ANNONS
Annons

Bonusuträkningsekvation

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni kanske kan hämta inspiration från Worth1000s karma-system?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Worth1000#Karma

Jag läste länken, vad som slog mig var att redaktörerna enväldigt bedömer om
en kommentar är bra/dålig, skrämmande! Undrar om denna kommentar skulle godkännas?
-Ett fotografi kan enligt min mening sönderdelas i två kategorier:
Innehåll och form. Vad innehållet i detta fotografi beträffar är det av
djupt och allmänt mänskligt innehåll.
Vad formen åter beträffar så kan jag inte underlåta att finna den mindre
Adekvat. -
Jag har en gång tidigare frågat, men ej erhållit svar.
Mvh
Assar

Nej herrejisanes. Jag pratar bara för min del.

Hade ju ett förslag som mer stöder mitt synsätt på det. Att uppmuntra hedervärt beteende genom att ära dom med högt ratio mellan givna/mottagna kommentarer med något som "förtjänar en kommentar från Dig". Jag tror det talar mer till den goda sidan hos både män och kvinnor. Bonussystem blir lite tävlingsinriktat, tror vissa i den kvinnliga sidan kan se det som ett lite barnsligt manligt system där dom känner sig åsidosatta, eftersom dom aldrig anmälde sig till en tävling genom att söka medlemskap.
Det är bara mina spontana tankar jag uttrycker här, vilket mkt möjligt kan vara fel oxå. Vore ju bra om så många som möjligt kunde tänka efter och berätta vad dom vill se för system.

Jag är en som håller med Tomas!
Assar.

Bildkritikpoolerna är ju redan uppbyggda på regelverk, detta är bara ytterligare tilltajtning för att försöka tillgodose behovet med mer kommentarer. Om med ett bonussystem så kan vi kanske locka till bättre kommentarer.

Åsikter är välkommen. Konstruktiva förslag ännu hellre. Eftersom du debatterar flitigt som motståndare till förändringen, så undrar jag om det ur utifrån dina egna intressen eller är det utifrån andra medlemmars intressen (isåfall vilka) som du argumenterar för. Vet jag din inställning kring argumenten.

Jag håller helt med Tomas Töråsen!
Mvh
Assar

en kommentar är bra/dålig, skrämmande! Undrar om denna kommentar skulle godkännas?
-Ett fotografi kan enligt min mening sönderdelas i två kategorier:
Innehåll och form. Vad innehållet i detta fotografi beträffar är det av
djupt och allmänt mänskligt innehåll.
Vad formen åter beträffar så kan jag inte underlåta att finna den mindre
Adekvat. -
Jag har en gång tidigare frågat, men ej erhållit svar.
Mvh
Assar

Tja, kommentaren säger väl egentligen inte mycket mer än att bilden inte är så snygg, dock i mer komplicerade ordalag. Jag skulle inte se en sådan kommentar som "mycket givande", eftersom den egentligen inte säger mig nånting speciellt alls annat än att du inte tycker bilden är så snygg.

Jag håller helt med Tomas Töråsen!
Mvh
Assar

Jag gissar på Att Elmfeldt och hans kollegor haft diskussioner ang. detta, kommer överens om att gå ut och fråga om åsikter eftersom det är ett svårt beslut.
Gissar även att dom fortfarande känner att dom inte får så mycket konkret att införa så att pressen från folk som inte är nöjda i dagsläget kan minska.

Det behövs nog mer konkreta förslag och att nån ändring ska ske verkar ju vara bestämt redan.
För mig som motståndare mot grundiden var väl mest poängen att bestycka och beskriva det som jag ser som problem i grundförslaget så att mer kreativa människor kan komma med bra förslag, eller modifikationer, men utan det så blir det inte heller speciellt konkret och värt nånting att endast säga nej tror jag.

Så enligt vad folk har skrivit i forum, som inte är nöjda över inflödet bilder kontra kommentarer, som drivit fram den här diskussionen, så är det konstigt att dom inte tar tag i detta nu tycker jag och kommer med förslag..
Kanske en liten nyhetskolumn på framsidan kan få fart på det?

Tja, kommentaren säger väl egentligen inte mycket mer än att bilden inte är så snygg, dock i mer komplicerade ordalag. Jag skulle inte se en sådan kommentar som "mycket givande", eftersom den egentligen inte säger mig nånting speciellt alls annat än att du inte tycker bilden är så snygg.

Precis tvärt om, en umderbar bild i alla plan!
Mvh
Assar

Ni kanske har "hängt upp" er på bildkritikpoolerna för mycket? De var kanske grundidén med FS men med uppåt 150.000 uppladdande medlemmar, inte alla till bildkritikpoolerna iofs, så tror jag att de har mer eller mindre spelat ut sin roll och intressegrupperna har tagit över "kritikfunktionen" mer och mer.

Nu har ju kritikpoolerna med sina kategorier ungefär samma upplägg som intressegrupperna så det blir lite "spretigt". Kanske dags att slopa kritikpoolerna helt?

Ett annat sätt skulle kanske vara att premiera det "långsamma" tittandet som några bloggare här på FS efterlyst i dagens fotosverige. Jag tror att tittandet är lite långsammare i intressegrupperna

Ska kritikpoolerna vara kvar så är det kanske bäst att sluta med att visa upp alla kritikbilder till att börja med så man slipper drunkna i flödet?...

För övrigt tycker jag att bonussystem för styrning av oss medlemmarna är av ondo och uppmuntrar bara till det snabba tittandet och att det blir en "sport" att vara "bäst" i nåt som inte handlar om fotografi. Det blir nog bara kontraproduktivt.

Jag själv trivs bäst i "öppna landskap" och ser gärna en utveckling av FS bloggfunktion, som jag tycker är under all kritik för en fotoinriktad sajt. Lyft gärna upp blogfunktionen så att den motsvarar portfolieupplägget med egen internetadress och med plats för större bilder och länkar till originalbilder i upplösningar upp mot 1600x1200 pixlar med max filstorlek på 1 MB. Gärna även med några mallar för mer personliga bloggsidor.

Bara några tankar från mej som tycker FS är en fantastiskt sajt med sitt kunskapsspridande i pooler, forum och bloggar.

/Leif

en kommentar är bra/dålig, skrämmande!

Var exakt står det? Jag hittar det inte.

Inspiration, var syftet med länken, inget mer. Det går inte att kopiera Worth1000s karma-system. Deras system hanterar röstning i tävlingar.

"Karman mäter hur pass bra besökaren bedömer en bilds kvalitet" står det på Wikipedia. En kommentar i fritext fungerar inte under ett sådant system. Däremot fungerar betyg på förutbestämda skalor.

Inspiration, var syftet med länken, inget mer. Det går inte att kopiera Worth1000s karma-system. Deras system hanterar röstning i tävlingar.

"Karman mäter hur pass bra besökaren bedömer en bilds kvalitet" står det på Wikipedia. En kommentar i fritext fungerar inte under ett sådant system. Däremot fungerar betyg på förutbestämda skalor.
Det bara står där, här kopierat och inklistrat:
Om man varit medlem ett tag och röstar kontinuerligt kan man bli befordrad till juror. Då får man 500 i karma. Administratörerna beslutar enväldigt vilka som befordras.
Mvh
Assar

Det bara står där, här kopierat och inklistrat:
Om man varit medlem ett tag och röstar kontinuerligt kan man bli befordrad till juror. Då får man 500 i karma. Administratörerna beslutar enväldigt vilka som befordras.

Rätta mig om jag har fel här. Du läser

"administratörerna beslutar enväldigt vilka som befordras"

som

"redaktörerna enväldigt bedömer om en kommentar är bra/dålig"

Huvudsystemet handlar uppenbarligen om karma-rankning från 1 till 175. Administratörerna beslutar inte om upp- eller nerflytt inom detta spann.

Som ett extra steg kan man få 500. Då är man en mycket trogen användare, enligt Wikipedia. Jag kan bara gissa att man då legat på eller kring 175 mycket länge. Alltså, man är trovärdig och pålitlig. 500 får man endast efter administratörernas beslut.

Det står inget om kommentarer över huvud taget. Är du medlem? Jag är inte registrerad på Worth1000, så jag ska inte säga för mycket.

Senast ändrad:

Skall jag tolka ditt svar som, att du inte samtycker med det förslag som ligger?
Mvh
Assar

Har inte läst det som skrivits innan, men det finns väl fler sätt än bildkommentarer (som jag ofta tycker är ganska ytliga) att bidra till fotosidan med. Det skrivs otroligt mycket intressant om fotografi och visas väldigt intressanta bilder i bloggarna. Och bloggkommentarer/bloggskrivande tycker jag i så fall ska vara lika värdefulla som bildkommentarer.

Sen måste man ifrågasätta detta med antal kommentarer och snabba kommetarer. Var kommer kvalitén in? Är ingen anhängare av bonussystem där kvalitén inte spelar någon roll. Där jag arbetar diskuteras bonussystem vad gäller löner, men det skulle aldrig falla arbetsgivaren in att inte ta hänsyn till kvalitén i det som produceras. Det skulle vara förrödande för företaget.

Rätta mig om jag har fel här. Du läser

"administratörerna beslutar enväldigt vilka som befordras"

som

"redaktörerna enväldigt bedömer om en kommentar är bra/dålig"

Huvudsystemet handlar uppenbarligen om karma-rankning från 1 till 175. Administratörerna beslutar inte om upp- eller nerflytt inom detta spann.

Som ett extra steg kan man få 500. Då är man en mycket trogen användare, enligt Wikipedia. Jag kan bara gissa att man då legat på eller kring 175 mycket länge. Alltså, man är trovärdig och pålitlig. 500 får man endast efter administratörernas beslut.

Det står inget om kommentarer över huvud taget. Är du medlem? Jag är inte registrerad på Worth1000, så jag ska inte säga för mycket.

Vad jag menade var att det har skrivits här att någon skall avgöra om din/min bedömning är giltig eller ej. Det är det jag vänder mig mot.
Därför är det föreslagna regelverket inte något för mig. Den enda rättvisa är hur många bilder du får ladda upp till Kririkpolen under, säg 1 månad. Då blir det inte godtyckligt, utan lika för alla. Eller är Kritikpolen en tävling? Den som hinner/orkar kommentera mest får ladda upp fler bilder, ett i mitt tycke helt sanslöst förslag!
Mvh
Assar

Har inte läst det som skrivits innan, men det finns väl fler sätt än bildkommentarer (som jag ofta tycker är ganska ytliga) att bidra till fotosidan med. Det skrivs otroligt mycket intressant om fotografi och visas väldigt intressanta bilder i bloggarna. Och bloggkommentarer/bloggskrivande tycker jag i så fall ska vara lika värdefulla som bildkommentarer.

Sen måste man ifrågasätta detta med antal kommentarer och snabba kommetarer. Var kommer kvalitén in? Är ingen anhängare av bonussystem där kvalitén inte spelar någon roll. Där jag arbetar diskuteras bonussystem vad gäller löner, men det skulle aldrig falla arbetsgivaren in att inte ta hänsyn till kvalitén i det som produceras. Det skulle vara förrödande för företaget.

Men vem skall avgöra kvaliteten på kommentaren? Bara detta gör att jag sågar förslaget. Och som jag många gånger skrivit, t.ex. 1 bild/månad får laddas upp till Kritikpolen, inga subjektiva bedömningar styr. Kritikpolen skall väl inte vara en tävlan i antal godkända kommentarer, eller? Jag sågar lagda förslag!
Mvh
Assar

Men vem skall avgöra kvaliteten på kommentaren? Bara detta gör att jag sågar förslaget. Och som jag många gånger skrivit, t.ex. 1 bild/månad får laddas upp till Kritikpolen, inga subjektiva bedömningar styr. Kritikpolen skall väl inte vara en tävlan i antal godkända kommentarer, eller? Jag sågar lagda förslag!
Mvh
Assar

Mitt förlsag var faktiskt att även bloggskrivande/bloggkommentarer ska räknas in. Är det det dusågar? Har inte förslagit något annat. Bara ifrågasatt detta med att man inte tar hänsyn till kvalitéten. Givetvis svårt att avgöra som du skriver. men jag har förut vid ett flertal tillfällen föreslagit att kommentarsfunktionen ska göras om, utan att få gehör för det. Att komma ifrån det här med bedömning, rankning av biler. Att man bör ha några grundfrågor som man ska titta på i alla kommentarer. T.ex vad bilden säger mig, vilka asociationer jag får, vilka fråger eller svar den ställer/ger, men även om jag tilltalas av bildens komposition, eller andra kvaliteéter. Svara man inte på dessa frågor bör man inte få kommentaren godkänd. Så det har jag förslagit. Inte att man ska kvalitétsstämpla kommentarena som sådana. vad tycker du om detta?

