Annons

Bränndviddsbryderier

Produkter
(logga in för att koppla)

Ferro94

Medlem
Fotar i både fullformat och APS-C. Häromdagen satt jag med min EOS 50D med ett EFS 18-200 och fotade med 200 mm. Slängde sedan på min EF 70-200 och tog samma foto (200 mm).

Döm om min förvåning när jag senare på kvällen tittade på bilderna i datorn och såg att bilderna med EFS-objektivet såg ut att vara fotade med kortare brännvidd än EF-objektivet fast båda, de facto, var fotade med 200 mm.

Att det är skillnad på fullformatshus och APS-C hus är ju allmänt känt, men att objektiv med samma brännvid ger olika resultat (bildvinkel) på en och samma kamera var för mig en nyhet.

Kan någon som vet mer än jag förklara, så vore jag tacksam...

/P

Min gissning är att det beror på att brännvidden ändras något vid fokuseringen. Ställ in kameran på manuell fokus och se hur bildomfånget ändras med fokuseringen på de båda objektiven.

Det kan också vara så att det ena objektivet inte riktigt kommer upp i 200 mm. Ibland i tester har jag sett att man mätt upp verklig brännvidd, och den kan vara mindre/större.

Alla tillverkare "förbättrar" sina uppgifter om objektiv. På vidvinkelsidan blir vidvinkeln några mm mindre och på telesidan lite längre än vad pbjektivet levererar. Detta gäller mest för zoomobjektiv vad jag har settt i diverse tester under åren.

Om det beror på "saltade" uppgifter om objektivet så känner jag mig lurad... På bifogade bilder kan ni se vad jag menar. Båda är fotade på 200 mm, men med olika objektiv.

/P

Bilagor

• EF70-200.jpg
    EF70-200.jpg
    16.4 KB · Visningar: 221
  • EFS18-200.jpg
    EFS18-200.jpg
    19.6 KB · Visningar: 219
Kan du kolla i EXIF vad det registrerats för brännvidd på de båda bilderna, det kanske kan ge något?

På så kort avstånd så förkortas brännvidden ganska mycket på jättezoomar som 18-200. Med fokus på oändligt däremot så borde det inte skilja så mycket.

Då brännvidden varierar med fokuseringsavstånd (framför allt för zoomar) anges den alltid för fokus på oändligt avstånd.

Med stor reservation för att jag kan ha fel, men är det inte så att man egentligen bara kan jämföra brännvidderna med objektiven fokuserade på oändlighet? Fokuseringen brukar ju medföra viss bildvinkelförändring.

Edit: Hoppsan, tog ett telefonsamtal innan jag skrev klart...haha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar