** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blocket snor bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är lätt att vara efterklok... Lusläser du alla villkor som dyker upp i alla möjliga sammanhang? Skulle inte tro det :)
Om man är professionell bildleverantör borde man nog ha för vana att kolla vilka villkor som gäller på webbsajter som man eventuellt lägger upp bilder på. Alternativt alltid förutsätta att man ger företaget bakom webbsajten frihet att använda bilderna på det sätt de vill.

Tycker det är befogat att reagera på den där användningen, även om skulle vara i enlighet med gällande avtal. Om det är det är väl snarast en tolkningsfråga, och där fäller ju rätten det avgörande utslaget om det går så långt att man inte är överens innan dess. Oavsett om ett avtal är lagligt när det ingås kan ju situationer uppstå där rätten måste gripa in, tolka och fastslå.

Med det menar jag inte att man kanske skall ta det till rättslig prövning i detta fall, men tycker reaktionen är befogad.

Om man är professionell bildleverantör borde man nog ha för vana att kolla vilka villkor som gäller på webbsajter som man eventuellt lägger upp bilder på. Alternativt alltid förutsätta att man ger företaget bakom webbsajten frihet att använda bilderna på det sätt de vill.

Lätt att vara efterklok som sagt. Vem kan ana att något så oskyldigt som Blocket låter andra företag använda ens bilder i deras kommersiella företagsannonser

Urklipp ur Blockets regler:

http://www.blocket.se/regler.htm

Generella villkor

Ansvar: Annonsören är personligen ansvarig för sin annons. Blocket.se ansvarar inte för den utannonserade varan eller tjänsten. Annonsören godkänner att innehållet i annonsen kan komma att visas även från Blockets samarbetsparters hemsidor, enligt samma regler som gäller för annonsen då den visas på Blocket.

Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till Blocket AB.

Första delen (med min fetstil) visar ju att man som annonsör bör vara medveten om att bilden kan visas på andra ställen. Nu står det iofs "partners hemsidor", men att ens bild får visas på Blockets hemsida är ju inte så konstigt. Hur man ska tolka att ens bild visas i ett annat företags annons på Blockets hemsida (uppenbarligen i form av en samarbetspartner) kan man ju fundera på. Jag gissar att den publiceringen ingår som en del i den "vanliga" rätten till publicering på Blocket. Kan dock inte hitta något specifikt om det i reglerna. Intressant fråga.

Den andra svepande delen om överlåten upphovsrätt undrar jag om den ens är giltig. Kan man överhuvudtaget som fotograf överlåta sin ideella upphovsrätt, d.v.s. rätten att bestämma när och var ens bild får publiceras?

Och nej, jag försvarar inte otillåten användning. Men jag är intresserad av vad som är tillåtet och inte.

Det gör en massa fotografer dagligen, t ex genom att lämna in sina bilder till diverse bildbyråer som säljer dem vidare.

Sant förstås. Det kanske inte ingår i "ideel upphovsrätt", om ens ett sånt begrepp finns? Är det kanske mer "det är jag som är fotografen", och att ingen annan får påstå sig vara fotograf (upphovsman/kvinna)?

Om man nu ska tolka "Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till Blocket AB." så brett som man kan så betyder det väl att Blocket verkligen har alla rättigheter. De kan t.ex. sälja bilden utan att du har något att säga om det? Glasklar regel, men man kan förstås tycka vad man vill om den. Lite väl generell och svepande kan man tycka.

Finns det förresten inte någonting som ska motverka "oskäliga villkor" har jag för mig? Även om man ingår ett avtal där man säljer sin själ så behöver det inte nödvändigtvis vara juridiskt bindande vid en prövning, med hänvisning till oskäliga villkor? Jag har för mig att sånt har nämnts i liknande trådar förut.

Det gör en massa fotografer dagligen, t ex genom att lämna in sina bilder till diverse bildbyråer som säljer dem vidare.

Den stora och avgörande skillnaden är att man då tjänar pengar på sin bild! Det gör man inte när man laddar upp en bild på blocket. I stället tjänar andra pengar på att använda den.

Den stora och avgörande skillnaden är att man då tjänar pengar på sin bild! Det gör man inte när man laddar upp en bild på blocket. I stället tjänar andra pengar på att använda den.

Jaha? Och?
Om Blocket använder villkor som du inte gillar så bör du ju låta bli att skicka bilder till Blocket.
Om du inte själv vet vilka villkor som gäller när du skickar in bilder till Blocket, eller till annan mottagare, så har du ju själv gjort ställningstagandet att villkoren inte är tillräckligt viktiga för att du skall ta hänsyn till dem.
Case closed.

# Start tyckande
Att man kan tycka att villkoren i vissa fall är oskäliga är en helt annan sak. Det är just till sådant man har sin (lilla) konsumentmakt. Skicka inte in bilder, och hoppas tillräckligt många gör likadant. Då kan man få till stånd en ändring av villkoren.
Man kan se det som att man betalar med rättigheterna till en bild. Är det priset för högt skall man inte använda den tjänsten.
# Slut tyckande

Jag annonserade i blocket i oktober med egna foton på objektet och det var en annan företag som tog mina bilder till sin egen annons utan att fråga mig om dom fick använda dom.

Det blev en anmälan till blocket ,jag hänvisade till min annons +datum+bilder och hänvisning till den annons som jag anmälde.

Kopian av min anmälan skickade jag även till den annonsören, jag fick bara en ursäkt av dom men BLOCKET stängde ner den anmälda annonsen och det skedde samma dag.

