Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bp-511

Produkter
(logga in för att koppla)
Parcifal skrev:
Jag köper alltid (eller oftast) det billiga budgetalternativet i sådana här fall. Rent statistiskt tror jag att jag tjänar på det.

Anlednignen till att canon tar så bra betalt för sina är antagligen att de kan. De lever lite på myten av att orginal är bättre. Många köpare känner sig tryggare med orginal.

Precis, titta bara på gluggar osv

70-200 2.8 om man jämför sigma med canon.
 
detta med pirat kontra märkesvara är intressant.

jag har tidigare jobbat som lastbilsmekaniker och när vi köpte Pirat" delar från en del märken så hände det att den kom en omärkt kartong med scaniadelar och när man öppnade kartongen så satt all scaniamärkning på insidan av kartongen!
man hade helt enkelt vänt orgnalkartongen ut-och-in!

-någon som tror att delarna INTE kom från Scania...

att Canon batterier skulle vara sämre än pirat är lite svårt att tro eftersom ingen kamerafabrikant gör sina egna celler, dom köps in från battreitillverkare.
sedan finns det ju naturligtvis olika kvalitet.
 
Visst är det intressant!

Speciellt med att företag (märkesföretag) anspelar på psykologiska effekter, trist men sant. Visst kan det vara så att en kopia håller en lägre kvalite, men det är upp till konsumenten att välja.

Är det lägre priset lågt nog för att koplettera den eventuellt lägre kvalitén ?

Vidare så finns det andra sortering på div produkter, som t.ex. glas där det iprincip för gemene man är omöjligt att skilja 1a sort från 2a sort, om man gör ett bra urval ifrån 2sort.

Så min kontenta är; är prisskillnaden tillräckligt stor utan att man gör avkall på önskade egenskaper så väljer man det billigare alternativet, om man inte har en väldigt fel plånbok.

/Johnny
 
Då kan det vara värt att nämna att Zebramedia ger 12 månaders garanti på sina batterier. Jag hade ett som slutade att ta laddning efter 6 månader (men exploderade inte:). Skickade in det på en söndag och hade ett nytt batteri på tisdag!

All heder åt Zebramedia.

--jalle


fjalstal skrev:
Eftersom Canon själva inte litar på sina egna produkter och vägrar hantera batteriproblem efter tre månader så litar jag inte på dom heller. Att mitt ena Canon-batteri la av berodde på att strömadaptern funkade dåligt så jag köpte piratbatterier och en Hähnel-laddare. Laddaren är rätt dyr men jag har behov av att ladda andra Canon-batterier och då är det försvarbart.

Om vad som finns i batterierna finns det ganska bra info om på batteryuniversity
 
Jag vill inte gräla, men faktum är att du svarade så här på en direkt fråga från Fredrik:

Fredrik Henriksson (fhe) skrev:
Var har du hört talas om Zebramedia-batterier som exploderar?

Sam Lantz:
Titta på första inlägget i denna diskussion...

Samt att du även på en annan fråga svarade
Patrik Gamberg (gameburg) skrev:
Någon som vet om zebramedias batterier har sådan?
Blev lite sugen på att dissikera;-)

/PG

Sam:
Förmodligen inte, därav explosionen... /Sam

Och dessa syftningar till Zebramedia är väl ganska glasklar även om du själv inte skrev Zebramedia?

--jalle


Sam Lantz skrev:
Om du läser riktig noga i alla inlägg jag gjort kommer du att upptäcka att jag över huvudtaget inte nämnt Zebramedia eller nåt annat "piratmärke" heller. /Sam
 
JalleS skrev:
Jag vill inte gräla
Inte jag heller, tänkte bara fylla i att anledningen till att jag frågade om var han hört om zebramedia-batterier som exploderar var att i inlägget jag kommenterade fanns följande dialog:

>> Någon som vet om zebramedias batterier har sådan?
> Förmodligen inte, därav explosionen... /Sam

Jag tolkade det som att Sam menade att Zebramedias batterier förmodligen saknar säkerhetsgrejjen och det var därför batteriet tråden handlat om exploderat.
 
Hej! jag har använt NiCad/NiMH ackpaket länge,
och har vänner som gjort detsamma under lång tid
har aldrig hört talas om någon explosion med dessa
typer av celler,
detta trots hård i/urladdning med paket, som det stundals har behövts handskar för att hantera, denna typ av celler börjar på sin höjd att läcka vid felfunktion, även vid misshandlade celler
som t.ex tappats eller skadats så blir det på sin höjd läckage.

Däremot har det rapporterats om Li-celler/paket
som en stund (15 min i ett fall) efter att de fått en chock/ tappats i marken har tagit eld eller exploderat, detta troligen p.ga intern kortslutning efter en skada, även en cell ingående i ett paket om tre celler har exploderat vid laddning, troligen beroende på att cellspänningen sjunkit för mycket innan laddningen.

Skalet på en sådan cell kan ligga runt 0.8 mm, när
det brister vid explosionen har det samlat på sig mycket energi, skäl att akta sig ned andra ord,
skadar inte att det är oömt där man håller till och laddar,
tänk även på att inte "mjölka ur" det sista ur acken vid användning utan byt gärna ack när varningen om låg batterispänning visas, istället för att kameran håller på och stänger av sig, undvik även att stänga av vid varningen, för att sedan slå på och fota en stund till efter efter ett tag,
sålunda byt ack vid första varningen, och om du tappar en ack i marken, lägg
den en bit ifrån dig och låt den ligga ett tag, hörde om en modellflygare i USA som efter en krasch lade in grejorna i bilen troligen med skadad ack, den tog eld efter en stund.
Mvh
 
Jag har just fått hem ett BP511 från Zebra och laddar för fullt...med skyddsglasögon för säkerhets skull. Det västa av allt är ju att man i en PowerShot G3 laddar i själva kameran.

Skämt å sido, jag är inte det mista orolig. 196 spänn, beställt i går kl 11:30 och ligger i brevlådan exakt ett dygn senare! BRA av ZebraMedia.
Som någon skrev, om kameran pajar så säger jag ju knappast till Canon att jag kört med piratbatteri i, och om kameran brinner upp så gör jag upp detta med ZebraMedia. Enkelt, så varför betala 850 spänn för ett original.
 
Powershooter skrev:
Enkelt, så varför betala 850 spänn för ett original.

Det svaret kan du lätt själv komma underfund med ifall kameran samt dess innehåll är ett minne blott efter en explosion och brand.

Det betyder ju inte att alla pirat batterier är lika bedrövliga som måndagsversionen jag fick. Jag köper inte pirat batterier, men jag kommer inte heller och säger åt ngn "vad var det jag sa" när motsvarande händer åt ngn annan. Det är ju var o ens privata beslut. Lycka till Mats med ditt beslut.
 
Ralph L skrev:
Minoltas batteri NP-400 till A1 och A2 är precis samma batteri (fast med högre kapacitet och flyttade kontakter) som BP-511. Olympus PS-BLM1 är rätt så snarlikt också.

Här är en enkel bild av uppbyggnaden av ett BP-511, så det finns gott om möjligheter att sätta kontakterna lite hursomhelst.

Det är ju rätt mycket billigare för en kameratillverkare att köpa batterier utifrån en redan färdig "mall" än att utveckla något eget.

Det liknar Nikon bateri till D-70 / D-100 ganska mycket. När jag köpte min D-100 i London på Jessops så köpte jag även batterigreppet och behövde därmed ett extra batteri. Det självklara valet blev ett utav Jessops egna batterier. Försäljaren sa att det var i stort sett samma som i andra märken, man flyttade bara kontakterna.

Och när det gäller att det kan vara samma tillverkare så är det ju så på tex Volvo-delar. Köper man Volvo orginal eller pirat så kommer det för det mesta från samma fabrik.

Greven / som aldrig har haft strul med piratdelar.
 
Jag köper inte pirat batterier, men jag kommer inte heller och säger åt ngn "vad var det jag sa" när motsvarande händer åt ngn annan. Det är ju var o ens privata beslut. Lycka till Mats med ditt beslut. [/B][/QUOTE]

Tack för lyckönskningen Risto, jag kanske behöver den, men ingen har väl sagt åt dig "vad var det jag sa" eller har jag missat något.
Det gäller kanske att tänka sig för lite och inte ladda när man är hemifrån, när det verkar som att det händer olyckor ibland.
 
Powershooter skrev:
Jag köper inte pirat batterier, men jag kommer inte heller och säger åt ngn "vad var det jag sa" när motsvarande händer åt ngn annan. Det är ju var o ens privata beslut. Lycka till Mats med ditt beslut.

Tack för lyckönskningen Risto, jag kanske behöver den, men ingen har väl sagt åt dig "vad var det jag sa" eller har jag missat något.
Det gäller kanske att tänka sig för lite och inte ladda när man är hemifrån, när det verkar som att det händer olyckor ibland. [/B][/QUOTE]

Jag skulle nog vilja påstå att man aldrig ska ladda när man inte är i närheten av just säkerhetsskäl.
 
Ingen har sagt åt mig här på FS "vad var det jag sa", men mina bekanta har nog förundrat sig över min idioti högt. "Var o en borde med enkelt bondförstånd förstå vad slutresultatet blir med så billiga batterier".

Mitt motiv att informera det inträffade var att varna andra. Motivet ifrågasätts förstås när det finns billigare batterier att köpa än original.

"Detta händer inte mig" är en stark övertygelse och få orkar vara närvarande vid laddningen. Jag råkade vara i samma utrymme och det var min tur i oturen.
 
Vad som förvånar mig mest är att vissa tror att man kan hantera batterierna hur som helst. Jag har vid upprepade tillfällen sett pressfotografer hantera dessa små kraftpaket (som de faktiskt är om nån nu hade missat det :) ) slarvigt och vårdslöst. Jag hanterar batterierna precis lika försiktigt som kameran och minneskorten. Varför vissa tror att just batterierna går att plåga är rent av obegripligt.
 
Hallå! Batterier brinner INTE på löpande band, oavsett märke och anledning. Det är väldigt sällsynt. Skulle tro att knappt ett på miljonen, piratbatterier inkluderat, brinner om de inte misshandlats. Det blir ju tidningsrubriker om ett mobiltelefonbatteri brinner trots att de tillverkas i tiotals mijoner...
Man kanske bör vara lite försiktig med kraftiga stötar dock. Tappa inte batteriet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.