Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bokföring

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Unicell !!

massemus skrev:
Kan inte annat än rekommendera Unicell_bas .
Kanon support, enkelt program, billigt!

Kör numera med mac. och det funkar kanon..

www.unicell.se

Håller med, Unicell BAS som jag körde funkade perfekt till min firma :)

Toppen support och enkelt program precis som Massemusen skriver

/Adam

Bengus skrev:
MÅSTE de det? Som enskild näringsidkare utan formellt krav på revisor har jag för mig (!!!!!) att bokföringens form är av mindre betydlese utan att redovisningen ska ske enligt "god redovisningssed" vilket iof. består i att alla transaktioner sker sekventiellt. Det FINNS ju absolut inget krav på att man ska använda ett datoriserat bokföringsprogram - eller hur? Har bekanta som lämnar in papper-transar (dubbel bokföringsmallar) samt kvitton och det duger gott åt skattemasen. Tror att det viktiga är att man har god ordning på både papper och kvitton/fakturor. Och funkar det inte får man ringa storasyster, så löser det sig alltid :)

BAW

Jo, det måste man, i alla fall enligt skatteverkets blanketter, som vederbörande lusläst inför firmastarten. Har inte koll på vilken av blanketterna, återkommer med det om någon undrar.

Anders_G skrev:
Ja bengt det går aldeles utmärkt att bokföra manuellt på papper. Skillnaden mellan att göra det på papper och att göra det i excel är att man inte kan ändra i den manuella boken utan att det syns. Just därför är inte excel ok. Man ska alltså inte bara bokföra sekventiellt som du säger utan man ska även ta med fel och rättningar m.m. I excel är det ju så lätt att klippa och klistra sudda och ändra.

/Anders...............!
Du kan ju skriva ut från excel på papper...

Så länge bokföringen finns på papper spelar det ju ingen rollom du skrivit för hand, eller matat in i en dator och sedan skrivit ut. Så länge verifikationer finns och det är ordning o reda finns ingen anledning att göra det mer komplicerat är nödvändigt.

Har man under ~100 transaktioner på ett år (två inköp/försäljninger i veckan...) tycker jag att excel är utmärkt. Blir ju som en vanlig kassabok efter utskrift. Det är alltså inte filen som är bokföringen i detta fall, utan den utskrivna versionen.
Med paginering och kontrasignering på varje sida ser jag inte hur det skulle kunna manipuleras i efterhand.

sagoland skrev:
Nån som vet något om http://www.dofree.se/?

Visma Enskild Företagare verkar annars vara bra, någon som har erfarenhet av det?

Jag kör DoFree och är väl inte riktigt överens med det, men det kan i och för sig bero på att jag kört ett annat program i över 10 år och har dess funktioner i ryggmärgen.

Jag skulle säga att det duger, men inte mer. Supporten kostar så man försöker mickla efter bästa förmåga själv.

Ah, okej. Ja, det är väl någonting man kommer få vänja sig vid framöver. Det går inte att ta betalt för programmen, då skippar man det och tar betalt med hjälp av reklam. Rätt smart, egentligen.

Jag lånar tråden lite.
Vart i hela världen fyller jag i ingående moms på N1:an?
Det finns en STOR ruta för utgående moms, men ingående hittar jag inte..

Dez skrev:
Jag lånar tråden lite.
Vart i hela världen fyller jag i ingående moms på N1:an?
Det finns en STOR ruta för utgående moms, men ingående hittar jag inte..

Du anger den inte på N1:an, utan den fyller du bara i därför avsedd ruta på självdeklarationen. Eftersom utgående moms kan vara av olika %-satser så specificerar man de olika momssatserna på N1:an och summerar dem till självdeklarationen.

Jo, jag hittade det. Jag hade ju sett det någonstans, men jag letade på fel ställe..

Jag som startade tråden kan ju berätta vad jag valde efter att ha provat några olika bokföringsprogram och kontoplaner.

Jag valde till slut att bara spara kvitton och fakturor i en pärm och göra ett enkelt manuellt bokslut i excel. Det räckte gott för att ha underlag att fylla i N1 och vid behov redovisa för någon annan. Det blir inte så hiskligt många bokföringsposter i en liten sidorörelse att det behövs någon komplicerad bokföring.

Min huvudbok består således av ett excelblad och verifikationerna själva i en pärm. Sedan har jag en inventarieförteckning i Excel för att hålla reda på restvärden efter avskrivningar.

Reskontra är fyra pärmflikar, obetalda kundfakturor, betalda kundfakturor, obetalda leverantörsfakturor, betalda dito.
När något betalas av en kund eller jag betalar något själv skriver jag datum på fakturan och flyttar den till nästa flik i pärmen.

Fann det enklare att skippa bokföringsprogrammen för min lilla rörelse.

Enligt ekobrottsmyndigheten innebär begreppet bokföringsskyldighet:

Alla näringsidkare är bokföringsskyldiga. Bokföringsskyldighet innebär att man kronologiskt och systematiskt skall anteckna alla affärshändelser samt spara alla verifikationer i tio år. Dessutom skall, i vissa fall, den löpande bokföringen avslutas med årsbokslut eller årsredovisning samt en balansräkning upprättas.

Dettya kan enligt min tolkning göras på flera olika sätt. för hand i kassabok, med hjälp av ett bokföringsprogram eller varför inte med hjälp av Excel. Finns såvitt jag vet inget krav att över huvud taget ha något att "köra bokföringen i"

diver1 skrev:
Tvivlar starkt på att Excel är godkänt att köra bokföringen i.

som tidigare skrivits; du får göra din bokföring på dasspapper om du bara har ordning o reda samt alla verifikationer samlade. Detta är verifierat av aukt revisor.

Sedan är det väl en annan sak att om du har tusentals transkationer och stora tillgångar med avskrivningsplaner osv kan det kanske vara lämpligt med ett pgm. Men excel duger gott för en mindre firma som kanske har 100 trans på ett år.

Tibor skrev:
som tidigare skrivits; du får göra din bokföring på dasspapper om du bara har ordning o reda samt alla verifikationer samlade. Detta är verifierat av aukt revisor.

Det finns en viktig skillnad mellan Excel och dasspapper. På dasspappret kan du inte ändra bokföringen i efterhand, vilket du kan med Excel. Om man använder Excel för bokföring så bör/ska man skriva ut "huvudboken" vid bokslut och sätta in det i en pärm (samma pärm som du skulle spara dasspappret i).

Sensmoralen i detta inlägg: Dasspapper är bättre än Excel. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar