WFS) (Graylingman skrev:
Ok, tack! Det betyder som jag ser det att det är ok att köra "Excelmetoden" för inkomståret 2006, men att jag för innevarande år antingen får skaffa ett bokföringsprogram eller föra bok med papper och penna enligt det upplägg som finns i de gula rutorna.
Dessvärre verkar det finnas äldre vägledningar som också uttrycker att Excel är otillåtet.
bfn.se:
"Observera att det inte är tillåtet att bokföra i ett program där inmatningen kan ändras i efterhand (exempelvis Excel)."
http://www.bfn.se/index.asp?/bfn/broschyr_k1/dagboksblad.asp
Bokföringslagen är dock inte så tydlig på den punkten, se nedan, dock är det väl BFNs råd som gäller, men kanske kan man ändå få göra undantag i en liten verksamhet med få poster. Det vore intressant om någon som åkt på en revision kunde berätta lite om hur stor portion sunt förnuft som tillämpas.
Ett ytterligare skäl att skaffa ett bokföringsprogram för 2007 års bokföring är att det lär underlätta upprättandet av ett förenklat årsbokslut, om programmet är anpassat för detta (t ex BLA Start som jag frågade om i ett tidigare inlägg). Även om man fortfarande kan göra en bokföring helt manuellt med väldigt få konton så blir det nog lite besvär att upprätta bokslutet. Det är åtminstone nödvändigt att läsa igenom SKV282 för att se vad som behövs för att kunna upprätta resultaträkning och balansräkning.
5 kap. Löpande bokföring och verifikationer
1 § Affärshändelserna skall bokföras så att de kan presenteras i registreringsordning (grundbokföring) och i systematisk ordning (huvudbokföring). Detta skall ske på ett sådant sätt att det är möjligt att kontrollera fullständigheten i bokföringsposterna och överblicka verksamhetens förlopp, ställning och resultat.
11 § Företaget skall upprätta sådana beskrivningar över bokföringssystemets organisation och uppbyggnad som behövs för att ge överblick över systemet (systemdokumentation). Företaget skall också upprätta sådana beskrivningar över genomförda bearbetningar inom systemet som gör det möjligt att utan svårighet följa och förstå de enskilda bokföringsposternas behandling (behandlingshistorik).