Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bojkotta "Agora" Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)

Nw2

Avslutat medlemskap
Malmö Stad (Kommunen) har fram till den 17:e Oktober en fototävling. OM man dock läser deras vilkor läser man följande:

Rättigheter
Genom att delta i tävlingen förbinder man sig att låta Malmö Stad fritt använda inlämnade fotografier för presentation och marknadsföring, såväl digitalt som i tryckta media.

Källa: www.malmo.se/agora

Jag uppmanar alla att bojkotta denna tävlingen.
Det är fördjävligt att kommunen gör så ! *lissen*

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Visserligen skriver man alltid så här vid tävlingarna, men den sista meningen blir nästan komisk i sammanhanget (saxat från samma sida som trådskaparen hittade sitt).
Inte nog med att man mister bildrättigheten, man kan tom kanske få skatta för en eventuell vinst.

Priser
Vinnaren av bästa bild kommer att belönas med en weekendresa till Barcelona (värde c:a 3 500 kr). Andra och tredjepristagarna vinner 1 000 kronor respektive 500 kronor. (Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.)

/ Marcus

Tycker att de så gott som alltid skriver att vinnaren ska betala eventuell vinstskatt, så även det är troligen bara en "standardformulering". Vet inte hur det funkar med vinstskatt (har ju aldrig vunnit något i hela mitt liv) och huruvida denna friskrivning har någon stor effekt, men någon skattejurist får gärna informera mig.

Sen är det väl inte så att du mister bildrättigheten, du har frortfarande kvar den eller? Bara att de också har rätt att använda den. De bör dock vara mer specifika hur de har rätt att använda den i min mening. Nu är det väldigt luddigt.

Kan det inte bara vara så att det återigen rör sig om ett fall där de klantat sig när de knåpat ihop reglerna? Tidigare när det hände (TV4:s sommarbilden) ändrade de reglerna om jag inte missminner mig efter att folk från bla Fotosidan gått ut och sagt att de reglerna inte är riktigt schyssta.

Ämnet har diskuterats mer allmänt och specifika fall.

maxzomborszki skrev:Sen är det väl inte så att du mister bildrättigheten, du har fortfarande kvar den eller? Bara att de också har rätt att använda den. De bör dock vara mer specifika hur de har rätt att använda den i min mening. Nu är det väldigt luddigt.

Håller med, om luddigheten. Men det är väl så att många tävlingsarrangörer inte har riktigt full koll på det där med upphovsrätt, och vad det betyder för fotografer av olika grader av skicklighet.
Gislaveds kommun där jag bor har för närvarande en liknande tävling, dock bara öppen för kommunanställda, där det handlar om att visa att kommunen är en attraktiv boplats. Bidragen är jag inte särskilt imponerad av. Hårt ljus, ogenomtänkta kompositioner och trista intetsägande motiv. Till saken hör att deltagarna överlåter sin upphovsrätt till kommunen, för att användas i marknadsföringssyfte.
Paradoxalt nog har en tjänsteman på miljöförvaltningen tävlingsbidragen alldeles utanför arbetsrummet. Denne har visst fått någon Rifo-medalj av något slag, så helt oäven kan han inte vara. (Skickligheten vet jag han besitter då jag sett några av hans bilder.)
Han ställer inte upp. Jag har inte hört från honom själv att det är upphovsrättsregeln som hindrar. Men det uppmuntrar ju förstås varken honom eller andra skickliga fotografer anställda av kommunen att bidra med bra bilder bara för att kommunen vill ha gratis marknadsföringsmaterial under förespegling av att det är en tävling.

Tycker att de så gott som alltid skriver att vinnaren ska betala eventuell vinstskatt, så även det är troligen bara en "standardformulering". Vet inte hur det funkar med vinstskatt (har ju aldrig vunnit något i hela mitt liv) och huruvida denna friskrivning har någon stor effekt, men någon skattejurist får gärna informera mig.

Ja, skatt är väl standard om något. Om jag kommer ihåg rätt från ekonomilektionerna för ett tiotal år sen (Komvux) så räknas vinster som inkomst av tjänst, alltså 30 procents skatt på värdet. (Alternativt som inkomst av kapital, procenten dock densamma.)
Så i slutänden kan vinstskatten vara kvittad mot utgifter och avdrag.

Typisk fototävling där ett företag eller en kommun skaffar sig omfattande rätt att använda en bra bild för en kostnad (här ett förstapris på 3500 kronor) som inte är i närheten av vad det skulle ha kostat att anlita en fotograf eller bildbyrå. Smart idé, trist för fotografen. Reklamvärdet för fotografen att ha vunnit tävlingen är minimalt så vinstpengen är för liten.

Anders Östberg skrev:
Typisk fototävling där ett företag eller en kommun skaffar sig omfattande rätt att använda en bra bild för en kostnad (här ett förstapris på 3500 kronor) som inte är i närheten av vad det skulle ha kostat att anlita en fotograf eller bildbyrå. Smart idé, trist för fotografen. Reklamvärdet för fotografen att ha vunnit tävlingen är minimalt så vinstpengen är för liten.

Exakt, de får in en massa toppenbilder som de inte behöver betala så mycket för.

Anders Östberg skrev:
Smart idé, trist för fotografen. Reklamvärdet för fotografen att ha vunnit tävlingen är minimalt så vinstpengen är för liten.

Det är ju inte bara den vinnande fotografen som riskerar att få sin bild publicerad i absurdum utan alla som deltar, och dom får ju inte en spänn i vinstpengar.

Greven

Förstående Kommun

Jag har idag pratat med Magdalena Alevra, som har hand om tävlingen på Malmö Stad och fått ett väldigt trevligt bemötande.

Efter en stunds diskussion kom vi fram till att forumuleringen är felaktig och bör justeras så att upphovsmannens rättigheter inte kränks eller missbrukas.

Jag har, efter samråd med Magdalena insänt ett förslag till ändring och detta skall tas upp för diskussion.

Så fort jag fått svar från Magdalena kommer jag återkomma i denna tråden .

Mvh

NIKLAS

UPPFÖLJNING i ÄRENDET

Malmö Kommun har de senaste dagarna verkligen tagit saken på allvar och har kontaktat jurister och SFF.De har även av mig erhållit förslag på ändring , som de tagit del av.

De har nu kommit fram till följande förslag till ändring som de vill vi på fotosidan skall gå igenom och diskutera:

"Genom att delta i tävlingen förbinder sig fotografen att låta Malmö stads
projekt Agora utan ersättning använda inlämnade bilder för digital
presentation i samband med redovisning av tävlingen. Projektet har vidare
en icke-exklusiv rätt att använda bilderna i egna utställningssammanhang
under en period om 12 månader efter avslutad tävling. All annan användning
sker i överenskommelse med fotografen."

Kommentar Från malmö Kommun:

Det innebär att enbart projektet Agora, som formellt avslutas i februari,
kommer att kunna ställa ut bilder. Det gör vi direkt efter tävlingens slut
och efter projektets slut. Om vi sedan vill trycka bilder eller låta någon
annan inom Malmö Stad använda bilderna sker en förhandling med varje
separat fotograf.

Jag ser detta som ett väldigt bra initiativ !!!
Och jag ger mitt samtycke till den ändrade texten. vad tycker ni andra ?

Mvh

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Citat 1:
Det är fördjävligt att kommunen gör så ! *lissen*

/Händelse 1/

Citat 2:
Jag ser detta som ett väldigt bra initiativ !!!

och "Händelse 1" var alltså något så enkelt som ett vänligt telefonsamtal.

Det ger något åt alla att fundera på, i största filosofiska allmänhet...

jag skulle inte ha nåt imot 3500 för en bild. Även om malmö kommun får härja med den. Fast det kanske inte är så kul om man inte vinner och givit bort bilden gratis.

Det är lite tradigt det där med vinstskatt. Jag fick betala 6000:- i skatt för vinsten i sverigebilden. Inte så kul. Men o andra sidan fick jag komma till Japan och till Vadstena, och fick en kamera (som jag sedan sålde för 2000:) så två resor för 4000:- för två är inte så mycket då egentligen.
Men jag tycker ju ändå att vinst är vinst. Tänk på de som inte har råd att ta emot sin vinst. Det är sorgligt och taskigt tycker jag!

ANNONS