Annons

Blocket snor bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tvärtom! "Facebook stjäl ju alla bilder som laddas upp, men vad jag vet så syns de inte i annonser eller säljs vidare", sa jag. Blocket däremot ger tydligen tillstånd för annonsörer att använda dem, alternativt att företagen stjäl bilderna.

När du lägger upp en bild på FB så ger du en hel del rättigheter till FB. Det har lite med distribution av bilder som blir tillgänglig för andra människor såvida du i deras inställningar begränsar ditt konto.

När du raderar bilderna från FB eller konto så upphör även FB rättigheter över bilderna. Dock kan de självklart inte ansvara för stölder som med 100% sker dagligen.

/stefan
 
Vilken del av "Det är inte tillåtet att ta bilder och filmer från andra annonser utan annonsörens medgivande." tycker du hintar om att blocket ger tillstånd?

Det finns motsägande uppgifter som du kanske sett i tråden. Jag hävdar inte att det är blocket som ger tillstånd, det kan ju lika gärna vara företagen som stjäl dem. Hursomhelst vill jag bara bevaka mina rättigheter och det borde alla göra som har foto som levebröd, eller hur?

Edit,
Angående texten du hänvisar till tror jag det betyder säljare emellan, inte för kommersiella företag.
 
Senast ändrad:
Det finns motsägande uppgifter som du kanske sett i tråden. Jag hävdar inte att det är blocket som ger tillstånd, det kan ju lika gärna vara företagen som stjäl dem. Hursomhelst vill jag bara bevaka mina rättigheter och det borde alla göra som har foto som levebröd, eller hur?

Självklart ska du bevaka dina intressen! Helt klart, men i det intresset borde det ingå att ha koll på hur vilka rättigheter en site behöver för att kunna publicera din annons eller ditt galleri eller whatever. Enklast för företaget är en svepande rättighetsstatement, för att sedan begränsa vad de får göra i sin policy. Det ligger ju VERKLIGEN inte i företags, som lever på användaruppladdat material, intresse att fucka med användarna. Så jag tror inte att det är rätt väg att gå att som första anhallt anta att ett företag som Blocket, eller för den delen Facebook 'snor' bilder... :)
 
Och nu när bilden funkar i första inlägget (fick server not responsive) så ser jag vad det handlar om för typ av "stöld''.

Det är inte en "stöld" som sådan, det är en annons som bara syns på din sida. Baserat på ordvalen i din annons väljs en text och tumnagelsbilden visas två gånger. Så det är inte ens en en digital kopia av bilden - din dator har bara laddat bilden en gång.

Nästan alla annonser av bygg-typen har den annonsen och samtliga har samma bild som i annonsen. Inte ett sätt att annonsera jag som reklamkille gillar eller tycker är särskillt reko - men det är inte olagligt på något sätt, tyvärr.
 
Laddar du upp en bild på FB överlåts rättigheterna till dem såvitt jag förstått. Ordet "stjäl" kanske var för starkt eftersom man ska ha läst rättigheterna först och får skylla sig själv. Men som sagt, det är ett utländskt företag som knappast bryr sig om svenska lagar.

Facebook har väl (som så många andra sajter) en generell klausul som säger att att de får använda de bilder som användarna laddar upp för att visa dem på sidan, kanske i samband med reklam för sidan o.s.v. Helt enkelt att de får använda bilderna på det sett som är tanken med sidan. De brukar däremot inte innehålla generella svepande villkor som ger dem rätt att använda bilderna hur som helst, att sälja dem, eller att överlåta dem till vilket företag som helst. Det är naturligtvis fortfarande fotografen som har upphovsrätten.
 
Såg en av mina bilbilder i en blocketannons. Tog kontakt med blocket och dom ville se originalet, dom fattade inte vad .Nef vad för fil så bifogade en jpg. Sen försvann annonsen.
 
Och nu när bilden funkar i första inlägget (fick server not responsive) så ser jag vad det handlar om för typ av "stöld''.

Det är inte en "stöld" som sådan, det är en annons som bara syns på din sida. Baserat på ordvalen i din annons väljs en text och tumnagelsbilden visas två gånger. Så det är inte ens en en digital kopia av bilden - din dator har bara laddat bilden en gång.

Nästan alla annonser av bygg-typen har den annonsen och samtliga har samma bild som i annonsen. Inte ett sätt att annonsera jag som reklamkille gillar eller tycker är särskillt reko - men det är inte olagligt på något sätt, tyvärr.

