Annons

Blixtsynk.... dynax 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pata_79

Medlem
Hejsan alla.

Nu kommer kanske nåt som för er är självklart. Men som den superamatör jag är så förstår jag inte!?

Jag har köpt mig en Dynax 7d och har en fråga.

Varför kan inte kamerans blixt synka med snabbare slutartider än 1/160??

Har haft en dimage 7i och om jag inte har fel så kunde den synka blixten med alla slutartider.

MVH Patric Granelid
 
Därför att 7D, som många andra systemkameror, inte har elektronisk slutare. Det kräver en annorlunda sensor och resulterar i högre brus. Inte önskvärt av de flesta som väljer systemkamera.

Om jag inte har helt fel så har Nikon D70 elektronisk slutare och en blixtsynk på 1/500. Personligen tycker jag den kameran ger för brusiga bilder, även om bruset anses som analogt på den kameran, för att stå upp mot konkurrenterna. OBS, högst personligt!
 
Det finns mekaniska ridåslutare med blixtsynk ner mot 1/250 s (kanske t.o.m. snabbare?). Minolta sa nåt om att de valt att inte ha snabbare än 1/160 s för att rörelsen i slutaren kunde skaka kameran så att AS påverkades. Sen är det förmodligen billigare, och slits inte ut lika fort.
 
Nu är det väl iofs så att du har 1/160 med AS avslaget, och 1/125 med AS påslaget. Men det skiljer från tillverkare till tillverkare hur de har prioriterad. Det är ju trots allt en begränsad användning av att ha snabbare tider än 1/250. Och för de tillfällena finns ju highspeed sync på blixtarna, även om styrkan sjunker lite.

Och än så länge vet inte jag någon av dagens kameror som har snabbare blixtsync än 1/250 som enbart använder mekaniskt slutare.

D70 använder en kombinerad mekanisk och elektroniks slutare för att nå sin tid på 1/500.
 
Tack så mycket!!!

En tackar så mycket för alla svar!
Bra att ni förklarat det för mig på ett bra sätt!

Tack igen.

/ Patric
 
känns lite onödigt med snabb blixtsync på inbyggd blixt...
Med HSD serien får man ju blixtsync på alla tider =))) Mums...
 
hailstorm skrev:
känns lite onödigt med snabb blixtsync på inbyggd blixt...
Med HSD serien får man ju blixtsync på alla tider =))) Mums...


hmm... Då kommer nästa dumma fråga då.... haha...

Vad är HSD serien???

/ Amatören
 
Det är Konica Minoltas externa blixtmodeller.

Finns:

2500HSD
3600HSD
5600HSD

Mvh. Kristian
 
jag var ner i singapore förra veckan och plockade hem en 5600HSD, riktigt nöjd.. funkar toppen!

förövrigt kan man få ett 7D-Hus för just under 10-tusenlappen i singapore!
 
Alternativ blixt

Kolla in METZ BLIXT 54 MZ4Digital som ett alternativ, den är 1000 till 1500:- billigare än Minolta 5600 HSD. Den skall ha all teknik som Minolta blixten har plus att den har egen inbyggd automatik blixt och du kan också använda den till andra system om man köper till en lös fot till den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.