Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bluescreen eller greenscreen?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejhej.
Tell me. Bluescreen eller greenscreen vid foto? Vilken färg innehåller huden minst? Någon som har tips på någon portabel skärm man kan få tag i?

Är det plugin eller kanal-välja-bort-grej som gäller?

Tack för svar...
 
Om du snackar stillbild så är det betydligt enklare, snabbare och snyggare att fota mot svart eller vit bakgrund (eller grå neutral) beroende om du skall sätta ihop motivet mot en mörk, neutral eller ljus bakgrund. Och helt enkelt maskera ut manuellt.

Att köra med green-/bluescreen är bara massa jobb som du inte behöver + att ljussätta för det är inte helt trivialt. Du får ändå bättre resultat (imho) genom att maskera ut förgrunden manuellt.

Det är tom så att ibland inom film/video får man förbättra en blue/greenscreen key genom att rotoscopa (dvs. rita manuellt på varje frame) just masken så den funkar. Ofta när inte ljussättaren visste hur han skulle ljussätta skärmen. Har själv suttit och förbättrat masken frame by frame för ett par musikvideos. Ett djefla arbete =)
 
hailstorm skrev:
Hejhej.
Tell me. Bluescreen eller greenscreen vid foto? Vilken färg innehåller huden minst? Någon som har tips på någon portabel skärm man kan få tag i?

Är det plugin eller kanal-välja-bort-grej som gäller?

Tack för svar...
Kolla Digital Anarchys Primatte. På www.digitalanarchy.com har du också en hel del info om hur man gör detta. Ljussättning av bakgrund är mycket viktigare än om du väljer blå eller grön färg.

Stefan
 
DocuWild skrev:
Om du snackar stillbild så är det betydligt enklare, snabbare och snyggare att fota mot svart eller vit bakgrund (eller grå neutral) beroende om du skall sätta ihop motivet mot en mörk, neutral eller ljus bakgrund. Och helt enkelt maskera ut manuellt.

Att köra med green-/bluescreen är bara massa jobb som du inte behöver + att ljussätta för det är inte helt trivialt. Du får ändå bättre resultat (imho) genom att maskera ut förgrunden manuellt.

Det är tom så att ibland inom film/video får man förbättra en blue/greenscreen key genom att rotoscopa (dvs. rita manuellt på varje frame) just masken så den funkar. Ofta när inte ljussättaren visste hur han skulle ljussätta skärmen. Har själv suttit och förbättrat masken frame by frame för ett par musikvideos. Ett djefla arbete =)

Är du seriös? I dunno... kanske är jag som har tummen på ovansidan av handen men jag anser det vara en bitch att frilägga och maska hår osv...
 
hailstorm skrev:
Är du seriös? I dunno... kanske är jag som har tummen på ovansidan av handen men jag anser det vara en bitch att frilägga och maska hår osv...
Instämmer, särskilt när man provat på hur enkelt det kan bli om man gör ett bra jobb med en greenscreen.

Stefan
 
Absolut seriös =) Visst kan det underlätta med en greenscreen OM den är rätt ljussatt. Men jag föredrar personligen att maska för hand. Hår går att rekonstruera rätt enkelt med lite vana och övning, särskilt ifall det är rakt hår vi talar om. "krull" kräver lite mer jobb.

Men om green/bluescreen funkar för er så ni (och kunderna) blir nöjda så kör med det. Allt är ändå bara verktyg och så länge som slutresultatet blir det önskade så är det väl skitsamma hur man tar sig dit.
 
precis, ljussättningen är det viktigaste för att få det att fungera ordentligt

använde en gång en stor ljuslåda som greenscreen o den fungerade underbart eftersom man fick en helt jämn ljussatt yta - dock är det dyrt när det kommer till större ytor
 
fridhamre skrev:
precis, ljussättningen är det viktigaste för att få det att fungera ordentligt

använde en gång en stor ljuslåda som greenscreen o den fungerade underbart eftersom man fick en helt jämn ljussatt yta - dock är det dyrt när det kommer till större ytor

ahh... det var en bra ide.
Jag har en 170cm octabox... tror du man kan klä den i något tunt tyg eller så och använda som bakgrund?
 
Då lär du få en massa grön spillfärg som är knepig att få bort. Bäst är att ha den bakgrunden separat belyst. Speciellt om man ska ha lite annorlunda ljusättning på modellen med skuggor och så.

Blir en massa pill i Photoshop ändå, men underlättar.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar