Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännviddsstatistik

Produkter
(logga in för att koppla)

tks

Aktiv medlem
Sedan en tid tillbaka är jag ägare utav en Nikon D50, med kitobjektivet (18-55). Som nybörjare är jag rätt nöjd med den kombinationen för de flesta situationer, men ibland vill man ju ha lite bättre bilder. Jag införskaffade då Nikons mycket trevliga 50mm/1.8. Då jag vill ha "seriösa" bilder är detta helt klart att föredra.

Ett problem är att jag fotograferar mycket inomhus, och med den bränvidden är det ibland svårt att få till de bilder jag egentligen vill ta. Jag har sedan början vetat om att jag förr eller senare kommer bli sugen på ett lite mer vidvinkligt fast objektiv med bättre skärpa och större bländare än kitobjektivet. Frågan var bara vilken brännvidd.

Så - jag tog gick igenom EXIF-datan för ett antal av mina inomhusbilder tagna med kitobjektivet med syfte att se vilka brännvidder jag egentligen utnyttjade. Gjorde en överskådlig graf av detta, som är bifogad. Det verkar som ett 28mm skulle passa mig fint, så jag har redan jagat rätt på ett begagnat sådant.

Värt att notera är att jag endast tog med intervallet 19-54 mm (PS - fick beskära bilden lite eftersom den blev för bred - nu är endast 19-46 mm med. Över 46 var det någon liten stapel här och där upp till 54 mm). Ofta tenderar man att hamna i ändlägena på ett zoomobjektiv. Det betyder inte nödvändigtvis att 18 mm är perfekt för mig, även om många bilder blev tagna vid den brännvidden. Det handlar kanske bara om lathet. Därför valde jag att exkludera 18 mm. Hade objektivet varit 11-55 istället för 18-55 hade nog 18 mm inte varit lika dominerande. Å andra sidan kanske det tyder på att jag borde skaffa en ordentlig vidvinkelzoom om jag har råd någon gång...

En annan notis är att 25, 27 och 29 mm inte registreras, utan "avrundas" till närmaste jämna tal. Samma fenomen kanske uppstår på andra brännvidder, men jag har bara undersökt detta närmare vid just 25, 27 och 29 mm.

Syftet med detta inlägg var mest att dela med mig av min idé, och kanske inspirera någon annan med beslutsångest att göra någonting liknande för att kontrollera vilka brännvidder de egentligen utnyttjar.
 

Bilagor

  • resultat.gif
    resultat.gif
    2.7 KB · Visningar: 424
Eller ännu bättre.

Ladda hem en massa bilder som du tycker se bra ut, kolla vilken brännvid som använts och köp optik efter listan :)
 
men statistiskt så betyder din stapel att alla andra kort som inte är tagna med bränvidd 26-28 kommer du inte att kunna ta, såvida du inte tvingas ta dom i just den bränvidden.

Om du räknar procent så gissar ajg utan att ha tittat mer än ett ögonkast att alla andra brännvidder är minst 50% av alla dina tagna bilder

Är det då inte bättre att satsa p åett bra zoom objektiv som tex 17-40 som täcker hela ditt register + lite till? Då slipper du sitta o göra staplar av din EXIF och kan istället fotografera mer med ditt nya super objektiv... stilla fundering bara
 
Jag vet att olika objektiv är olika bra, men nu är jag ute efter ett som är mer ljusstarkt och skarpare än kitobjektivet, men samtidigt mer vidvinkligt än 50mm. Jag antog att ett i intervallet 20-35mm skulle passa, och oavsett vilket som i sig är bäst överträffar nog alla kitobjektivet, vilket är främsta syftet. Sedan att statistiken visade på att 28 mm verkade bäst, och att jag hittade ett till bra pris är ju tunga argument när man ska övertala sig själv / sambon att man måste ha ett sådant ;)
 
Mycket bra idé, tycker jag!

Undrar om någon VB-kunnin människa kan tänka sig att göra ett program som går igenom en folder full av bilder och registrerar utdatat i en Excel ark...
 
Vikentij skrev:

Undrar om någon VB-kunnin människa kan tänka sig att göra ett program som går igenom en folder full av bilder och registrerar utdatat i en Excel ark...

Jag läste en introduktionskurs i programmering på 4 poäng i höstas som del av min utbildning på teknisk högskola. Började faktiskt sätta ihop ett program för att sköta detta automatiskt. Programmet går igenom en bildmapp per körning (undermappar etc vet jag inte hur man programmerar), och levererar resultatet som en textfil som man kan kopiera direkt in i Excel. Enda problemet var att jag aldrig lyckades lista ut hur just EXIF-datat för brännvidden är lagrat i bildfilen. Datum och lite annat lyckades jag få fram, men det hjälper ju inte mycket.
 
Instämmer, mycket trevligt program!

Blev nästan lite besviken, jag kom precis på hur jag ska kunna få ut brännvidden ur EXIF-datan. Nåja, nu slipper jag jobba med det... men jag kommer säkert ge mig på det ändå någon dag när jag har tråkigt, det är roligt att ha gjort sina egna verktyg.
 
Vilka bilder har du tagit med? Alla du tagit (under en viss tid kanske) eller bara de som du tycker blev bra?
 
tormig skrev:
Vilka bilder har du tagit med? Alla du tagit (under en viss tid kanske) eller bara de som du tycker blev bra?

Enbart de som blev bra. Annars skulle jämförelsen bli skev. Vissa bilder är det kanske 15 ex (med samma brännvidd) av i originalmappen, varav en blev bra och är med i jämförelsen.
 
tks skrev:
Instämmer, mycket trevligt program!

Blev nästan lite besviken, jag kom precis på hur jag ska kunna få ut brännvidden ur EXIF-datan. Nåja, nu slipper jag jobba med det... men jag kommer säkert ge mig på det ändå någon dag när jag har tråkigt, det är roligt att ha gjort sina egna verktyg.

Sorry, tks. Du får programera något annat användbart åt oss istället. ;-)

J
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.