ANNONS
Annons

Bp-511

Produkter
(logga in för att koppla)
RolandM skrev:
Slår vad om att det är samma tillverkare av all batterier. Det är knappast någon okänd teknik hur det ska se ut.Det som förvånar mig är att Canon inte har mönsterskyddat utformningen av batteriet, så att de blir ensamma om att sälja denna batterityp.
Men Roland, detta kan du väl inte mena allvar med? Att mönsterskydda och på så sätt skapa monopol på förbrukningsdetaljer. Batterier, egna minneskort/filmer, filter, blixtar, objektiv. Egna filformat som bara kan behandlas i egna program. Nja, jag vet inte om Canon (eller någon annan) skulle vinna konsumenternas förtroende på ett sådant agerande.
När det gäller prylar från "alternativ tillverkare" är det ju en ständigt pågående diskussion. Jag är av uppfattningen att man inte generellt kan säga att original alltid är bäst och/eller säkrast. Brist vid tillverkningen kan ske överallt. Nackdelen att inte använda original är ju som sagt garantin. Det är ett vägval, på samma sätt som att installera "hacket" i en 300D för att förbättra den.

RolandM skrev:
Slår vad om att det är samma tillverkare av all batterier. Det är knappast någon okänd teknik hur det ska se ut.Det som förvånar mig är att Canon inte har mönsterskyddat utformningen av batteriet, så att de blir ensamma om att sälja denna batterityp.

Mitt pirat (från Zebra media) ser exakt likadant ut som original. Det skiljer endast en "canon" logga.

Jag får en mycket stark känsla av att det är samma tillverkare och exakt samma kvalitet.

FouFoto skrev:
Mitt pirat (från Zebra media) ser exakt likadant ut som original. Det skiljer endast en "canon" logga.

Jag får en mycket stark känsla av att det är samma tillverkare och exakt samma kvalitet.

Ibland "jobbar de i fabriken extra" på helger osv. Har hört ett rykte om att de ibland gör piratkopiorna på helgerna för att tjäna mer pengar. Iallf när det gäller piratkopior på kameror.

/Johnny

FouFoto skrev:

Vi köpte ett extrabatteri från zebramedia till en Konica Minolta XG och det är ingen som helst skillnad från originalet förutom dekaler. Färg, plast, textur, gjuttappar, allt är identiskt. När jag hade problem med ett Canon BP-511 så tyckte en person på Canon att jag lika gärna kunde köpa pirat för det var ändå samma skrot i dom. Garanti vill dom inte gå med på efter tre månader så det fick bli pirat och jag har inte haft några problem med dom.

Jag har avvänt laddbara batterier sen början av 80-talet och dom gånger det har strulat har det uteslutande varit laddarna som varit orsaken. Jag har aldrig råkat ut för något batteri som har självförstört sig trots många gånger extrema belastningar. Risken att överbelasta ett bp-511 borde ju också vara obefintlig om det används där det är tänkt att användas.

RolandM skrev:

Minoltas batteri NP-400 till A1 och A2 är precis samma batteri (fast med högre kapacitet och flyttade kontakter) som BP-511. Olympus PS-BLM1 är rätt så snarlikt också.

Här är en enkel bild av uppbyggnaden av ett BP-511, så det finns gott om möjligheter att sätta kontakterna lite hursomhelst.

Det är ju rätt mycket billigare för en kameratillverkare att köpa batterier utifrån en redan färdig "mall" än att utveckla något eget.

gameburg skrev:
Billigt behöver inte vara sopor. Jag tror knappast canon tillverkar batterierna själva utan har ngn billig underleverantör (kanske t o m samma som i lågprisbatterierna). Visst är de måna om kvalitén och har kanske extra kontroller, men om man tittar på nokias mobiltelefoner var det ju faktiskt även orginalbatterier som smällde trots att de i början hävdade motsatsen.
Jag är inte speciellt oroad över mina batterier, visst är det tråkigt om ngt skulle hända, men antalet batterier som smällt kontra antalet sålda är ytterst få. Och även hos canon finns det säkert några batterier som exploderat.

Märkesbilar börjar oxå att brinna ibland;-)

Det handlar inte om att märkesprylar inte kan gå sönder eller ens att det skulle vara bättre kvalitet på något sätt i en märkespryl än i en piratdito.

Nej, vad det handlar om är att om ditt piratbatteri förstör din kamera kommer Canon bara att le lite överseende åt dig och skaka på huvudet när du kommer och vill ha den ersatt på garantin, medan om det är ett Canonbatteri så kommer de att bekymrat rynka pannan och säga "det här såg ju inte så bra ut, vi måste nog byta ut kameran åt dig. På garantin förstås!".

Mvh,
/Benny

Om inte jag missminner mig är prisskillnaden mellan pirat och original (canon) ca 600:- per batteri. 800:- original och 200:- för pirat.

Vi kan m a o köpa ett nytt 300d hus (9500:) för mellanskillnaden för 16 st batterier.

Vi kanske skulle starta en egen "batteriförsäkring" på fotosidan?

Kanske för att orginalbatteriet du har inte är uppbrunnet. Och dom lär ju vilja ha int det tillsammans med om det är nåt fel i samband med batteriet.

Jag har köpt 1 st BP-511 H 1500mAh batteri från Zebramedia och kört det tillsammans med Canons orginal i VC-greppet utan problem och laddat som galen i flera månader. Idag fick jag från Zebra ytterligare 2 st och de är laddade och klara. Det ena + Canons orginal BP-511 har jag dessutom provat ladda i den kombinerade AC/billaddare jag också beställde. Allt ser ut att fungera super. Bra priser också 206 kr st för BP-511 H 1500mAh.

har kört Zebrans batterier nu ett tag.. Funkar mycket bättre än Canons egna batterier som dessutom kostar en förmögenhet mer .....

/Adam

Om kameran brinner upp pga att batteriet exploderar så är det ju en sak, men påståendet var ju att garantin (dvs: alla garantiärenden för tillverkningsfel i kameran) skulle vara ogiltig om jag hade piratbatterier i kameran. Det var det som jag reagerade mot.

Brinner kameran upp pga batteriet så är det ju batteritillverkarens fel och jag ska rikta mina skadeanspråk mot försäljaren av batteriet.

För övrigt så kör jag också Zebramedias batterier och är mycket nöjd.

--jalle

Damocles skrev:
Kanske för att orginalbatteriet du har inte är uppbrunnet. Och dom lär ju vilja ha int det tillsammans med om det är nåt fel i samband med batteriet.

Johnny76 skrev:
Jag tror att orsaken till att batterierna exploderar är bildningen av vätgas och när batterierna utsätts för värme så kan det smälla om man har otur (felaktig konstruktion?). Därför borde det vara mycket större sannolikhet att de exploderar i laddaren än i kameran.

Det kan iof vara en idé att taur batterierna om man inte använder kameran under en längre tid, speciellt om de är gamla.

/Johnny

Är det någon som hört om batterier som exploderar i kameran?

Om inte så är det väl ett begränsat problem. Om de exploderar i sin laddare kan väl varken tillverkaren eller försäkringsbolaget säga att man gjort något fel.

Och om det är samma batterier med en annan logga så är ju knappast risken för en sådan explosion större med fristående tillverkares batterier.

Då borde man spara sina slantar och köpa "pirat".

JalleS skrev:
men påståendet var ju att garantin (dvs: alla garantiärenden för tillverkningsfel i kameran) skulle vara ogiltig om jag hade piratbatterier i kameran. Det var det som jag reagerade mot
Så är det ju med allt. Epson vägrar reparera skrivare om det inte sitter Epson-patroner i när de får den, Canon vill inte göra garantirep om du inte har canon-batteri i. Nästan alltid följer det ju med minst ett orginaltillägg, problemet är bara ett problem för extremt klantiga typer och om man skulle ha sån otur att själva problemet är att batteriet exploderat (borde inte kunna hända i kameran) eller fastnat och det är det man vill använda garantin för att fixa.

Aargh, endast några dagar sedan jag skickade min 300d till (garatni)renovering och jag tror jag hade Zepbramedias batteri i. Menar det riktigt att jag behöver betala själv?? Låter löjligt...

Jukkah skrev:
Menar det riktigt att jag behöver betala själv?? Låter löjligt...
Den som lever får se, berätta gärna. Folk har ju lyckats få kameror reparerade på garanti trots hackat firmware så det är ju inte helt omöjligt att det går.

kommer det vatten på litium bildas ju knallgas i en jävligt snabb och häftig rektion med knall

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar