ANNONS
Annons

Blixttankar

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick oxo min i Dustins något mosade låda. FL-36-lådan var hel dock.
Erica har skickat min låda snabbt och bra.

(men vad kan det vara i lådan under...)

Bilagor

• pb300139.jpg
    pb300139.jpg
    41.8 KB · Visningar: 261
jag gissar ingenting, så har jag ingenting gissat

Såg svaret i en annan tråd. (Jag känner igen formen på det avlånga paketet, nåt silvrigt kit kanske?)

P.S. Beträffande blixten, vad är det för ljusspridare du har till den? Är det original?

Nej, som allt annat småkrafs så köper jag det från Hong Kong. Omnibounce 285:- på Cyber eller 30 spänn från HK inkl frakt.
Är ingen stor fan av just omnibounce men kan ändå va bra eftersom den är såpass liten och praktisk att ha med.

PS: Omnibounce till Nikon SB-600 passar FL-36

NiMH AA LSD (Low Self Discharge)

henq skrev:
Och vågar man sig på den här modden så kan man få snabb recycling på FL-36 oxo...

Den modden var lika oseriös som de oseriösa annonserna för de blå pillrena på samma sida.

Visst, en FL-36 med 4 batterier fyller blixtkondensatorn snabbare än med två som standard. Förmodligen innehåller FL-36 en temperaturavkännare, så att de interna kretsarna slår ifrån om den interna uppvärmningen blir för hög.

Har man fräscha batterier NiMH, även de nya av LSD-typ (Low Self Discharge), så klarar man sig nog.

Ska man däremot fota ett par tusen bilder på t.ex. ett bröllop, så kanske man skulle behöva en större blixt än den lilla FL-36, t.ex. (Samtliga med 4 batterier för snabbare uppladdning):
• Olympus FL-50/FL-50R
• mecablitz 44 AF-4 O
• mecablitz 48 AF-1 O digital
• mecablitz 58 AF-1 O digital

Att använda blixt, är att se till att blixtaggregatet har förstklasiga batterier. FL-36 tar bara två, så därför blir uppladdningstiden tyvärr ganska lång. Däremot är FL-36 riktigt ljusstark, och med en mycket bred utlysningsvinkel, perfekt för även det vidvinkligaste objektiv. FL-36 passar till alla Four-Thirds kameror från Leica, Panasonic och Olympus.

Här följer några batterirekommendationer:

Längst håller CR-V3's (Olympus LB-01E - 3V Lithium battery) och Energizer® e2® AA Lithium Batteries. Men även de nya LSD-batterierna håller bra. Ett par uppsättningar med 2700mAh NiMH-batterier torde räcka långt, om de är i gott skick.

Low Self Discharge (LSD) Batteries:
• AccuPower: Acculoop
• AmondoTech: Titanium Power Enduro
• Ansmann: maxE
• GP (Gold Peak) Batteries: ReCyko
• Hähnel: Synergy
• Kodak: Pre Charged
• NEXcell: EnergyON
• Panasonic: R2 Technology
• PowerBase: Instant
• Rayovac: Hybrid
• Sanyo: Eneloop
• Uniross: Hybrio
• Vapextech: Instant
• Varta: Ready2Use

övertemp

Sundvisson skrev:
Den modden var lika oseriös som de oseriösa annonserna för de blå pillrena på samma sida.

Visst, en FL-36 med 4 batterier fyller blixtkondensatorn snabbare än med två som standard. Förmodligen innehåller FL-36 en temperaturavkännare, så att de interna kretsarna slår ifrån om den interna uppvärmningen blir för hög.

Tyvärr innehåller FL-blixtarna ingen temperaturavkännare (enligt Olympus support Japan).
Det gör modden än mer riskfylld. Verkar dock funka för de som provat, har inte läst om nån som brunnit (än :).