Som det är nu verkar fotosidans redaktion mest vara intresserad av att få så många som möjligt att titta på fotosidan och struntar i vad vi gör här, bara att vi tittar och surfar kring så mycket som möjligt. Och det har väl med reklamen att göra? Mera intresse och mera tittande ger mera reklamintäkter. Ska man få många sponsorer måste många vara här. Men att skriva en ordentlig analys/kommentar till bilder är lite besvärligt och kräver att man verkligen tar tid på sig med bilden, och det är det inte så många som vill eller kan/hinner idag tror jag. Lättare då att snabbt skumma igenom många bilder och skriva, fin, bra, schysst, coolt, härligt, inte så bra, dåligt eller vad det nu är.

Som det är nu verkar fotosidans redaktion mest vara intresserad av att få så många som möjligt att titta på fotosidan och struntar i vad vi gör här, bara att vi tittar och surfar kring så mycket som möjligt. Och det har väl med reklamen att göra? Mera intresse och mera tittande ger mera reklamintäkter. Ska man få många sponsorer måste många vara här. Men att skriva en ordentlig analys/kommentar till bilder är lite besvärligt och kräver att man verkligen tar tid på sig med bilden, och det är det inte så många som vill eller kan/hinner idag tror jag. Lättare då att snabbt skumma igenom många bilder och skriva, fin, bra, schysst, coolt, härligt, inte så bra, dåligt eller vad det nu är.

Nämen det där känns lite orättvist. Vi vill ha kvar betalande medlemmar (eftersom den intäkter betalar våra löner etc) och en viktig del är att de är nöjda. Vissa betalande önskar mer kommentarer och då får vi försöka fixa det.

Att ta med bloggarna är smart. Jag missade det i mina exempel. Notera etc mm under uppräkningen av delparametrar.

Du missade också "- fått tummar upp på sina kommentarer från andra medlemmar. Syfte: Premiera bra kommenterare". Där syftet som sagt är att de medlemmar som andra medlemmar tycker är bra kommenterare skall premieras. Och det är alltså "kvalitetsparametern" som du efterfrågar i bonussystemet.

Man kan inte skriva "cool" "snygg bild" etc då vi satt en minimilängd på kommentarerna. Just därför att vi vill styra kommentarerna till att vara mer fullödiga.

Mvh
Assar

Så här fungerar det redan med Tummen upp logiken: Den som bedömer om din kommentar är en "tummen upp" kommentar är _andra_ medlemmar, inte den som får kommentaren. Tummen upp resultat ser du i denna listan (där du ser Medlemmar med flest tummen upp):
http://www.fotosidan.se/gallery/toplist.htm

Så här fungerar det redan med Tummen upp logiken: Den som bedömer om din kommentar är en "tummen upp" kommentar är _andra_ medlemmar, inte den som får kommentaren. Tummen upp resultat ser du i denna listan (där du ser Medlemmar med flest tummen upp):
http://www.fotosidan.se/gallery/toplist.htm

Ja jäklar det visste jag inte, och det var ju vettigt ur min synpunkt. Ska jag nog använda nu när jag vet om det.

Mitt förlsag var faktiskt att även bloggskrivande/bloggkommentarer ska räknas in. Är det det dusågar? Har inte förslagit något annat. Bara ifrågasatt detta med att man inte tar hänsyn till kvalitéten. Givetvis svårt att avgöra som du skriver. men jag har förut vid ett flertal tillfällen föreslagit att kommentarsfunktionen ska göras om, utan att få gehör för det. Att komma ifrån det här med bedömning, rankning av biler. Att man bör ha några grundfrågor som man ska titta på i alla kommentarer. T.ex vad bilden säger mig, vilka asociationer jag får, vilka fråger eller svar den ställer/ger, men även om jag tilltalas av bildens komposition, eller andra kvaliteéter. Svara man inte på dessa frågor bör man inte få kommentaren godkänd. Så det har jag förslagit. Inte att man ska kvalitétsstämpla kommentarena som sådana. vad tycker du om detta?

Jag är tveksam till bedömning av kommentarer, det blir subjektivt och vem skall vara domare? Jag säger inte att jag har lösningen, det här är en svår nöt att knäcka. Jag blir glad om jag får en kommentar bra/dålig bild, då vet jag vad den personen tycker om bilden. Om jag dessutom får kritik/beröm för komposition, färg, skärpa, innehåll etc. desto bättre.
Jag kanske är enkelspårig här, men har väldigt svårt att godta att någon bedömer kvaliteten på min/andras kommentarer.
Mvh
Assar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar