Annons

Bojkotta "Agora" Fototävling

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det är trist, vore förstås mycket bättre om skatten ingick i vinsten.

Brummelisa skrev:
Visserligen skriver man alltid så här vid tävlingarna, men den sista meningen blir nästan komisk i sammanhanget (saxat från samma sida som trådskaparen hittade sitt).
Inte nog med att man mister bildrättigheten, man kan tom kanske få skatta för en eventuell vinst.

Priser
Vinnaren av bästa bild kommer att belönas med en weekendresa till Barcelona (värde c:a 3 500 kr). Andra och tredjepristagarna vinner 1 000 kronor respektive 500 kronor. (Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.)

/ Marcus

Det där med vinstskatt står alltid med, läs reglerna för vilken tävling som helst. Oavsett om det är Cloetta som har en tävling om 5kg choklad eller om det är Vingresor som har tävlingar om karibienkryssningar, vinstskatten betalas av vinnaren.

Alltid.

Som någon redan påpekat så räknas en tävlingsvinst som inkomst och ska således självklart beskattas. Undantaget är, om jag inte missminner mig, rena lotterivinster som redan är beskattade.

Re: UPPFÖLJNING i ÄRENDET

"Skåningen" skrev:
Jag ser detta som ett väldigt bra initiativ !!!
Och jag ger mitt samtycke till den ändrade texten. vad tycker ni andra ?

Mvh

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com

Jag tror att det som hänt här är ganska vanligt; arrangören är inte medveten om vilka regler som gäller. Visst, det kan påpekas att det är deras ansvar att känna till reglerna. Men om man helt enkelt inte ens har haft en tanke på att det finns regler för hur man får göra med bilder, då är det inte lätt att komma på att man ska se efter vad som gäller.

Att göra som Niklas gjorde, ta kontakt med arrangören och förklara för dem att det faktiskt är reglerat vad som gäller för bildrättigheter, det ger arrangören en chans att ta reda mer om detta och ändra på tävlingsvillkoren. Väldigt bra initiativ, Niklas!

Fasst det är inte så att man inte vet om att man får skatta. För det kommer hem en blankett man måste skriva under om man vill ta emot vinsten pga. skatt.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto