Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Blixtstativ m hållare för paraply?
- Trådstartare Uttryck
- Start datum
jonasandersson
Aktiv medlem
ST-E2 kna man köpa för tunt 1600:- på Ebay i Tyskland. Köpte min där och det var enkelt och fungerade bra. Jag är ganska säker på att ST-E2an passas med Sigmas blixtar men kolla i manualen eller med Jesper Ekvall här på Fotosidan, han vet säkert! Nackdelen med ST-E2an är att den inte går att rikta åt sidan och bakåt, är man inne är det inga problem eftersom IR ljuset då studsar och når blixten men ute kan det ställa till en del besvär. Det fixar sig oftast ändå men man bör känna till begränsningarna när man ska köpa en ny pryl. Fördelen är ju att man slipper sladden vilket gör att man blir mer rörlig.
Ang stativet, paraplyet och hållaren så la jag en beställning i dag och grejerna skickas i morgon. Jag bytte dock ut blixthållaren till en mer avancerad, den som finns på bild i denna tråden på sidan 1. Den som följer med är Hamas och med den kan man inte vinkla paraplyet vilket är en stor brist. Ska bli kul att testa lite när prylarna kommer, förhoppningsvis senare i veckan.
Ang stativet, paraplyet och hållaren så la jag en beställning i dag och grejerna skickas i morgon. Jag bytte dock ut blixthållaren till en mer avancerad, den som finns på bild i denna tråden på sidan 1. Den som följer med är Hamas och med den kan man inte vinkla paraplyet vilket är en stor brist. Ska bli kul att testa lite när prylarna kommer, förhoppningsvis senare i veckan.
Dinnan
Medlem
Om man ser till priserna hos Cyberphoto så kostar en Speedlite-sändare lika mycket som en Sigma-blixt så då kan jag ju lika gärna köpa en blixt till och använda den som sändare. Detta känns dock onödigt dyrt då jag mest vill testa detta på skoj. Jag testar nog med en kabel först för att se om detta är något för mig. Kör alla ni andra trådlöst eller?
Med den medföljande hållaren kommer "paraplypinnen" alltså alltid vara vågrätt? Det lät ju inte så jättebra i så fall. Vilken hållare ska man välja för att kunna vinkla paraplyet?jonasandersson skrev:
jonasandersson
Aktiv medlem
Malia Kaffebrus så får du reda på vilken blixt- och paraplyhållare som är vinklingsbar. Har inget artikelnummer på den varan.
Uttryck
Aktiv medlem
Vad tror ni om att istället köra m en sån här i paraplyet:
Kaffebrus studioblixt 250W
istf för min Canon blixt 420EX för den måste jag ju ändå ha nån kabel eller en Speedlite transmitter till (kostar ju den också).
HUr mkt kraftigare är en 250W blixt än min 420EX?
I Kaffebrus blixten ingår ju kabel också men tycker man det är bökigt kan man väl använda en IR-sändare ist.
Vad är eg skillnaden rent funktionsmässigt mellan en studioblixt o en Speedliteblixt? Måste man ha en blixtmätare till en studioblixt t ex?
Kaffebrus studioblixt 250W
istf för min Canon blixt 420EX för den måste jag ju ändå ha nån kabel eller en Speedlite transmitter till (kostar ju den också).
I Kaffebrus blixten ingår ju kabel också men tycker man det är bökigt kan man väl använda en IR-sändare ist.
Vad är eg skillnaden rent funktionsmässigt mellan en studioblixt o en Speedliteblixt? Måste man ha en blixtmätare till en studioblixt t ex?
wsaar
Aktiv medlem
Du kan nog räkna med att studioblixten är mycket kraftigare än Speedlighten, har hört att vanliga blixtskoblixtar kan ge ifrån sig runt 30Ws (möjligt att Canons och Nikons speedlights är lite starkare dock).Uttryck skrev:
Studioblixten måste du alltid ha strömkabel till, så du kan inte eliminera kablar helt på samma sätt som med din Speedlight. Du måste också alltid ha tillgång till strömuttag.
Med studioblixten förlorar du möjligheten till TTL-mätning och måste alltså ha en blixtljusmätare eller använda kamerans histogram och experimentera (en metod som kan fungera om du bara kör en blixt, kör du flera växer behovet för blixtljusmätare). Studioblixtens ljusstyrka kan inte heller regleras ner lika lågt som Speedlighten så risken finns att du inte kan plåta på stora bländare om du inte sätter filter på kameran eller blixten.
(250*(1/8) = 31,25 Ws, när studioblixten är som mest nedreglerad, till 1/8 av effekten, är det alltså möjligt att den är lika stark som när en vanligt blixtskoblixt avfyrar med full laddning)
Senast ändrad:
jonasandersson
Aktiv medlem
Fick idag hem stativ, paraply och blixthållare från Kaffebrus. Stativet kändes minst sagt klent, plastdetaljer som nog inte kommer att hålla i längde, men för det priset ska man inte förvänta sig allt för mycket. Paraplyet var bättre och blixthållaren, köpte inte Hamas variant utan en lite bättre, var riktigt bra. Helt i metall och den känns som om den kommer att hålla länge.
Alles in alles så är det nog ändå ett prisvärt paket.
Alles in alles så är det nog ändå ett prisvärt paket.
jonasandersson
Aktiv medlem
Hej Karin,
Jag köpte det svart-vitt paraply och kör med en Canon 550EX blixt tillsammans med en ST-E2. Det fungerar utmärkt inomhus men jag vet sedan tidigare att utomhus är det känsligt och man tappar lätt kontakten med blixten. Synd att ST-E2 inte går att vrida så man kunde rikta den mer mot blixten bereonde på var man har den placerad.
Jag köpte det svart-vitt paraply och kör med en Canon 550EX blixt tillsammans med en ST-E2. Det fungerar utmärkt inomhus men jag vet sedan tidigare att utomhus är det känsligt och man tappar lätt kontakten med blixten. Synd att ST-E2 inte går att vrida så man kunde rikta den mer mot blixten bereonde på var man har den placerad.
Uttryck
Aktiv medlem
jonasandersson skrev:
Hej Karin,
Fick min beg Speedlite transmitter m posten idag! Så ikväll ska jag testa lite. Nu måste jag bara beställa paraply o stativet också. Men jag kan inte bestämma mig om jag vill ha silver/svart eller vitt/svart. Vad är fördelar/nackdelar m resp?
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Uttryck skrev:
Fick min beg Speedlite transmitter m posten idag! Så ikväll ska jag testa lite. Nu måste jag bara beställa paraply o stativet också. Men jag kan inte bestämma mig om jag vill ha silver/svart eller vitt/svart. Vad är fördelar/nackdelar m resp?
Jag hade också problem utomhus med ST-E2:an
Köpte därför PocketWizard Pro istället. Alla problem borta Triggar 550ex med PocketWizard utan några som helst problem. Rekommenderas. Lite dyrare men ack så bra Upptäckte också att PW fungerade ypperligt i studion också No more cables...
Uttryck
Aktiv medlem
Jo, jag är medveten om att det funkar sämre utomhus m Canon transmittern. Men man får väl tänka på att den måste kunna studsa i något (en husvägg t ex) eller något man ställer upp för att det ska funka. PocketWizard är väl mer än dubbelt så dyra också har jag för mig.
Blir nog mest inomhus för mig ändå...
Blir nog mest inomhus för mig ändå...
matnyttige
Aktiv medlem
Jag köpte en Sigma EF-500 DG Super II till min Canon EOS 20D och den funger bra. Köpte nyligen en till blixt (av samma märke) för att köra trådlöst mellan dem. Men det fungerar väldigt dåligt. Var femte gång fungerar det kanske. Ska prova om det går bättre med en ST-E2.Dinnan skrev:
Om man ser till priserna hos Cyberphoto så kostar en Speedlite-sändare lika mycket som en Sigma-blixt så då kan jag ju lika gärna köpa en blixt till och använda den som sändare. Detta känns dock onödigt dyrt då jag mest vill testa detta på skoj. Jag testar nog med en kabel först för att se om detta är något för mig. Kör alla ni andra trådlöst eller?
jonasandersson
Aktiv medlem
Skillnaden mellan vita och silvriga paraplyer, båda med svartutsida, är att det vita ger ett något mjukare ljus men stjäl mer ljus eftersom en silvrig yta har en högre reflektion än en vit. Jämför med en solbelyst vit yta och en fasad i metall som är solbelyst, tänk då också på att fasader sällan är helt blanka som insidan av ett paraply är så här är effekten än större.
Självklart är en PocketWizard betydligt mer flexibel än en ST-E2 men den kostar mer. Jag har dock en fråga, kan en PocketWizard överföra TTL informationen mellan blixten och kameran eller triggar den bara blixten?
Ang Sigma blixten så är det nog så att ST-E2 ger en starkare signal till den fjärrstyrda blixten, gäller även Canons blixtar, vilket då gör att det fungerar bättre. Signalen når blixten på längre avstånd coh kan studsa mer.ST-E2 har också fördelen att vara relativt liten jämfört med en blixt vilket kan vara nog så viktigt.
Självklart är en PocketWizard betydligt mer flexibel än en ST-E2 men den kostar mer. Jag har dock en fråga, kan en PocketWizard överföra TTL informationen mellan blixten och kameran eller triggar den bara blixten?
Ang Sigma blixten så är det nog så att ST-E2 ger en starkare signal till den fjärrstyrda blixten, gäller även Canons blixtar, vilket då gör att det fungerar bättre. Signalen når blixten på längre avstånd coh kan studsa mer.ST-E2 har också fördelen att vara relativt liten jämfört med en blixt vilket kan vara nog så viktigt.
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
jonasandersson skrev:
Nope. Ingen ttl. Inget problem för mig dock då jag alltid kör manuella inställningar... VIlket också gör att jag inte är begränsad till Canon i mitt fall
Patrik
jonasandersson
Aktiv medlem
Då var det som jag misstänkte då och det finns en klar anledning till att välja antingen ST-E2an eller en PW. Båda har ju sina styrkor och svagheter. Personligen så gillar jag möjligheten att köra i TTL mode och använda FEL funktionen på kameran för att kontrollera blixljuset lite mer än att låta TTL automatiken sköta allt.
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Jag skaffade mig en lång ttl kabel också. 3m.
jonasandersson
Aktiv medlem
Vilken kabel är det? De kablar som fungerar till ETTL heter väl TTL2 och är endast 95 cm långa, den andra kabeln tror jag inte fungerar, eller?
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
3m - http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240906
Med dessa kontakter:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240903
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240908
Funkar bra. TTL-mätning
Med dessa kontakter:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240903
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240908
Funkar bra. TTL-mätning
jonasandersson
Aktiv medlem
Precis man tappar ETTL och får endast TTL, vilket nog inte funkar med de nya digitala Canon husen och EX blixtar.