Olympus wireless RC flash system

fiolmattias skrev:
Jag har inte kollat så noga än, men menar du att det är en inbyggd slavsensor i 36'an? Så jag kan ställa den manuellt och avfyra den med den egna blixten?
Jag var otydlig på ett par punkter. Tack för påpekandet.

jag skrev:
Fast trådlös blixtstyrning är ju också möjligt, med eller utan TTL. Med TTL kräver dock en E-3'a.

förtydligande:
Trådlöst utan TTL, om man ställer kameran i läge för manuell blixt, samt använder en hot shoe-fotocell från t.ex. Hama eller Soligor. Då duger i princip vilken blixt som helst som kan anslutas till den triggbara blixtsynkskon. De två blixtlägena som då kan nyttjas blir: [AUTO] och [MANUAL]

Radiostyrning är också möjlig via tredjepartstillverkare, typ Elinchrom, Skyport och Pocket Wizard. Samma blixtlägen som då kan nyttjas blir: [AUTO] och [MANUAL]

fiolmattias skrev:
Jag har inte kollat så noga än, men menar du att det är en inbyggd slavsensor i 36'an? Så jag kan ställa den manuellt och avfyra den med den egna blixten?

förtydligande:
Antal moder i nya FL-50R: [TTL AUTO], [AUTO], [MANUAL], [FP TTL AUTO], [FP MANUAL], [RC], [SL AUTO], [SL MANUAL].

Ingen av de tidigare blixtarna har haft någon slav-funktion. Så det är först i och med de nya FL-36R och FL-50R, som man inför de extra lägena [SL AUTO] och [SL MANUAL] för klassisk slavblixt. Samtidigt har de nya R-modellerna fått ett extra sensor-öga, huvudsakligen för [RC] mode, där stöd för TTL finnes för närvarande endast med E-3.

I princip, skulle jag tro att både E-410 och E-510 har nödvändig hårdvara (inbyggd blixt, ljusmätningssensor för TTL med tillhörande kretsar för evaluering av förblixt), så att ett tillägg i firmware skulle kunna göra det möjligt att även desa kamerahus få tillföras möjlighet till en trådlös fjärrkontroll av de nya blixtarna. Vad som krävs är en liknande implementering som i E-3, med en meny i vad de kallar super control panel, dvs. via den vanliga LCD'n. Både E-410 och E-510 är ju så pass nya kameror på marknaden, samt att FL-36 nu fasas ut till förmån för FL-36R, medför att det inte borde vara omöjligt med en f/w-uppdatering, om nu behövlig hårdvara redan finns i kamerorna?

(Pentax lade visserligen till blixtstyrning i en senare revision av f/w för K10D, men den modellen var ju påtänkt för blixtstyrning från början. Dock tror jag inte att den inbyggda blixten används som controller hos Pentax, utan kräver en extern blixt som controller. Olympus system är lite smartare genom att den inbyggda nyttjas som kontroller, så man klarar sig med en extern blixt färre till antalet).

Hur Metz kommer in i bilden råder fortfarande osäkerhet. De nya modellerna Metz Mecablitz 58AF-1O och 48AF-1O, är ju anpassade till både Olympus och Panasonic (& Leica D), samt är uppdateringsbara med firmware via en USB-port, så i princip är det inte omöjligt att dessa blixtar från Metz, någongång i framtiden kommer att kunna läsa av Olympus trådlösa blixtstyrningsprotokoll. Men i dagsläget, verkar det snarare som att Metz tillämpar ett eget protokoll, som för trådlös styrning kräver att både Master- och Slave-blixtarna är utav Metz eget fabrikat. (Man kan ju hoppas att de båda tyska företagen Leitz Camera och Metz pratar ihop sig, så att Mecablitz fullständigt stöder kamerorna i framtiden?)

Olympus lämnar visserligen dörren öppen för tredjepartare (kameror såväl som blixtar), om man läser specen: RC function : Available when used together with cameras compatible with the Olympus wireless RC flash system.

Ref:

Bilagor

• e-3rc.gif
    e-3rc.gif
    20.9 KB · Visningar: 350
Slave Shoe DSS03 Kit

henq skrev:
Jag har den här:
Blixtutlösare

Den är smart eftersom den även klarar förblixtar. Funkar helt OK.

PS. Råkade hitta TTL-kabeln för 22€!
Blixtkabel
Så det är i Polen man hittar billigare prylar. Holland har jag hört ska vara billigt också, billigare varuskatt än i Tyskland. Fast Polen är kanske en större marknad?

Intressant Slavblixt-trigger du hittat, som är smart nog att undvika förblixten skriver du?

Rekommenderar du den till en dSLR, eller är den främst till en kompaktkamera?

Slave Shoe DSS03 Kit

For digital and film camera:
- sync terminal
- Lithium Battery CR927 x 2 required
- two slave functions:
a. Instant synchronization
b. Slave with delay in four various delay mode

Re: Slave Shoe DSS03 Kit

Sundvisson skrev:
Intressant Slavblixt-trigger du hittat, som är smart nog att undvika förblixten skriver du?

Rekommenderar du den till en dSLR, eller är den främst till en kompaktkamera?

Det fina med Polen är ju att det är EU nuförtiden => ingen risk för tull.

Det är ingen nackdel att kunna använda utlösaren med förblixtar men oftast funkar TTL-mätningen ändå kasst. Det blir överexponerat eftersom den externa blixten inte skjuter vid förblixtarna. I praktiken kör jag ändå manuell blixt på DSLR:en. Men som sagt, jag kan använda den till korkade kompakter om det behövs.

Hann leka lite igår.
Trevlig blixt! Tycker uppladdningstiden är helt ok!

Här kommer ett livet prov.
Sigma Macro 105 mm. ISO 100 1/180s
Röd Zebra hane i farten! Fryste den ganska bra :)

Bilagor

• pb300407_2.jpg
    pb300407_2.jpg
    63.3 KB · Visningar: 331
FL-36 har väldigt låg triggerspänning, ~6V.
Det kan hända att det är för lite för att blixtutlösare ska funka. Jag vet att detta problem finns för radio-triggers.
Din gamla blixt ligger nog på 200-300V, lite skillnad.

Det låter som en mycket rimlig förklaring. En passiv slavtrigger har ju bara ett ljuskänsligt motstånd av typen CdS, dvs samma som i de första exponerings-mätarna från 60-talet, så det är antik teknik vi pratar om. Passar därför enbart till ortodoxa blixtar med hög triggerspänning.

Re: övertemp

henq skrev:
Tyvärr innehåller FL-blixtarna ingen temperaturavkännare (enligt Olympus support Japan).
Det gör modden än mer riskfylld. Verkar dock funka för de som provat, har inte läst om nån som brunnit (än :).
Läste om en överhettad blixt i en tidigare tråd, där en FL-36 stängde av sig efter hård belastning och behövde kallna rejält, innan den kunde användas igen.

Ref:

Sundvisson skrev:
Det låter som en mycket rimlig förklaring. En passiv slavtrigger har ju bara ett ljuskänsligt motstånd av typen CdS, dvs samma som i de första exponerings-mätarna från 60-talet, så det är antik teknik vi pratar om. Passar därför enbart till ortodoxa blixtar med hög triggerspänning.

Låter väldigt troligt.
Får helt enkelt lämna tillbaka blixtulösaren..!

Re: Re: övertemp

Sundvisson skrev:
Läste om en överhettad blixt i en tidigare tråd, där en FL-36 stängde av sig efter hård belastning och behövde kallna rejält, innan den kunde användas igen.
Där ser man.

Jag fick detta från Olympus-supporten i Japan:
Thank you for your e-mail concerning the specification
of your FL-36R.

As you know, there is a limitation of the continuous firing counts
for the FL-50.

However, the FL-50 does not have such a function to shut down
automatically when it gets hot.

Therefore, the FL-36R does not have such function, either.
The FL-36R has a limitation of the continuous firing counts.

Re: övertemp

Använder de Altavista bablefish för att översätta till engelska från japanska?

Varför använder du inte Europa-supporten?
Eller har de reläat detta svar till dig?

Hur tolkar du raderna? Jag tolkar som på punkten beträffande övertempskydd så är det status quo, dvs lika i de nya blixtarna med R-suffix, som i de gamla modellerna.

Jag mailar Japan för att jag inbillar mig att de kan kamerorna bättre (men kanske inte bättre på engelska...)

Texten tolkar jag som att det inte finns övertempskydd i någon av de fyra modellerna.

Men sen är jag inte säker på om de menar att blixtarna tar paus efter ett visst antal utlösningar eller om det är gränsen i manualen de talar om (fotografen måste själv begränsa).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar