Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Bly i glaset?
- Trådstartare RG
- Start datum
Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Ja, man blir tvungen att skruva isär gluggarna, smälta ner alla linselementen, raffinera glasmassan, låta den kallna och sen slipa nya linselement och montera ihop allting igen.
Men bortsett från det lilla omaket är det säkert en bra idé.
Nu är du väl ändå lite väl blåst?
Du vet mycket väl vad som åsyftas i den här frågeställningen och om du inte har mer värde att tillföra så föreslår jag att du håller inne med vad du tänkt skriva.
Sådana här kommentarer eller rättare sagt påhopp är allt för vanligt förekommande och Robin är i synnerhet målet för dessa attacker.
Jag vet inte vad andra tycker, men låt killen ställa sina frågor och har ni inget bättre för er så gå ut och fota gatlampor eller vad som helst.
Jag börjar allvarligt fundera på att anmäla era påhopp mot Robin till moderatorerna.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Som man frågar får man svar...
Och jag gillar personligen Erlands variant betydligt bättre än andras...
Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Som man frågar får man svar...
Förvisso, men att förringa en diskussion så som Erland i det här fallet gör då? Är det okej?
Var i ligger det konstruktiva i det?
Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
On topic nu tack
Att ta bort bly i glastillverkningen är ju miljöriktigt och där åt går ju utvecklingen på i stort sett alla plan.
Jag är inte kemist och vet inte vad blyet tillför till glasets egenskaper, men jag både hoppas och tror att det finns ersättare för bly och andra miljöfarliga substanser.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Fast jag tror inte det är bly kvar i glasen.
Med tanke på att RoHS faktiskt följs och kontrolleras så kan ingen tillverkare som är underleverantör baka in ngt sådant utan att det är tillåtet av beställaren.
Militärt vet jag att man inte tar full hänsyn till det, men det är en liten produktion jmf med civilt.
Med tanke på att RoHS faktiskt följs och kontrolleras så kan ingen tillverkare som är underleverantör baka in ngt sådant utan att det är tillåtet av beställaren.
Militärt vet jag att man inte tar full hänsyn till det, men det är en liten produktion jmf med civilt.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Humor är alltid konstruktivt.Förvisso, men att förringa en diskussion så som Erland i det här fallet gör då? Är det okej?
Var i ligger det konstruktiva i det?
ErlandH
Aktiv medlem
Då får jag be Andreas, som tog så illa upp, om ursäkt. Fast det mesta han tog illa upp över fanns nog "in the eye of the beholder". Mitt inlägg var inte alls tänkt som ett "påhopp" på Robin och jag ber honom också om ursäkt om han uppfattade det så. Det var tänkt som en lustighet och jag hoppas att iaf någon uppfattade det så.
Om jag ska vara lite seriös så tror jag nog frågan är en icke-fråga. Ledande tillverkare (t ex Canon) använder ju blyfritt glas så några optiska problem lär det inte finnas. Möjligen kan det vara lite dyrare men det tror jag är marginellt och under en övergångsperiod.
Om jag ska vara lite seriös så tror jag nog frågan är en icke-fråga. Ledande tillverkare (t ex Canon) använder ju blyfritt glas så några optiska problem lär det inte finnas. Möjligen kan det vara lite dyrare men det tror jag är marginellt och under en övergångsperiod.
Andreas S Eriksson
Aktiv medlem
Humor är alltid konstruktivt.
Okej.. Jag ska komma ihåg det..
Torparfarsan
Avslutat medlemskap
Jag tycker att det låter bra med att ta bort blyet. Hur mycket lättare kan objektiven bli då?
Viktskillnaden är nog marginell. Det brukar inte vara nödvändigt med stora andelar av en metall för att dopa glaset.
tormig
Aktiv medlem
Ah, vänta säg inget, det är ironi, visst?Då får jag be Andreas, som tog så illa upp, om ursäkt. Fast det mesta han tog illa upp över fanns nog "in the eye of the beholder". Mitt inlägg var inte alls tänkt som ett "påhopp" på Robin och jag ber honom också om ursäkt om han uppfattade det så. Det var tänkt som en lustighet och jag hoppas att iaf någon uppfattade det så.
Är det inte bättre att kolla om det överhuvudtaget finns bly i objektiv innan man ber folk att ta ställning till det i en omröstning?
ErlandH
Aktiv medlem
Nix. Nog för att jag kan vara ironisk i foruminlägg ibland, men ber jag nån om ursäkt så menar jag det.Ah, vänta säg inget, det är ironi, visst?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Kul igen...Ah, vänta säg inget, det är ironi, visst?
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja tyvärr!Pentax fick ju lägga ner sin gamla analoga mellanformatare för att den hade för mycket bly för EU. Nu har dom bara små lätta digitala modeller ...
Men det vore ju kul om dom kom med en ny digital mellanformatare.
Fast det var nog inte hela sanningen. Den digitala marknaden kvävde nog denna analoga mellanformatare. Konkurrenterna hade kommit längre, framförallt behövde de bara byta ut bakstycket och det fanns inte på Pentaxen.