Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brännviddsfaktor + Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Röding

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att köpa Canons EF 100mm f/4 macro. Jag har ju en 300D - x1,6 brännviddsfaktor. Brännvidden kommer då att bli 160 mm, kanske inte någon nackdel. Kommer något annat att ändras, imed brännviddsfaktorn?
 
om jag får lov att vara lite messershmitter så förändras inte brännvidden. Brännvidden beror på objektivets uppbyggnad, den ändras knappast om du sätter objektivet på en 300D.

Däremot så kommer den slutliga bilden att få ett utsnitt som motsvarar om du hade tagit bilden med ett 160mm objektiv.

Om jag ska svara på din fråga: Nån direkt nackdel kan jag inte se. Nackdelarna med "brännviddsförlängning" (egentligen ett felaktigt uttryck) brukar främst vara när man är ute efter vidvinkel.

Och nej, det är inget annat som ändras.
 
Nej inget annat ändras. Du kommer ha den avbildningsskala som macrot ger 1:1? Du bara beskär bilden i förhållade till den bild du hade fått på en fullsensor. Närgränsen blir densamma såsom ljusstyrkan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.