Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtproblem på D200

Produkter
(logga in för att koppla)

VisionOfSnow

Aktiv medlem
Bakgrund: Jag har en precis ny D200. Häromdagen skulle jag låna en bekants SB-800 blixt för att använda som upplättningsblixt. Monterade blixten på kameran, och allt såg, så vitt jag kunde se, ut att vara i sin ordning. Men kameran fullständigt vägrade att ta bild. Det hände ingenting när jag tryckte på avtryckaren.

Hemma försökte jag sedan ansluta min egen SB-28, vilken enligt kamerans handbok ska fungera, om än inte med TTL (av någon anledning). Döm om min förvåning när resultatet är att blixten omedelbart får spunk och låser sig i "avstängt" läge (displayen helt släckt), men zoom-inställningen i reflektorn står och slår mellan två lägen. Blixten reagerar inte på några knappar alls. Att ta ur batterierna får tyst på den, men så fort batterierna ansluts igen fortsätter blixten att slå mellan zoomlägena.

Brasklapp: Kameran är helt ny, vilket innebär att jag håller på att lära mig den. Jag är fullt medveten om att det kan finnas triviala lösningar på mina problem, men jag har inte lyckats hitta dem. Var inte rädda att föreslå även grundläggande kontroller.

Fråga: Finns det någonting (någon förinställd prioritetslåsning, t.ex.) som kan förklara att kameran vägrade lösa ut med SB-800 monterad? Finns det något fel som skulle kunna förklara varför SB-28 reagerade som den gjorde (eller ska jag helt enkelt sluta mig till att den bara råkade välja just det här tillfället att ge upp)? Bör jag oroa mig för något fel på kameran, eller ska jag lugnt sluta mig till att problemet med SB-800 bara är en följd av min egen okunskap? All hjälp mottages tacksamt!

Jag är en idiot (uppenbarligen)

Och som vanligt är det så, att bara för att man ber om hjälp med ett problem så kommer man på lösningen själv omedelbart efteråt...

... och den innebär ofelbart att man är en idiot ;-)

Så här verkar det vara: Sannolikt var min kompis SB-800 inställd på TTL istället för iTTL, eller på annat sätt inställd på ett sätt som inte automatiskt ville fungera med D200. Hur jag kom på det? Jo, jag fick fart på min SB-28 igen, och den ska bara fungera i A/M-läge med D200. Om jag istället ställer den på TTL får jag exakt samma symptom som jag fick med SB-800 häromdagen.

Problemet med SB-28? Jo, det visade sig att det mysko felet på den var dess något besynnerliga sätt att tala om att batterierna i den var för urladdade. Med en ny uppsättning batterier blev det bra igen.

Nu är det tillåtet att skratta åt mig ;-)

Låter skumt, tycker inte det borde spela någon roll om blixten är inställd på TTL eller iTTL. Tror att D200 stöder bägge. Du skall ju kunna köra SB800 och D200 på både manuellt och gammaldags automätning. TTL är väl det som benämns som standard TTL och skall användas då man slår blixten i tak eller vägg. Något vajsing är eller var det. Kanske bara en kontakt som inte funkade. Ibland så kan man få en kontakt som slutar fungera och ofta räcker det med att ta av och sätta på blixten så funkar det. Om ytterligare problem skulle uppstå tycker jag du skall rengöra alla kontaktytor på både blixt och kamerans blixtsko. Själv brukar jag skrapa lätt, mycket lätt med en lite fickkniv på ytorna. Det behöver inte vara den vassa delen, och sen torka av med typ linsrengöringsvätska.

Tack för tipset, Paul! Jag ska kolla upp det nästa gång jag har möjlighet att prova en SB-800. Tillsvidare får jag leva med den gamla SB-28, eftersom ny blixt inte står högst på inköpslistan.

Om jag tolkar följande kompatibilitetstabell rätt stöder D200 inte TTL och D-TTL på SB-800, så det kan vara en inställningssak. Man kunde tycka att blixten automatiskt borde försättas i iTTL-läge, men det är ju inte givet.

http://www.nikon-euro.com/kdb/en/2003/6513/sb800.htm

Som upplättning funkar väl den inbyggda blixten, det är vad jag använder den till i allafall.

/kent

Bokeh skrev:
Som upplättning funkar väl den inbyggda blixten, det är vad jag använder den till i allafall.

Javiss, Kent, det gör den, och det är precis vad jag använder den till också (och jag använde den när jag inte fick SB-800 att fungera). Däremot vill man ju gärna att externa blixtar ska fungera för de situationer då man behöver dem, och när jag nu hade tillgång till en bättre blixt var det ju lika bra att prova den.

ANNONS