Makten
Aktiv medlem
Morgan, det var ett mycket givande inlägg tycker jag! Jag har själv bara två fasta objektiv, och det betyder att jag då bara har vissa utsnitt i förhållande till avstånd att välja på. Det här är väldigt intressant, och jag tror att det är fler än jag som inte riktigt förstått det hela. Ett zoomobjektiv har alltså då förstås den stora fördelen att man kan, som du säger, "beskära bilden i kameran". Mycket tänkvärt. I fortsättningen ska jag försöka tänka mer på avstånd än brännvidd och utsnitt
Nu råkar mitt favoritobjektiv (24mm) vara sådant att det oftast ger mig det jag vill ha, men jag har funderat mycket på en zoom också må jag säga.
Okej, denna tråd gav mycket mer än jag trodde! Väldigt kul att få perspektiv (!) på brännvidder och sånt
Nu råkar mitt favoritobjektiv (24mm) vara sådant att det oftast ger mig det jag vill ha, men jag har funderat mycket på en zoom också må jag säga.
Haha, ja det förstås:-Djimh skrev:
Precis vad perspektiv handlar om. Om du står nära en person så blir näsan relativt sett större i förhållande till öronen än om du står långt ifrån. Och samma princip gäller ju även när du glömt kameran hemma.
Okej, denna tråd gav mycket mer än jag trodde! Väldigt kul att få perspektiv (!) på brännvidder och sånt