fiolmattias
Aktiv medlem
Jag fick min med! Hade Dustin bara fl-36'or att packa i går? Det verkar som om de sålde några stycken
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
henq skrev:
Och vågar man sig på den här modden så kan man få snabb recycling på FL-36 oxo...
Sundvisson skrev:
Den modden var lika oseriös som de oseriösa annonserna för de blå pillrena på samma sida.
Visst, en FL-36 med 4 batterier fyller blixtkondensatorn snabbare än med två som standard. Förmodligen innehåller FL-36 en temperaturavkännare, så att de interna kretsarna slår ifrån om den interna uppvärmningen blir för hög.
Jag var otydlig på ett par punkter. Tack för påpekandet.fiolmattias skrev:
Jag har inte kollat så noga än, men menar du att det är en inbyggd slavsensor i 36'an? Så jag kan ställa den manuellt och avfyra den med den egna blixten?
Så det är i Polen man hittar billigare prylar. Holland har jag hört ska vara billigt också, billigare varuskatt än i Tyskland. Fast Polen är kanske en större marknad?henq skrev:
Jag har den här:
Blixtutlösare
Den är smart eftersom den även klarar förblixtar. Funkar helt OK.
PS. Råkade hitta TTL-kabeln för 22€!
Blixtkabel
Sundvisson skrev:
Intressant Slavblixt-trigger du hittat, som är smart nog att undvika förblixten skriver du?
Rekommenderar du den till en dSLR, eller är den främst till en kompaktkamera?
henq skrev:
Fick du ordning på blixtutlösaren Stefan?
Läste om en överhettad blixt i en tidigare tråd, där en FL-36 stängde av sig efter hård belastning och behövde kallna rejält, innan den kunde användas igen.henq skrev:
Tyvärr innehåller FL-blixtarna ingen temperaturavkännare (enligt Olympus support Japan).
Det gör modden än mer riskfylld. Verkar dock funka för de som provat, har inte läst om nån som brunnit (än .
Sundvisson skrev:
Det låter som en mycket rimlig förklaring. En passiv slavtrigger har ju bara ett ljuskänsligt motstånd av typen CdS, dvs samma som i de första exponerings-mätarna från 60-talet, så det är antik teknik vi pratar om. Passar därför enbart till ortodoxa blixtar med hög triggerspänning.
Där ser man.Sundvisson skrev:
Läste om en överhettad blixt i en tidigare tråd, där en FL-36 stängde av sig efter hård belastning och behövde kallna rejält, innan den kunde användas igen.
Thank you for your e-mail concerning the specification
of your FL-36R.
As you know, there is a limitation of the continuous firing counts
for the FL-50.
However, the FL-50 does not have such a function to shut down
automatically when it gets hot.
Therefore, the FL-36R does not have such function, either.
The FL-36R has a limitation of the continuous firing counts.