Annons

Bp-511

Produkter
(logga in för att koppla)
Maxell skrev:
Jag hittade det här dokumentet på Canons hemsida:
Varning: Litium-jon batterier

Vad är det för vissa säkerhetsanordningar som man avser?

/Mats - orolig ägare av 2 st piratbatterier

Eftersom Canon själva inte litar på sina egna produkter och vägrar hantera batteriproblem efter tre månader så litar jag inte på dom heller. Att mitt ena Canon-batteri la av berodde på att strömadaptern funkade dåligt så jag köpte piratbatterier och en Hähnel-laddare. Laddaren är rätt dyr men jag har behov av att ladda andra Canon-batterier och då är det försvarbart.

Om vad som finns i batterierna finns det ganska bra info om på batteryuniversity
 
Säkerhetskrets

Canons batteri har en inbyggd säkerhetskrets som övervakar laddningen. Kanske har inte alla "piratbatteri" en sådan /Sam
 
Senast ändrad:
Litium-jon batterier MÅSTE ha en inbyggd skyddskrets för att vara säkra och de kostar inte gratis. Kanske de billigaste batterierna inte har en sådan.
 
Fragola skrev:
kommer det vatten på litium bildas ju knallgas i en jävligt snabb och häftig rektion med knall

Knappast, litium är inte speciellt reaktivt med vatten. Dessutom är det inte frågan om ett metalliskt litium utan salter, dvs eletronen är redan avgiven.

Hade de däremot valt en alkalimetall med större kärna t.ex Cesium, hade jag blivigt rädd dock endast om det varit frågan om metallen.

Vidare så ger Hägg bra förklaringar inom grundläggande allmän och oorgainsk kemi.

/Johnny
 
Linmajon skrev:
Litium-jon batterier MÅSTE ha en inbyggd skyddskrets för att vara säkra och de kostar inte gratis. Kanske de billigaste batterierna inte har en sådan.

Äh, vad kan en sådan kosta, några ören ? Komponentkostanaden för sådana kretsar är några ören, typ.

/Johnny
 
gameburg skrev:
Mig veterligen har batterier exploderat i mobiltelefoner trots denna säkerhetsanordning även om det kanske är ett mindre antal.

/PG

"Piratbatteri där också kanske, vem vet.

Kanske är det så att originalbatterier är bättre funktionskontrollerade innan dom lämnar fabriken, därav det högre priset./Sam
 
Sam Lantz skrev:
"Piratbatteri där också kanske, vem vet.

Kanske är det så att originalbatterier är bättre funktionskontrollerade innan dom lämnar fabriken, därav det högre priset./Sam

Mig veteligen så har även Nokias batterier exploderat.

/Johnny
 
Johnny76 skrev:
Äh, vad kan en sådan kosta, några ören ? Komponentkostanaden för sådana kretsar är några ören, typ.

/Johnny
Mja, snarare några kronor. Hursomhelst en stor summa relativt hela batteriet och mycket pengar med stora volymer. För lågprisprylar gäller det att snåla in på allt som kostar..
Jag VET att en skyddskrets i ett li-ion batteripaket från SAFT kostade $2.50 för ett par år sedan om man beställde några hundratusen. Jag jobbade med projektet...
 
Linmajon skrev:
Mja, snarare några kronor. Hursomhelst en stor summa relativt hela batteriet och mycket pengar med stora volymer. För lågprisprylar gäller det att snåla in på allt som kostar..

Jag tror inte att den kostar några kronor, kanske om du bygger den själv men med deras volymer så inte en chans.

Bara för att jämföra, en schysst gymnastiksko kostar ca 120:- att tillverka och säljs i butik för ca 1000-1500:-

/Johnny
 
Johnny76 skrev:
Du måste ju tamed materialkostnaden i dessa 120:- samt arbetskraften, även om den kostnaden är låg.

Tack för kaffet!

Ja, precis, det är smått känt att det är småbarn nere i typ thailand som sitter o gör dom :p och material? plast o gummi? =D *fortfarande förvånad, men jag tror dig*
 
FouFoto skrev:
Om inte jag missminner mig är prisskillnaden mellan pirat och original (canon) ca 600:- per batteri. 800:- original och 200:- för pirat.

Vi kan m a o köpa ett nytt 300d hus (9500:) för mellanskillnaden för 16 st batterier.

Vi kanske skulle starta en egen "batteriförsäkring" på fotosidan?

Jag köper alltid (eller oftast) det billiga budgetalternativet i sådana här fall. Rent statistiskt tror jag att jag tjänar på det.

Anlednignen till att canon tar så bra betalt för sina är antagligen att de kan. De lever lite på myten av att orginal är bättre. Många köpare känner sig tryggare med orginal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.