handhålla. Man kan räkna med att det går att handhålla 300 mm utan stabilisering med kortare än 1/300 s slutartid, gärna 1/400 eller 1/500. Gör så att du ställer in ditt nuvarande objektiv på bländarförval (läge A) och bländare 5,6, som är största bländaren på ett 70-300, och se vilken slutartid du får i olika situationer. När tiden du får är kortare än 1/300 hade du kunnat använda ett ostabiliserat 70-300 på 300 mm medan ett stabiliserat hade fungerat ned till 1/100 eller så ungefär, när du blir lite mer van går det nedåt 1/60 kanske.
Är du med på hur bländare och slutartider fungerar?