Arne S
Aktiv medlem
Men Roland, detta kan du väl inte mena allvar med? Att mönsterskydda och på så sätt skapa monopol på förbrukningsdetaljer. Batterier, egna minneskort/filmer, filter, blixtar, objektiv. Egna filformat som bara kan behandlas i egna program. Nja, jag vet inte om Canon (eller någon annan) skulle vinna konsumenternas förtroende på ett sådant agerande.RolandM skrev:
Slår vad om att det är samma tillverkare av all batterier. Det är knappast någon okänd teknik hur det ska se ut.Det som förvånar mig är att Canon inte har mönsterskyddat utformningen av batteriet, så att de blir ensamma om att sälja denna batterityp.
När det gäller prylar från "alternativ tillverkare" är det ju en ständigt pågående diskussion. Jag är av uppfattningen att man inte generellt kan säga att original alltid är bäst och/eller säkrast. Brist vid tillverkningen kan ske överallt. Nackdelen att inte använda original är ju som sagt garantin. Det är ett vägval, på samma sätt som att installera "hacket" i en 300D för att förbättra den.