Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Blocket flödar över av kamera-scammare nu!
- Trådstartare Nitobert
- Start datum
Windman
Aktiv medlem
Jag mailade en kille på skoj som sålde ett Canon 600 f4 IS i nyskick för 15.000kr i fredags.
Han ville att jag skulle sätta in pengar på ett företag som skulle sköta affären.
När dom fått pengarna, skulle jag få objektivet.
När jag godkänt objektivet skulle säljaren få pengarna från företaget.
Han hänvisade till en hemsida som såg seriös ut.
När jag tog mig en närmare titt på domännamnet så var det reggat dagen innan
Visste förståss att det var en bluff från början, men var lite nyfiken på hur han skulle försöka blåsa mig.
Tragiska människor är väl allt man kan säga...
Man kan aldrig vara nog försiktig!
I just detta fall var det ju uppenbart, det läskiga är väl när det inte är det...
Han ville att jag skulle sätta in pengar på ett företag som skulle sköta affären.
När dom fått pengarna, skulle jag få objektivet.
När jag godkänt objektivet skulle säljaren få pengarna från företaget.
Han hänvisade till en hemsida som såg seriös ut.
När jag tog mig en närmare titt på domännamnet så var det reggat dagen innan
Visste förståss att det var en bluff från början, men var lite nyfiken på hur han skulle försöka blåsa mig.
Tragiska människor är väl allt man kan säga...
Man kan aldrig vara nog försiktig!
I just detta fall var det ju uppenbart, det läskiga är väl när det inte är det...
matshonkamaa
Aktiv medlem
Vi var nog många som mailade Canon 600/4L IS killen. Han vill sälja sitt objektiv till alla.
Själv la jag ut en annons på blocket igår och förvånas över hur många svar man får av dåligt engelsktalande(skrivande) personer som uppenbart försöker blåsa en.
Själv la jag ut en annons på blocket igår och förvånas över hur många svar man får av dåligt engelsktalande(skrivande) personer som uppenbart försöker blåsa en.
atotowi
Aktiv medlem
Det är inte mycket vi kan göra för att hindra dessa annonser. Men vi kan anmäla dom till annonssidan så att de tas bort.
Om man är säljare kan man ju alltid fundera på en sån här grej...
http://www.zug.com/pranks/powerbook/
Om man är säljare kan man ju alltid fundera på en sån här grej...
http://www.zug.com/pranks/powerbook/
Drogen
Aktiv medlem
En liten ”solskenshistoria” som motvikt. Jag hade nyligen en annons ute på ett par blixtar. Det dröjde inte länge förrän det dunsade in ett svar på knackig engelska. Jag anade givetvis ugglor men som så många andra så ville jag dra lite på det för skoj skull. Jag frågade varför engelska och han svarade att han var nyligen hitflyttad från Österrike. Jag frågade om jag skulle skicka utomlands men ha sa att jag skulle skicka till Göteborg.
Hmmm, inte riktigt den vanliga taktiken vid en blåsning men eftersom jag hade ett ärende till Göteborg i helgen så föreslog jag att vi skulle mötas där och göra upp affären. Det ska väl få svaren att upphöra tänkte jag. Svaret blev ”awesome”. ”Vilket hotell bor du på så kommer jag dit”. 9.30 på lördag-morgonen satt han i lobbyn. Vi tog en kaffe, snackade lite fotografering, och han köpte grejorna till begärt pris.
Till saken hör också att jag tidigare hade svarat på en annons på fotosidan om att köpa en annan blixt i stället. Det visade sig att han bodde ett par mil utanför Göteborg. Så några timmar senare satt jag och gjorde ytterligare en affär i hotellobbyn. En mycket effektiv weekend i GBG med pålitliga handlare från Blocket och Fotosidan…
Hmmm, inte riktigt den vanliga taktiken vid en blåsning men eftersom jag hade ett ärende till Göteborg i helgen så föreslog jag att vi skulle mötas där och göra upp affären. Det ska väl få svaren att upphöra tänkte jag. Svaret blev ”awesome”. ”Vilket hotell bor du på så kommer jag dit”. 9.30 på lördag-morgonen satt han i lobbyn. Vi tog en kaffe, snackade lite fotografering, och han köpte grejorna till begärt pris.
Till saken hör också att jag tidigare hade svarat på en annons på fotosidan om att köpa en annan blixt i stället. Det visade sig att han bodde ett par mil utanför Göteborg. Så några timmar senare satt jag och gjorde ytterligare en affär i hotellobbyn. En mycket effektiv weekend i GBG med pålitliga handlare från Blocket och Fotosidan…
micke_011
Aktiv medlem
Nävisst, inte alla som kan antas vara scammare är det, men oftast stämmer det nog att om det låter för bra för att vara sant så är det för bra för att vara sant.
Powerbook-upplägget är helt underbart, att dom drog det helt till sin spets och dessutom lyckades hitta folk som både sponsrade frakten och andra som kunde kolla upp det hela lokalt. Lysande!
Apropå scam så såg jag nyss följande annons på en D7000.. http://www.blocket.se/ostergotland/Nikon_D7000_31884669.htm?ca=14&w=3 vilket låter som ett mycket bra pris med tanke på att bara huset går på 10 lapp, och ja..hela annonsen får varenda larmklocka att ringa.
Powerbook-upplägget är helt underbart, att dom drog det helt till sin spets och dessutom lyckades hitta folk som både sponsrade frakten och andra som kunde kolla upp det hela lokalt. Lysande!
Apropå scam så såg jag nyss följande annons på en D7000.. http://www.blocket.se/ostergotland/Nikon_D7000_31884669.htm?ca=14&w=3 vilket låter som ett mycket bra pris med tanke på att bara huset går på 10 lapp, och ja..hela annonsen får varenda larmklocka att ringa.
and30ers
Aktiv medlem
Förra året såldes det varor på blocket för ca 212.000.000.000 kronor vilket motsvarar 6,4% av BNP. Låt säga att 6 miljoner Svenskar handlade för i genomsnitt 35.000 kronor per person så blir siffran mer greppbar. Inte så konstigt om det dyker upp en och annan fulannons från lycksökare...
perstromgren
Aktiv medlem
Förra året såldes det varor på blocket för ca 212.000.000.000 kronor vilket motsvarar 6,4% av BNP. Låt säga att 6 miljoner Svenskar handlade för i genomsnitt 35.000 kronor per person så blir siffran mer greppbar. Inte så konstigt om det dyker upp en och annan fulannons från lycksökare...
212 miljarder? Är det verkligen rimligt? Jag känner rätt många som inte handlade alls 2010, och jag själv inte för många hundra. Hm....
Varifrån kommer uppgiften?
Per.
robert nordin
Aktiv medlem
212 miljarder? Är det verkligen rimligt? Jag känner rätt många som inte handlade alls 2010, och jag själv inte för många hundra. Hm....
Varifrån kommer uppgiften?
Per.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8398095.ab
http://www.dagensps.se/artiklar/2011/01/12/15042391/index.xml
Samt en drös andra nyhetsmedier. (Kollade mest för att AB inte missförstått siffrorna )
ztenlund
Aktiv medlem
Frågan är ju om de räknar allt som annonseras eller om det är någon typ av skattning.
Det finns ju gott om dyra kapitalvaror som drar upp snittet (bilar, båtar etc) och dessutom lite bostäder. Bilar från handlare ligger ofta dubbelt både på blocket.se och bytbil.com så frågan är ju hur sådant räknas...
Att det blir stora siffror är det i alla fall ingen tvekan om.
Det finns ju gott om dyra kapitalvaror som drar upp snittet (bilar, båtar etc) och dessutom lite bostäder. Bilar från handlare ligger ofta dubbelt både på blocket.se och bytbil.com så frågan är ju hur sådant räknas...
Att det blir stora siffror är det i alla fall ingen tvekan om.