Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bly i glaset?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ska man ta bort bly i objektivglas

• JA

Röster: 5 33.3%
  • NEJ

Röster: 10 66.7%

• Totala väljare
    15
Ja tyvärr!
Fast det var nog inte hela sanningen. Den digitala marknaden kvävde nog denna analoga mellanformatare. Konkurrenterna hade kommit längre, framförallt behövde de bara byta ut bakstycket och det fanns inte på Pentaxen.

Det krävdes väl lite mer än bara att sätta dit en digital sensor istället för film.

Men det är ju kul att det är flera mellanformatare som kommer tillbaks efter att nästan dött ut. Hasselblad, Leica, Leaf och PhaseOne.

Har ni ibland varit med om att ni fått packa upp innehållet i er kameraväska för manuell inspektion, på t.ex. Arlanda, av till synes okänd anledning? Här har ni svaret. En del optiskt glas blir bara "en svart massa" på röntgenbilden pga blyinnehållet. Känner operatören att det finns risk att "det svarta" döljer något, ja då blir de manuell inspektion. Har hänt mig flera gånger på t.ex. Arlanda och Heathrow. Särskilt då jag haft med optik med ovanligt stora glasytor, som t.ex. Nikons 12-24/4.

Senast ändrad:
Bly finns i det äkta kristallglaset. Utan bly får det egentligen inte kallas för kristall. Om det är någon skillnad i lyster på den äkta kristallen och den nya utan bly, som används idag, vet jag inte? Men däremot vet jag att bly gör glaset mjukare och mera repkänsligt, och därför kan det väl knappast vara någon nackdel om glas utan bly används i optikglas?

Har ni ibland varit med om att ni fått packa upp innehållet i er kameraväska för manuell inspektion, på t.ex. Arlanda, av till synes okänd anledning? Här har ni svaret. En del optiskt glas blir bara "en svart massa" på röntgenbilden pga blyinnehållet. Känner operatören att det finns risk att "det svarta" döljer något, ja då blir de manuell inspektion. Har hänt mig flera gånger på t.ex. Arlanda och Heathrow. Särskilt då jag haft med optik med ovanligt stora glasytor, som t.ex. Nikons 12-24/4.

Jobbar själv som just kontrollant. Optiken i kamerorna är ogenomträngbart för strålningen och det är bara kristallglas och ammunition som brukar ge det fenomenet.

Ja, man blir tvungen att skruva isär gluggarna, smälta ner alla linselementen, raffinera glasmassan, låta den kallna och sen slipa nya linselement och montera ihop allting igen.

Men bortsett från det lilla omaket är det säkert en bra idé.

Mycket bra svarat!
Huvudet på spiken, direkt!
Varför skall det vara tillåtet med bly i kamera optiken, när vi numera bara har blyfri bensin?
Samla in all gammal kamera optik, släng på avsedd skrot, köp ny blyfri kamera optik, tillverkad av återanvänd plast!

Ja, man blir tvungen att skruva isär gluggarna, smälta ner alla linselementen, raffinera glasmassan, låta den kallna och sen slipa nya linselement och montera ihop allting igen.

Men bortsett från det lilla omaket är det säkert en bra idé.

När Robin ställer en fråga, då händer alltid nåt.

Erlands svar är faktiskt skoj. Jag hoppas och tror att Robin också såg det för var det var. Erland har inget att be om ursäkt för.

Att däremot kalla någon för blåst borde rendera en ursäkt.

När Canon slutade att göra objektiv med bly i glasen, så var det inte riktigt p.g.a. att det var bly i glaset. Utan att det blev så mycket rest-produkter under tillverkningen som innehöll bly. Det var dem man ville bli av med. Inte själva slut produkten objektiven :)

När Canon slutade att göra objektiv med bly i glasen, så var det inte riktigt p.g.a. att det var bly i glaset. Utan att det blev så mycket rest-produkter under tillverkningen som innehöll bly. Det var dem man ville bli av med. Inte själva slut produkten objektiven :)

Det hade inget att göra med att om dom hade haft bly kvar i sina objektiv inte fått sålt dom inom EU ...

Erlands svar är faktiskt skoj. Jag hoppas och tror att Robin också såg det för var det var. Erland har inget att be om ursäkt för.

Att däremot kalla någon för blåst borde rendera en ursäkt.

Instämmer till fullo.
Kanske läge att anmäla Andreas inlägg istället eller åtminstone uppmana honom till att be Erland om ursäkt.

Att det säkert fanns flera anledningar till att sluta använda bly. Miljö, teknik, kvalitet och ekonomi ...

Det har ju skrivits hur mycket som helst om detta när det var aktuellt för flera år sen. Både av Canon, dags-tidningar.foto-tidningar,internet-sajter. Och det står mycket om det i gamla Canon Lens Work och andra böcker. Alla skriver att huvud-orsaken var rest-produkterna under objektiv tillverkningen.
Men givetvis vet du bättre än alla de andra källorna och Canon själva :)

Det har ju skrivits hur mycket som helst om detta när det var aktuellt för flera år sen. Både av Canon, dags-tidningar.foto-tidningar,internet-sajter. Och det står mycket om det i gamla Canon Lens Work och andra böcker. Alla skriver att huvud-orsaken var rest-produkterna under objektiv tillverkningen.
Men givetvis vet du bättre än alla de andra källorna och Canon själva :)

Ja, så klart att jag gör!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar