Annons

Brådskande! Hjälp att välja objektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Inte för att vara den, men att köpa en D90 när man vet nada som fotograf är som att köpa en Porsche när man precis ska börja övningsköra.
... men såklart så gör man vad man vill med sina pengar.
Så skulle jag vara i samma läge som OP så skulle jag nog slå till på nån ljusstark zoom, typ Sigmas 18-55mm f2.8 och en Nikon 50mm f1.8 på det.
 
Jag är lite i samma båt, eller var iallafall.
Jag hade lite pengar över, ville ha en kamera och bestämde mig för en systemare.
För mig blev det en D3000 med 18-55mm kitobjektiv. Jag har fotat drygt 1500 bilder hittills i väldigt varierade miljöer och ljusförhållanden, och jag har konstaterat att objektiv med större bländare är att föredra. Men eftersom stora bländare gör objektiv dyra så skulle jag rekommendera dig att lägga så lite pengar som möjligt på ditt första objektiv, och få så stort zoomomfång som möjligt. När du tagit ordentligt med bilder kommer du inse vad du saknar med ditt nuvarande objektiv och då vet du mer vad du letar efter.
Det jag ska investera i är ett 35mm/1.8-objektiv, som verkar vara mycket prisvärt och skarpt. Samt ett Tamron 90/2.8 macro-objektiv, som likaså sägs vara prisvärt och skarpt.
Senare kommer jag nog investera i ett 55-200, just för att ha ett zoomobjektiv, jag hade gärna köpt ett med större bländare men det är plånboken som bestämmer för mig i det fallet ;)

Jag hoppas det här var till någon hjälp! Lycka till med ditt inköp.
 
Inte för att vara den, men att köpa en D90 när man vet nada som fotograf är som att köpa en Porsche när man precis ska börja övningsköra.
... men såklart så gör man vad man vill med sina pengar.
Så skulle jag vara i samma läge som OP så skulle jag nog slå till på nån ljusstark zoom, typ Sigmas 18-55mm f2.8 och en Nikon 50mm f1.8 på det.

Håller med dig!
Ingen går väl in till en handlare för att köpa en bil, typ Porsche, frågar vad är pinnen till för, med siffror på 1-5 och r, den sitter mellan sätena, är det något extra tillbehör?
- Jaså, växelspaken, vad är det? Vad skall jag ha den till, min pappa har något på sin bil som heter automatlåda ...,
Är en växelspak allsidig, jag kan ingenting om växlar, är det samma sak som när man växlar in pengar, är det bra med barn i bilen?

Det förekommer alltför ofta bluffar här på FS Forum, några testar hur många svar det blir, då är det ofta bråttom med att få ett svar, - personen skall resa iväg om några dagar, hjälp mig jag kan ingenting, radar upp några lösryckta tekniska termer bla, bla, bla, ...
I de fall det är seriöst får väl nybörjaren köpa det som tycks vara så eftertraktat, senare upptäcka att en D-SLR var så förbaskat klumpig, den blir lämnad på hyllan eller säljs!

Inhämtat kunskaper om fotografering, känna till tekniska termer, känna till skillnaden mellan olika objektiv, innan ett köp, brukar de allra flesta ha gjort, en självklarhet alltså!

En nada fotograf får det svårt, gör sig bara löjlig!
 
Inte för att vara den, men att köpa en D90 när man vet nada som fotograf är som att köpa en Porsche när man precis ska börja övningsköra.
... men såklart så gör man vad man vill med sina pengar.
Så skulle jag vara i samma läge som OP så skulle jag nog slå till på nån ljusstark zoom, typ Sigmas 18-55mm f2.8 och en Nikon 50mm f1.8 på det.

Kan hända har du rätt vad gäller D90, men det är definitivt en kamera att växa med som fotograf.

Jag måste undra. Har sett liknande tips tidigare, så det är inget unikt för dig Tell. Vad ska man med en 50/1.8 till när man redan har en 18-55/2.8? Snacka om bortkastade pengar.
 
Oj oj, här var det blandade svar. Min fråga rör objektiv och inte om ni tycker jag väljer för avancerad kamera.

Jag älskar att fota men senast jag använde en systemkamera, ej digital, var 10 år sedan och jag har tappat allt sedan dess. Jag vill satsa på en hyffsat bra kamera från start. Inte den billigaste varianten och inte heller någon stor tung proffskamera. D90 har fått bra omdömen och ligger i min prisklass så självklart väljer jag den då jag vet att jag är jätteivrig med att få sätta igång och lära mig mer. Täntke faktiskt också kolla upp vad det finns för fotokurser här i stan.

Jag tackar så hemsk mycket för alla konkreta tips och åsikter jag fått angående vad jag ska välja för objektiv. Jag komemr att köra på huset + 18-105 och sedan kompletera med ett fast som ni har fått mig nyfiken på.
 
Jag måste undra. Har sett liknande tips tidigare, så det är inget unikt för dig Tell. Vad ska man med en 50/1.8 till när man redan har en 18-55/2.8? Snacka om bortkastade pengar.

Ett bländarsteg samt att storleken och vikten är betydligt mindre? Och en 50mm f1.8 kostar ingenting, alltså inte speciellt mycket pengar man i så fall kastar bort.
 
Är det förresten någon som orkar svara på vad jag mer behöver föutom huset och ett vettigt objektiv? Väska, rem, minneskort. Måste man tex. ha ett filter?

Du skriver att du kommer att fota porträtt så då rekomenderar jag att du investerar i en extern blixt (Nikon SB-600 alt SB-900) dessa gör det möjligt att vinkla blixtljuset så du kan slå blixten i taket tex och få ett mjukare ljus, tror också att det är möjligt att änvända den inbyggda blixten på d90 som "master" så du kan styra blixten även när den inte sitter på kameran. Detta kommer att göra att dina porträtt garanterat blir bättre.
Fotnot: Att placera blixten längre ifrån optiken alt rikta ljuset gör att risken för "röda ögon" minskar drastiskt. Barn är extra svåra att plåta/har lättare att få röda ögon (om du änvänder den inbyggda, har nått med utvecklingen av pupillen att göra tror jag) den tillsynes lilla skillnad där den externa blixten sitter gör stor skillnad.
 
Ett bländarsteg samt att storleken och vikten är betydligt mindre? Och en 50mm f1.8 kostar ingenting, alltså inte speciellt mycket pengar man i så fall kastar bort.

Det där med vikten kan väl vara ett argument om man är väldigt klen :) I övrigt ser jag inte riktigt nyttan. Själv skulle lägga mina pengar på att öka det totala brännviddsomfånget istället. Annars skulle det kännas som kaka på kaka.

Tesan: Du har valt helt rätt hus. Tvivla inte för en sekund på det. Visst är det en avancerad kamera, men den har som alla andra kameror automatik som du kan använda om du inte hanterar kameran fullt ut i början. Med en D90 har du - som jag skrev tidigare - något att växa med. Dessutom är du ju inte riktigt att räkna som en nybörjare.

Filip Ahlanders råd tyckte jag lät riktigt vettigt: billig optik med stort omfång i början. Komplettera/byt upp dig senare när du upptäckt om detta blir ett ihållande intresse. Gå på hans linje och lycka till.
 
tesanL: Jag tycker du verkar ha gjort en bra fundering, du kommer att märka längre fram vad du saknar och skulle vilja ha.
Jag tror du kommer att vara nöjd ett bra tag framöver.

Happy photoshoting ;P
 
Inte för att vara den, men att köpa en D90 när man vet nada som fotograf är som att köpa en Porsche när man precis ska börja övningsköra.
Är det inte snarare en D3s som ska jämföras med en Porsche? D90 är väl snarare som en vanlig Volvo, tycker jag ... Själv var jag fullständig nybörjare när jag för ett år sen köpte en D60, och jag ångrar nu lite att jag inte genast satsade på en D90. Också med de allra billigaste och enklaste systemkamerorna kan man ta hur fina foton som helst, men har man råd med en D90 så får man ju tex. en lite bättre sensor än med D3000, videoinspelning, och en inbyggd AF-motor vilket såväl D3000 som D5000 saknar (och som innebär att man får autofokus tex på det förmånliga 50mm 1.8-objektivet). D90 är ju ändå inte nån proffskamera, den är ganska liten och lätt.
 
Jag köpte själv en D90 i våras med just 18-105 VR objektivet och kan konstatera att kombinationen varit fullt tillräcklig för mig som amatör. Mitt nästa köp blev ett Macro objektiv för att kunna fota insekter, blommor och annat på nära håll. Valet föll på Tamron AF SP 90/2,8 90mm. Di Macro 1:1 och jag har varit mycket nöjd. Objektivet har fått bäst i test i ett antal recentioner och kostar ca hälften av märkesleverantörernas alternativ. Jag har använt objektivet till porträttfoton med kanonresultat. Objektivet känns något "plastigt" och autofokusen har lite att önska men det tycker jag inte är värt 5000 kr extra för att slippa.
Jag har också köpt en väska med plats för kamera, rengörningskitt och extra objektiv. Sen är ett polaroidfilter något du bör köpa till objektivet redan från start.
Nu är jag själv amatör och just börjat så det är inga proffsråd du får :) men kanske hjälper det något. Jag hade gärna fått likadana.

Lycka till!
 
Tänkte lägga mitt finger med i spelet också....

Köp D90 om du nu har råd. Du kanske inte kan allt om alla inställningar men det är få som gör det vid köp av sin första systemare. Dessutom har den fokusmotor, vilket de billigare modellerna saknar. Det faktum att min D60 inte har motor ser jag som den största nackdelen med kameran, då jag gärna skulle vilja kunna använda lite äldre förmånliga begagnade objektiv.

Glöm snacket om 50:ans förtäfflighet som normalobjektiv. AF-S 35mm f/1,8 DX (inte f/8 som tyrkcfelnisse meddelade i ett tidigare inlägg!!) är mycket mer normalobjektiv på din kamera, och ett alldeles förträffligt sådant. 50:an är bara en normal på en traditionell filmkamera eller på en digitalkamera med fullformatsensor, på en D90 eller annan sensor med cropfaktor 1,5 är den ett kort tele. Jag tycker den är alltför lång för "normalt" foto. 35:an är det inte.

UV eller skyddsfilter är också fullständigt onödigt för det mesta. Bättre att ha motljusskydd monterat hela tiden och lägga på frontlinslocket alltid då man inte fotograferar. Varför inte filter då? Jo:

- I motljussituationer inverkar uv-filtren negativt på bilden, många bilder har blivit förstörda av reflektioner och andra oönskade effekter (t.ex. låg kontrast) just på grund av att uv-filter använts.
- Risken för repor på frontlinsen är överhängande om någonting krossar UV-filtret, vilket ju är betydligt tunnare och skörare än den tjocka frontlinsen. En träpinne krossar lätt UV-filtret men lämnar knappast något märke efter sig på frontlinsen om filter saknas.
- Att byta frontlins lär inte kosta mycket mer än ett filter av medelkvalitet (enligt vad jag läst på FS).

Lägg på filter bara då det behövs, t.ex. en blåsig vårdag i stan då gatorna sopas av en gatsopsmaskin, eller då du är ute på sjön och det finns risk att du får saltvatten på frontlinsen.

Sist angående objektivet AF-S 18-105/3,5-5,6 ED VR: Jag har ingen erfarenhet av det, men jag skulle gärna ha det istället för min 18-55, då jag ibland kan tycka det zoomen slår i botten för tidigt. Det är säkert mer mångsidigt, har fått hyfsade recensioner och ger en lite mer tele. Ett annat alternativ kunde vara att skaffa 18-55 och även 55-200, då ett tele kan vara helt skoj. Det är t.ex. lättare att få till bilder med kort skärpedjup på telesidan än på vidvinkelsidan, något jag gillar mycket....
 
Senast ändrad:
Sålla själv!

Så här är det nästan alltid när folk frågar om vad man ska köpa i forumen! Man får mycket mer och skiftande svar än man behöver. Och det är ju bra, du kan själv sålla och hoppa över de tips som du inte tycker passar!

Olika brännvidder ger olika perspektiv. Vilken brännvidd man ska använda för porträtt beror ju på HUR man vill att ens porträtt ska se ut. Allt från 35 till 100 kan vara bra till det på en kamera som D90.

Jag har bara ett tips: Vänta med att köpa ett kompletterande fast objektiv tills du har använt kameran och zoomen ett tag. Då vet du bättre vad du behöver och vilken brännvidd du trivs bäst med.

Om du t ex upptäcker att närgränsen på zoomen är lite för dålig för närbilder på barnets navel ;o) så kanske du ska satsa på ett makro-objektiv istället för en "normal". De finns från 35mm till 105mm (och även längre) och fungerar då bra både för närbilder och porträtt. Nikon har ju t ex ett nytt 85mm makro med bildstabilisering som jag skulle vara svårt frestad av - om jag inte körde Canon! ;o)
 
Jag kör själv D90 och är mycket nöjd, så jag tycker att du är på rätt spår. Jag köpte den med 18-105, men har idag bytt till 16-85, som är en mycket bra optik! Skarp, bra och allsidigt somomfång, VR. Hade jag varit som du, så hade jag köpt D90 med denna optik, som ger dig en mångsidighet, från vanligt "innefoto", till bra porträttmöjligheter med "oskarp bakgrund". Med denna kombination kan du känna dig för, och sedan ta ditt beslut kring vad du vill köpa för ytterligare optik.
Visst, det funkar utmärkt med 18-105, men med 16-85 får du ett snäpp bättre bildkvalitet (vill jag påstå).

Och en sak är säker, att oftast så växer aptiten! Därför tror jag på att hellre satsa lite mer än att känna att man vill "uppgradera" efter ett halvår. Har som sagt haft 18-105, har 16-85 och 50/1,8.... Men mitt råd till dig är D90 + 16-85.
Det är värt de extra tusenlapparna. Mvh, och ha kul!! /Peter-L
 
Att börja med en 18-105 tycker jag låter som ett bra val. speciellt då du får ett ganska brett omfång och lite kunskap om vad du vill ha ut av ditt nästa objektiv istället för att börja med att köpa på sig flera som du kanske inte har användning för.
 
Jag äger själv en D90 sen ett år. När jag köpten så var det i kitt med 18-105. När jag så köpte till andra objektiv så kändes den inte lika kul så idag har jag sålt den och köpt en 16-85. Den känns för mig bättre på allt utom möjligtvis längden då.
Har du pengar så köp D90 med 16-85 är mitt råd så kommer du att känna dig väldigt nöjd väldigt länge.
Lycka till...
 
Att komma till skott!

Smaken är som stj-n delad - intressant att läsa alla råd om kameraköp, speciellt vad beträffar objektiv.
Men LTesan köp din D90 med ett 18-105 (eftersom det verkar vara det som du känner för) och kör hårt. Sedan är det dags att återkomma och rådfråga, men då har du egna erfarenheter också och det behöver man nog för att inte bli helt vilsen av alla (som jag är säker) välmenta råd.

Jag köpte min D90 + 18-105 i våras och har hittills inte ångrat mig, jag köpte snabbt till ett Sigma 150-500 som jag har haft mycket skoj med. Nu kör jag med det tills jag och plånboken känner oss mogna för nya steg. Under tiden följer jag med intresse diskussionerna här vilket också bidrar till kunskapsackumulationen.

Har du råd och intresse så vänta inte!
 
Jag har ett kitt-optik Nikkor 18-105 på min D90 och är jättenöjd med det. Jag har testat bl.a. NIKKOR 50 1.8 vilket väl är bland de skarpaste under 6000kr och 18-105 är enligt mitt tycke lika skarp. Det kan man även se här:

http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests

50 1.8 täcker max 2250 linjer (vid bländare 4)
18-105 täcker max 2205 linjer (vid bländare 5,6)

Jämför med toppklassade TAMRON 90 2.8 som täcker 2183 linjer (vid bländare 4)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.