Annons

Blixttankar

Produkter
(logga in för att koppla)
Överhettad blixt

Hej!

Jag använder FL-50 med den kraftigare laddaren (SHV-1) från Olympus och blixten klarar flertal snabba serietagningar utan problem.

Pratade med Olympus dåvarande viceproduktansvarige för fotosidan och han sa att det enda nackdelen med att blixlampan skulle bli varm var att färgtemperaturen skulle ändras vilket jag inte märkt trots ganska långa serietagningar (iaf vad jag tycker är långa serietagningar).

Han nämnde inget om automatisk avstängning av blixten vid för hög belastning, däremot om att man helst inte skulle ta "40 foton i rad" med SHV-1 utan att låta blixten vila lite emellanåt.


Mvh
Haris
 
Jag har "bara" en E-510, men tänk om Olympus släpper en firmware med liknade blixtfunktioner som E-3 har?

Jag skulle ha väntat på FL36R!

Det som jag (citat) skrev om på sidan ett i den här tråden är på gång att hända.

Olympus har släppt en FW (visserligen för en annan modell än så länge, SP560) som gör att man får trådlös blixtkontroll på kameran!

Typiskt...

Digital Photography Review
 
Senast ändrad:
Oj det gick allt fort, nu har jag den i handen på kameran.

Det enda jag stör mig på,,,, den är högljud somf*n.
Den låter värre än en gammal kompaktkamera.
 
Finns fortfarande i lager hos Dustin men de har höjt priset till 995kr inkl moms. Kanske blev lite för populär :)
 
mecablitz 48 AF-1(O) & 58 AF-1(O) digital för Olympus/Panasonic

Två Metz-blixtar med ny f/w uppdatering som ger stöd för Olympus wireless remote control blixtprotokoll.


• mecablitz 48 AF-1 digital Olympus/Panasonic V2.0 Win
- Firmware V2.0 (released on 16.06.2008) now also for Panasonic DMC-L10 and for RC-mode with Olympus E-3, E-420, SP-570.
The Olympus RC-mode replaces the previous remote-mode.

• mecablitz 58 AF-1 digital Olympus/Panasonic V2.0 Win
- Firmware V2.0 (released on 16.06.2008) now also for Panasonic DMC-L10 and for RC-mode with Olympus E-3, E-420, SP-570. The Olympus RC-mode replaces the previous remote-mode.
Improvements:
Operation of second reflector in TTL mode enhanced


Ref:
 
Har nu använt min FL36 tillsammans med en E510 och varit nöjd med resultaten. Men så var jag på ett kallas och där var det en som hade en D60 med tillhörande blixt. Hennes blixt såg ut att sakna inställningsmöjligheter. Medan jag han avfyra 2 gånger (blixten upp i taket) han hon få i väg minst 4 bilder.

Batterierna jag använde var märket Energizer och marknadsfördes att vara för bland annat blixtar.

Så mina frågor är

1) ska Fl-36:an vara så långsam (enligt http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=69718&stc=1&d=1196361808 verkar det tyvärr så)?

2) finns det någon enklare blixt för tillfällen när snabbhet är viktigare än det där sista i bildkvalité?

3) har det kommit bättre batterier till som passar till blixten?

4) går det att ställa blixten (när den skjuts i taket) så att den har möjlighet att ta snabbare bildserier?

/Arvid
http://www.flickr.com/photos/nelehag/
 
Fl-36 är ganska långsam då den enbart har 2 batterin.
Jag har en uppsättning från Clas Ohlsson som heter ready to use. Dessa ska tydligen vara lite snabbare vid uppladdning av blixt, dock tycker inte jag att de gör så stor skillnad på min blixt. Men det är värt ett försök för dig tycker jag.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=55539858

Tänkt på att när du har blixten inställd på high speed synk (eller FP kanske det heter "Full Power") så laddar den ur helt och tar långt tid på sig att ladda upp. Ha den på normalläget så laddar den snabbare.
 
Dessutom kan du höja iso:t på kameran. Då behöver inte blixten skjuta iväg lika mycket energi på varje blixt.
 
Håller med Henrik. Höj iso. Vid iso 400 går det dubbelt så fort att ladda blixten. Sedan beror det på objektivets ljusstyrka också, 2.8 är dubbel så snabb uppladdningstid mot f5.6.
 
Laddar ni upp blixten ordentligt 1 gång i kvartalet?

Enligt tillverkarna, så rekommenderas att man motionerar elektrolytkondensatorn i blixtaggregatet med jämna intervall.

-Hur många är det som gör det?
• Jag använder knappt min blixt alls.
• Jag använder min blixt sällan, men underhållsladdar den 1 gg/Q.
• Jag använder min blixt ofta, så jag behöver inte.

Flash capacitor forming
The flash capacitor built into the flash unit undergoes physical change if the unit is not switched on for a prolonged period. For this reason it is necessary to switch the unit on for approximately 10 minutes at least once every three months.

The power supplied by the power source must be sufficient to cause the flash readiness indicator to light up no more than one minute after the flash unit is switched on
.

Ref:
 
Svagare ledtal hos Metz blixtar till Four Thirds

Intressant artikel om Metz blixtar, som pga sidbreddsförhållandet får ett snäpp sämre ledtal med det motoriserade zoom-blixt-huvudet på en 4/3-kamera. Fortfarande är dock de fyra batterierna i mecablitz ett plus gentemot FL-36 som bara har två dito. Styrkeförhållandet i effektivt ledtal är dock i praktiken utjämnat.

not: har tidigare funderat på en kraftigare Metz blixt, men denna artikel är värd att kolla upp sanningshalten hos först, innan man överväger ett köp.


Explaining the Metz's peculiar behavior under Four Thirds:
http://swordfish2.multiply.com/reviews/item/8

Replying via e-mail, this is what the Metz representative had to say: "The reflector of the flash units Mecablitz 48 AF-1 digital and 58 AF-1 digital are designed for the 35 mm format with an aspect ratio of 3:2… With Four Thirds cameras, [we] noticed that shading on the edges can occur if the motor zoom reflector of the flash units is set at the equivalent focal length. Therefore, the Olympus versions of these flash units always set the reflector position one step lower than the focal length in the camera."


To make the story short, the Metz 48 and 58 AF-1 digital flashes have a lower guide number when used with the Four Thirds system, more like a Metz 43 and 52 AF-1, respectively.

At 42mm (85mm), the 48 AF-1 becomes a 38 AF-1 and the 58 model a 46 AF-1 of sorts.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.