Så stå på er alla som råkar utför samma sak.

Klart och tydligt

Visst står det (på blocket);
"Upphovsrätt: Alla rättigheter till annonstexten och bilden överlåts till Blocket AB."

Men sen finns oxå:
"Vattenstämplar: Bilder publiceras med en vattenstämpel. Detta görs för att förhindra att bilderna används i andra sammanhang som inte medgivits av annonsören."
Utanför Blocket då kan man anta.

Men
"Bilder och filmer: ....................Det är inte tillåtet att ta bilder och filmer från andra annonser utan annonsörens medgivande. Dessa är skyddade under upphovsrättslagen. ..............."

Här står det klart och tydligt att inte andra får använda dina
bilder i andra annonser utan ditt medgivande.

Däremot gäller tydligen helt andra villkor när det gäller filmer:

"Du ger Blocket.se rätt att fritt förfoga över Annonsfilmen, genom att till exempel bearbeta, formatanpassa, lagra eller kopiera den och göra den tillgänglig för allmänheten oavsett mediekanal. Blockets rättigheter kvarstår även efter att annonsen har raderats. Blocket.se har rätt att vidareupplåta dessa rättigheter till eventuella samarbetspartners. Blocket.se får använda filmen i marknadsföringssyfte."

När det gäller Fejsbook så är nog inte problemet bilder
utan hur dom använder infon om dig.

Jag annonserade i blocket i oktober med egna foton på objektet och det var en annan företag som tog mina bilder till sin egen annons utan att fråga mig om dom fick använda dom.

Det blev en anmälan till blocket ,jag hänvisade till min annons +datum+bilder och hänvisning till den annons som jag anmälde.

Kopian av min anmälan skickade jag även till den annonsören, jag fick bara en ursäkt av dom men BLOCKET stängde ner den anmälda annonsen och det skedde samma dag.

Så stå på er alla som råkar utför samma sak.

Jag antar att du pratar om en "vanlig" företagsannons? Det vi diskuterar här är en annons i blockets högra kolumn:

www.prepix.se/Blocket_bildstold.jpg

Det är alltså en företagsannons för företaget Servicefinder men som är "sponsrad" av Blocket.

Jo det var en så kallad vanlig annons men alla foton är ju skyddade av upphovsrättslagen.

------------------------------------------------------------
Svars mailet från blocket se nedan

Hej igen Kenneth,

Tack för ditt svar och för att du styrkt anmälan med din egna bild.

Vi har nu meddelat annonsören om att bilden är skyddad under upphovsrättslagen,
och tagit ner annonsen för närmare granskning.

Ändringen bör vara synlig på sidan inom en halvtimma.

Har du fler frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta oss åter.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag skulle tro att upphovsrättslagen det gäller även i detta fallet

Ska man tro på vår senaste tolkning av Blockets regler så verkar det ligga till så här:
1. Du ger Blocket alla rättigheter till dina bilder
2. Blocket förbjuder sedan andra annonsörer från att använda dina bilder i sina annonser

Därav att du fick en lösning på ditt problem.

Däremot kan tydligen Blockets samarbetspartners använda dina bilder om Blocket vill det (eftersom du gett Blocket alla rättigheter).

Du har fortfarande upphovsrätt till dina bilder ifall de skulle publiceras på andra sajter, t.ex. ifall någon "snor" din bild från Blocket och lägger upp på sin blog. Men om det är Blocket som använder din bild (från Blocket) så har du gett dem tillåtelse till det (punkt 1 ovan).

Som sagt, man kan tycka att det är väldigt frikostiga regler....

Ska man tro på vår senaste tolkning av Blockets regler så verkar det ligga till så här:
1. Du ger Blocket alla rättigheter till dina bilder
2. Blocket förbjuder sedan andra annonsörer från att använda dina bilder i sina annonser

Därav att du fick en lösning på ditt problem.

Däremot kan tydligen Blockets samarbetspartners använda dina bilder om Blocket vill det (eftersom du gett Blocket alla rättigheter).

Du har fortfarande upphovsrätt till dina bilder ifall de skulle publiceras på andra sajter, t.ex. ifall någon "snor" din bild från Blocket och lägger upp på sin blog. Men om det är Blocket som använder din bild (från Blocket) så har du gett dem tillåtelse till det (punkt 1 ovan).

Som sagt, man kan tycka att det är väldigt frikostiga regler....

Det är ju bara att TESTA hur det är med saken i frågan,gör en ANMÄLAN av annonsen med FOTO STÖLDEN så får vi alla ett svar på frågan

Tack för ditt upplysande och vägledande svar.

För min del är detta inte så värst allvarligt, jag blev bara så irriterad av att man inte kan annonsera ut en sketen pryl för 300 spänn utan att bilden används kommersiellt av ANDRA företag. Jag har varit med om värre saker, Expressen har t ex haft mina bilder på framsidan av en bilaga samt 4 bilder till inne i tidningen utan lov. Den gången fick jag upprättelse och ersättning.

Det må vara hänt att det står så i blockets avtal men vem fasen tänker på det i ett sånt här fall? Inte jag och antagligen inte du heller. Jag kommer inte att dra det vidare i vilket fall som helst. I fortsättningen blir det en länk till min sida där bilderna visas tillsammans med en liten upphovstext. Hursomhelst har jag fått svar från blocket och läser man mellan raderna så är det ursäktande och de lovar att vidta lämpliga åtgärder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar