Annons

Bokföring

Produkter
(logga in för att koppla)
Excel är INTE godkänt, av de anledningar som nämnts ovan. Alla ändringar som görs i bokföringen skall i efterhand vara spårbara och synliga. Dessutom skall *både* det ursprungliga och det ändrade värdet framgå, samt vem som ändrat och när. Har svårt att se hur detta skall åstadkommas med Excel.
 
jorgene skrev:
Excel är INTE godkänt, av de anledningar som nämnts ovan. Alla ändringar som görs i bokföringen skall i efterhand vara spårbara och synliga. Dessutom skall *både* det ursprungliga och det ändrade värdet framgå, samt vem som ändrat och när. Har svårt att se hur detta skall åstadkommas med Excel.

Visa mig gärna belägg för detta så jag vet om jag ska köpa ett bokföringsprogram eller för att kunna hantera 30-40 verifikationer per år eller om jag ska fortsätta med Excelmetoden på liknande sätt som Björn. Jag hittar inget om detta, varken på Skatteverkets sidor eller på Nuteks sidor

Kan detta vara en fråga om företagsform och/eller omsättning?

Tills vidare fortsätter jag hålla god ordning på mina papper och antecknar i Excel i stället förpå dasspapper.
 
Olsin skrev:
Det finns en viktig skillnad mellan Excel och dasspapper. På dasspappret kan du inte ändra bokföringen i efterhand, vilket du kan med Excel. Om man använder Excel för bokföring så bör/ska man skriva ut "huvudboken" vid bokslut och sätta in det i en pärm (samma pärm som du skulle spara dasspappret i).

Sensmoralen i detta inlägg: Dasspapper är bättre än Excel. ;-)

Jepp, helt rätt: Det är ju inte excelFILEN som är "godkänt" utan det PAPPER som utskriften görs på..... Excel är inget bokföringsprogram, men kan användas som "anteckningsbok" från vilken du SKRIVER ut bokföringen; på A4 eller dasspapper.. ;)
 
WFS) (Graylingman skrev:
Visa mig gärna belägg för detta så jag vet om jag ska köpa ett bokföringsprogram eller för att kunna hantera 30-40 verifikationer per år eller om jag ska fortsätta med Excelmetoden på liknande sätt som Björn. Jag hittar inget om detta, varken på Skatteverkets sidor eller på Nuteks sidor

"Det är inte tillåtet att använda ett program där inmatningen kan ändras i efterhand (exempelvis Excel)."
Se gröna rutan, sidan 8, i "Bokföring, bokslut och deklaration" För enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut. (Sök på SKV282 på Skatteverkets hemsida.) Dock vet jag inte om det är en ny regel för i år eftersom broschyren gäller förenklat årsbokslut, dvs. de nya reglerna med start 2007 (taxeringen 2008)?

I Bokförinfsnämndens "Att föra bok" framgår på sidan 16 hur rättelser ska ske, men ur detta går det inte utläsa att Excel skulle vara helt utselutet, så det kan ha varit möjligt tidigare, om det inte finns andra dokument som pekar i annan riktning.
http://www.bfn.se/
 
Ja men ... det är ju UTSKRIFTEN som är bokföringen. På samma sätt som om du skriver på ett papper för hand kan du väl skriva med en "skrivmaskin" (dvs excel). Man skriver alltså ut huvudboken, resultat o balansräkningen på papper - må vaa "dass" eller vanligt - och det är det pappret som är bokföringen.
 
Tibor skrev:
Ja men ... det är ju UTSKRIFTEN som är bokföringen. På samma sätt som om du skriver på ett papper för hand kan du väl skriva med en "skrivmaskin" (dvs excel). Man skriver alltså ut huvudboken, resultat o balansräkningen på papper - må vaa "dass" eller vanligt - och det är det pappret som är bokföringen.

Skatteverket anser kanske inte att det är så besvärligt att göra en ny utskrift efter att man gjort ändringen. Då det är lite tyngre att starta om bokföringsprogrammet och börja om är det kanske fler som bokför ändringen korrekt, kan man anta att de har resonerat. Enklast är kanske att fråga Skatteverket.
 
Tibor skrev:
Ja men ... det är ju UTSKRIFTEN som är bokföringen.
Det borde väl ändå bero på när utskriften sker? Jag gissar att det inte är ok att skriva ut vid bokslut - då kan man ju fulrätta under årets gång. Skriver man däremot ut en ny kopia (och förvarar ihop med alla tidigare kopior...) efter varje ny rad i boken är det säkert ok, men rätt bökigt.
 
Anders74 skrev:
"Det är inte tillåtet att använda ett program där inmatningen kan ändras i efterhand (exempelvis Excel)."
Se gröna rutan, sidan 8, i "Bokföring, bokslut och deklaration" För enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut. (Sök på SKV282 på Skatteverkets hemsida.) Dock vet jag inte om det är en ny regel för i år eftersom broschyren gäller förenklat årsbokslut, dvs. de nya reglerna med start 2007 (taxeringen 2008)?


Ok, tack! Det betyder som jag ser det att det är ok att köra "Excelmetoden" för inkomståret 2006, men att jag för innevarande år antingen får skaffa ett bokföringsprogram eller föra bok med papper och penna enligt det upplägg som finns i de gula rutorna.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Ok, tack! Det betyder som jag ser det att det är ok att köra "Excelmetoden" för inkomståret 2006, men att jag för innevarande år antingen får skaffa ett bokföringsprogram eller föra bok med papper och penna enligt det upplägg som finns i de gula rutorna.

För 2006 vet jag inte, "Att föra bok" gör nog inte anspråk på att vara heltäckande, men så länge ingen hittat något annat så kan du ju åtminstone hävda att det inte fanns något uppsåt :)
 
jimh skrev:
Det borde väl ändå bero på när utskriften sker? Jag gissar att det inte är ok att skriva ut vid bokslut - då kan man ju fulrätta under årets gång. Skriver man däremot ut en ny kopia (och förvarar ihop med alla tidigare kopior...) efter varje ny rad i boken är det säkert ok, men rätt bökigt.
Poängen är ju, att *även* om man gör som du beskriver (många kopior blir det...), så vet man ju inte vid ev revision att inte 10 ytterligare rättningar gjorts men inte redovisats, eller hur?
 
Nej, det är sant. Det vore intressant att veta mer i detalj vad som verkligen gäller.
 
Men om man bara som jag har 30-40 verifikationer per år är det ju i och för sig inte heller nåt större arbete att göra om bokföringen valfritt antal gånger vid passande tillfällen, oavsett om bokföringen sköts med bokföringsprogram eller med papper och penna.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Ok, tack! Det betyder som jag ser det att det är ok att köra "Excelmetoden" för inkomståret 2006, men att jag för innevarande år antingen får skaffa ett bokföringsprogram eller föra bok med papper och penna enligt det upplägg som finns i de gula rutorna.

Dessvärre verkar det finnas äldre vägledningar som också uttrycker att Excel är otillåtet.
bfn.se:
"Observera att det inte är tillåtet att bokföra i ett program där inmatningen kan ändras i efterhand (exempelvis Excel)."
http://www.bfn.se/index.asp?/bfn/broschyr_k1/dagboksblad.asp

Bokföringslagen är dock inte så tydlig på den punkten, se nedan, dock är det väl BFNs råd som gäller, men kanske kan man ändå få göra undantag i en liten verksamhet med få poster. Det vore intressant om någon som åkt på en revision kunde berätta lite om hur stor portion sunt förnuft som tillämpas.

Ett ytterligare skäl att skaffa ett bokföringsprogram för 2007 års bokföring är att det lär underlätta upprättandet av ett förenklat årsbokslut, om programmet är anpassat för detta (t ex BLA Start som jag frågade om i ett tidigare inlägg). Även om man fortfarande kan göra en bokföring helt manuellt med väldigt få konton så blir det nog lite besvär att upprätta bokslutet. Det är åtminstone nödvändigt att läsa igenom SKV282 för att se vad som behövs för att kunna upprätta resultaträkning och balansräkning.


5 kap. Löpande bokföring och verifikationer

1 § Affärshändelserna skall bokföras så att de kan presenteras i registreringsordning (grundbokföring) och i systematisk ordning (huvudbokföring). Detta skall ske på ett sådant sätt att det är möjligt att kontrollera fullständigheten i bokföringsposterna och överblicka verksamhetens förlopp, ställning och resultat.

11 § Företaget skall upprätta sådana beskrivningar över bokföringssystemets organisation och uppbyggnad som behövs för att ge överblick över systemet (systemdokumentation). Företaget skall också upprätta sådana beskrivningar över genomförda bearbetningar inom systemet som gör det möjligt att utan svårighet följa och förstå de enskilda bokföringsposternas behandling (behandlingshistorik).
 
Anders74 skrev:
Dessvärre verkar det finnas äldre vägledningar som också uttrycker att Excel är otillåtet.
bfn.se:
"Observera att det inte är tillåtet att bokföra i ett program där inmatningen kan ändras i efterhand (exempelvis Excel)."
http://www.bfn.se/index.asp?/bfn/broschyr_k1/dagboksblad.asp


Jäklar! :)
Bokföringslagen är dock inte så tydlig på den punkten, se nedan, dock är det väl BFNs råd som gäller, men kanske kan man ändå få göra undantag i en liten verksamhet med få poster. Det vore intressant om någon som åkt på en revision kunde berätta lite om hur stor portion sunt förnuft som tillämpas.

Det får vi kanske se nu.... jag är ju inte anonym på detta forum :-/
Ett ytterligare skäl att skaffa ett bokföringsprogram för 2007 års bokföring är att det lär underlätta upprättandet av ett förenklat årsbokslut, om programmet är anpassat för detta (t ex BLA Start som jag frågade om i ett tidigare inlägg). Även om man fortfarande kan göra en bokföring helt manuellt med väldigt få konton så blir det nog lite besvär att upprätta bokslutet. Det är åtminstone nödvändigt att läsa igenom SKV282 för att se vad som behövs för att kunna upprätta resultaträkning och balansräkning.

Helt klart en poäng! SKV 282 är beställd!
 
BugEyes skrev:
Hej,

Jag har nu skaffat F skatt och enskild firma för att kunna göra lite affärer med mina bilder om tillfället yppar sig. Har sålt en del utskrifter till privatpersoner hittills.
Undrar om någon kan rekommendera ett billigt och lättanvänt bokföringsprogram som helst också innehåller en faktura och kundreskontradel.

Hej. Lycka till med firman och plåtningen! Bra att du redan nu tänker på bokföringen. Men glöm inte detta:
Skaffa en revisor (godkänd räcker). Låt denne gå igenom vad som gäller och ge dig tips på hur bokföringen skall skötas. Detta får revisorn inte sköt, det gör du bäst själv. Revisorn kanske kan hjälpa dig att skapa en vettig kontoplan. Den tjänsten är värt pengarna! Och glöm inte momsredovisningen! ANVÄND INTE EXCEL (!), det kommer inte skattemyndigheten att gilla. Det är för lätt att manipulera. Excel är bäst på så mycket annat!
Fördelen med t.ex. SPCS-program o likn. är att du lätt kan se läget, skriva ut momsrapport, dag- och huvudbok mm. Kanske skapar programmet en liten årsredovisning också? Jag har inte sett de senaste varianterna.
 
Min rekommendation för företag med få verifikat är att köpa in en huvudbok på närmaste pappershandel. Den kostar drygt en hundring och fyller alla krav som BFN och Skatteverket ställer. Att börja dribbla med dasspapper eller Excel är att försöka hitta allt för billiga lösningar på ett problem som kan lösa sig med ett enkelt och avdragsgillt inköp för en dryg hundring.
 
Har man få transaktioner tycker jag verifikationerna i sig själva får duga som huvudbok. Det räcker annars med en enkel kassabok för ändamålet.
 
Jag är faktiskt besviken på hur bokföringsprogrammen arbetar ur min horisiont.

Det jag skulle vilja har är ett program där man kan definiera olika typer av affärshändelser och sedan enkelt regga dom, då ska dom avtomatiskt bokföras på dom konton jag definierat för affärshändelsen.

Till exempel kan en händelse heta kontant försäljning av bild. Då registrerar jag bara det, kunden och beloppet. Då vill jag ha kassa, moms mm uppdaterat utan att åter behöva fundera på vilka konton som berörs.

I min lilla verksamhet förekommer ungefär en handfull typer av affärshändelser. Vad skönt om man kunde definera upp dessa en gång och sedan få konteringen att sköta sig själv.

Finns det sådana program eller måste man hålla på och manuellt fördela på konton hela tiden i alla?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.