Makten
Aktiv medlem
Det talas väldigt mycket om skenbar brännviddsförlängning i dessa dSLR-tider, och de flesta är väl vid det här laget inbegripna i vad det innebär. Utsnittet blir mindre, vilket kan jämföras med en längre brännvidd, och skärpedjupet blir större vid en given bländare.
Eller vänta, är det inte nåt mer som fattas!? Jo, det borde det vara, nämligen perspektivförvrängningen!
En kort brännvidd ger ju som bekant "mer" perspektiv, eller hur man nu tekniskt sett beskriver det, och det har ju inget med utsnittet att göra. Alltså borde motsvarande utsnitt på två kameror med olika stora filmrutor/sensorer också ge helt olika perspektiv. Hos en mellanformatskamera är ju 50mm en vidvinkel, medan det hos en dSLR med APS-sensor är ett lätt tele. Perspektivet måste ju emellertid vara detsamma, eller hur? Skillnaden är ju som att klippa ut en liten ruta i mitten av mellanformatkamerans filmruta.
Jag kan vara ute och cykla nu, men jag har klurat en hel del på detta, och det borde stämma. I så fall finns det ju för- och nackdelar med detta för olika format på film/sensor. En storformatkamera borde i så fall vid ett givet utsnitt ge mycket rätare linjer vid t ex arkitekturfotografering, medan en kompaktdigital borde kunna ge mer "hisnande" vidvinkelbilder med stor perspektivförvrängning.
Är jag på rätt spår?
Eller vänta, är det inte nåt mer som fattas!? Jo, det borde det vara, nämligen perspektivförvrängningen!
En kort brännvidd ger ju som bekant "mer" perspektiv, eller hur man nu tekniskt sett beskriver det, och det har ju inget med utsnittet att göra. Alltså borde motsvarande utsnitt på två kameror med olika stora filmrutor/sensorer också ge helt olika perspektiv. Hos en mellanformatskamera är ju 50mm en vidvinkel, medan det hos en dSLR med APS-sensor är ett lätt tele. Perspektivet måste ju emellertid vara detsamma, eller hur? Skillnaden är ju som att klippa ut en liten ruta i mitten av mellanformatkamerans filmruta.
Jag kan vara ute och cykla nu, men jag har klurat en hel del på detta, och det borde stämma. I så fall finns det ju för- och nackdelar med detta för olika format på film/sensor. En storformatkamera borde i så fall vid ett givet utsnitt ge mycket rätare linjer vid t ex arkitekturfotografering, medan en kompaktdigital borde kunna ge mer "hisnande" vidvinkelbilder med stor perspektivförvrängning.
Är jag på rätt spår?