Min server var nere ett tag. Oavsett hur den kommer till, genom ordval och annat så sitter bilden inom en företagsbanner som alla kan se som tittar på min annons. I min värld är det min bild som används i en annons. Inte särskilt allvarligt, men ganska störigt.
 
Min server var nere ett tag. Oavsett hur den kommer till, genom ordval och annat så sitter bilden inom en företagsbanner som alla kan se som tittar på min annons. I min värld är det min bild som används i en annons. Inte särskilt allvarligt, men ganska störigt.

Jag håller med dig rakt av. Men om jag inte minns fel så är blocket en av avsändarna för servicefinder.

Om jag varit dig hade jag skrivit ett argt mejl till blocket (och fått alla mina polare att göra samma sak) i hopp (naivt kanske, men ungefär det enda man kan göra) om att Blocket slutar använda den typen av annonsering.
 
Du överlåter enligt villkoren rättigheterna till Blocket.
Nu har du alltså sett din bild i annonsen för Servicefinder?

Företaget har inte aktivt lagt dit den utan det är en automatisk funktion som visar samma bild som den i annonsen. Samma sak förekommer för flera olika företag på Blocket.se. Att det här förekommer är alltså avsedd funktion. Om man sedan gillar det eller inte är en helt annan sak.

(Jag tog t ex upp en bil nu och då dyker både Swedbank och Lendo, med en miniatyrbild, upp och meddelar hur mycket den kostar per månad.)

Edit:
Såg en av mina bilbilder i en blocketannons. Tog kontakt med blocket och dom ville se originalet, dom fattade inte vad .Nef vad för fil så bifogade en jpg. Sen försvann annonsen.

Det här är något annat än det ovan beskrivna och strider ju också mot Blockets villkor. Annonsörer kan ju inte överlåta rättigheterna till bilder som de inte har rättigheterna till. Vidare så ska ju bilder i annonser föreställa det som annonseras ut. Nu brukar ju Blocket inte se till att annonserna följer deras egna villkor däremot. Det kryllar av bilder som folk hämtat från allsköns sidor på nätet, och ibland är det väldigt uppenbart.
 
Senast ändrad:
Inte för att jag vet om det gör något bättre men, Servicefinder-bilden/annonsen har säkerligen ett script som länkar bilden som visas bredvid på samma sida i sin annons.

Således - om man lägger in någon form av bild på byggprodukter (provade med att gå in på en liten skruvdragare och en slagborr också) så syns samma bild i sidan i annonsen. Detta innebär - antar jag - att bilden inte sparas separat, eller används förutom vid din annons. På så vis har de kanske inte "snott" bilden per definition, utan bara lånat den tills annonsen försvinner, rätta mig om jag har fel.

För att undvika våldsamma diskussioner så ska jag förtydliga att det inte är rätt, eller kanske ens mer rätt. Men så är det (tror jag).

Edit: Nu såg jag att Martin hann svara ungefär samma sak.
 
Jag begriper också att det sker automatiskt, men den viktigaste frågan är vem som ger företagen rätt att göra det. Antagligen blocket. Som jag menade ovan, det spelar ingen roll HUR den kom dit, det är _i alla fall_ en bild som används i en kommersiell företagsannons. Detta sker hela tiden med massor av annonser (har jag upptäckt idag) och det är inte rätt tycker jag. De allra flesta människor skiter i vilket, de tycker bara det är kul att deras bild finns i en annons. Men det är skillnad om man lever på foto eller har det som en seriös hobby. Upphovsrätt är viktigt.

Jag har fått ett intressant svar från Blocket men avvaktar att delge det här innan saken är löst.

Tål att upprepas igen, inget jätteproblem men ganska störigt.
 
Senast ändrad:
Jag begriper också att det sker automatiskt, men den viktigaste frågan är vem som ger företagen rätt att göra det. Antagligen blocket.

Jag antar att det är du som ger dem den rätten, i och med att du godkänner Blockets villkor. Där står förmodligen något om att du ger Blocket rätt att använda din bild på blocket samt i xxxxx relaterade sammanhang med samarbetspartners eller nåt sånt. Annonsen för Servicefinder är väl en automatisk annons som skapas i samarbete med Blocket och Servicefinder.
 
Du har ju, i och med att du lade upp annonsen, sagt att Blocket får göra vad de vill med bilden i princip. Att förmodligen bara 0,1% av annonsörerna faktiskt läser reglerna/villkoren är lite av en annan femma. Egentligen är väl det enda om du skulle försöka sälja frugan/barnen/grannen så blir det ett brott mot L om namn och bild i reklam om de kör sitt vanliga förfarande. ;)

Den enda räddningen skulle väl vara om du lyckas övertyga en domstol att villkoren är så oskäliga att de ska jämkas eller lämnas utan avseende med tanke på AvtL:s bestämmelser.

Jag antar att det är du som ger dem den rätten, i och med att du godkänner Blockets villkor. Där står förmodligen något om att du ger Blocket rätt att använda din bild på blocket samt i xxxxx relaterade sammanhang med samarbetspartners eller nåt sånt. Annonsen för Servicefinder är väl en automatisk annons som skapas i samarbete med Blocket och Servicefinder.

De har ett väldigt svepande villkor:

Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till Blocket AB.
Under Generella villkor en bit ned på http://www.blocket.se/regler.htm
 
Jag antar att det är du som ger dem den rätten, i och med att du godkänner Blockets villkor. Där står förmodligen något om att du ger Blocket rätt att använda din bild på blocket samt i xxxxx relaterade sammanhang med samarbetspartners eller nåt sånt. Annonsen för Servicefinder är väl en automatisk annons som skapas i samarbete med Blocket och Servicefinder.

Det gäller inte bara Servicefinder, Posten m.fl har också en massa uppladdade bilder i sina banners.
 
Jag antar att det är du som ger dem den rätten, i och med att du godkänner Blockets villkor. Där står förmodligen något om att du ger Blocket rätt att använda din bild på blocket samt i xxxxx relaterade sammanhang med samarbetspartners eller nåt sånt. Annonsen för Servicefinder är väl en automatisk annons som skapas i samarbete med Blocket och Servicefinder.

Det kan hända att det är jag och alla andra som ger dem rätten. Nästan alla avtal är svårlästa och fulla med tolkningsmöjligheter och jag tror ingen här, inklusive jag, kan säga att det ena eller andra gäller till 100%.

Man kan nästan tro, av en del svar här i tråden, att de försvarar otillåten användning av bilder i kommersiella sammanhang, det tycker jag är märkligt.
 
. Nästan alla avtal är svårlästa och fulla med tolkningsmöjligheter och jag tror ingen här, inklusive jag, kan säga att det ena eller andra gäller till 100%.

Man kan nästan tro, av en del svar att döma, att de försvarar otillåten användning av bilder i kommersiella sammanhang, det tycker jag är märkligt.
Blockets avtal är varken svårläst eller svårtolkat. Och publiceringen är inte otillåten.
 
JDe allra flesta människor skiter i vilket, de tycker bara det är kul att deras bild finns i en annons. Men det är skillnad om man lever på foto eller har det som en seriös hobby. Upphovsrätt är viktigt.
Om man nu "lever på foto" kanske man skall vara mer rädd om sina bilder och inte ge bort dem utan att vara överens om vilkoren.
 
Vad som är "rätt" är kanske snarast en filosofisk diskussion. Men som annonsör ger man Blocket rättighet att använda bilden på det sättet.

Jag håller med, det är ju i juridisk mening helt rätt och riktigt i och med att de utformat sina användaravtal som de gjort. Däremot vet jag att många FS-trådar har en tendens att glida ifrån ämnet, och hänga upp sig på dylika saker, därav mitt tillägg. :)

Jag personligen kan tycka att det är mindre illa när den bara används som automatgenererad annons på samma sida som Mats annons ligger på. Värre vore det om Servicefinder (eller Posten, eller Bilhandlarna) gör en stor reklamkampanj i tidningar med den bilden, där den helt är tagen ur sitt ursprungliga sammanhang.

Jag förstår också Mats i att det är otacksamt att få se sina bilder i reklam för ett annat företag (som indirekt bedriver konkurrerande verksamhet mot hans annons).

För att driva frågan till sin spets - vad händer om en användare (bryter mot användarvillkoren) och laddar upp en bild de inte äger copyright till som sedan används i en annons. Någonstans borde ju ändå Blocket vara ytterst ansvariga för vad som publiceras på deras sida?

Men åter till huvudfrågan. Jag ser inte att Blocket gör något fel, även om det må vara fräckt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.