Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Av-läge kontra automatiskt läge vid dåligt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Anders för ditt svar. Visst går det snabbt att fixa vitbalansen i datorn. Anledningen till att jag ville få ut en korrekt bild var att min svärfar ville ha lite bilder tidigare och han tog dem direkt från mitt minneskort. Oavsett så är det nog väl så mycket att jag vill kunna förstå varför det blir annorlunda och nu tror jag du kanske har gett mig en ledtråd. Som den amatör jag är visste jag inte att val av AF punkter också kunde påverka.

Jag får gå hem och titta men jag kan ha ställt in kameran på att enbart använda centrumfokuspunkten. Vid bländare 1,8 blir ju skärpeljupet väldigt kort och för att få skärpan rätt kan jag ha valt en fokuspunkt.

Tack för hjälp

Anders P är säkert inne på rätt spår att det är olika mätmetoder som spökar.

Dessutom, kolla så att du inte av misstag har lagt exponeringskompensation i Av-läget.

Sedan, vrid upp ISO mer, 800 brukar inte räcka till inomhus om det bara är julejlusen och några glödlampor som glimmar! :)

Kör på åtminstone ISO 1600, det klarar en 40D.

Jag tycker du skall skaffa dig en bra extern blixt, jag förstår att du inte vill använda blixten i din 40D, men en extern blixt är något helt annat, sätt även på en blixtdiffusor, och kanske färgfilter, kör sedan i M-läge och i RAW,

Att använda ISO 1600 i en 40D tror jag inte på, i alla fall inte på barn, på en rock konsert är det något annat, du kommer att få brus.

/Stefan

alla canons slr kameror tar hänsyn till var AF punkten läggs i motivet och ändrar exponeringen efter hur motivet ser ut där AF punkten är lagd

Jag testade det och i Matrixläget så fungerar det som du påstår och i spotmätningen gör det inte det för då tar den enbart hänsyn till mittenpunkten.

Ena halvan av bilden var svart och den andra var vit och vart jag satte fokuspunkten förändrades parametrarna. OBS. Kameran var stilla. Men som sagt när jag ändrade till spot så var det konstant.

Har dock inte orkat testa de övriga lägena. Kan nån annan roa sig med.

/Stefan

Behövs inte. Det är bara med evaluerande mätning som använd fokuspunkt (punkter om man kör med automatiskt val) påverkar mätningen på en 40D.

Det finns andra modeller från Canon där man även kan få spot eller utsnittsmätningen att följa med fokuspunkten. Men det är en annan sak.

Sen har de nyaste kamerorna, exempelvis 7D, som har iFCL-mätning även egenheten att fokuspunkter som inte används av kameran ändå kan påverka mätningen, om man kör med evaluerande sådan.

Jag kollade och jag ställt in kameran på att bara använda centrum AF punkten i Av läget. Då kan jag förstå att den mäter annorlunda eftersom det motiv jag tog bilderna för att jämföra hade ljuset in från ena sidan och då kan den ju naturligtvis få andra värden om den bara mäter i mitten av bilden istället för hela bilden

Nu blev jag lite konfunderad igen...om man läser macrobilds edit ovan så påverkas inte 50d av vald AF punkt och då bör väl samma sak gälla för 40d?

Mikael har rätt, så länge vi pratar om evaluerande mätning.
Genomsnitt, partiell och spot påverkas inte av AF-punkten. Inte på de kamerorna.
På en 1D Mark IV kan man låta spotmätningen påverkas av vissa av de 45 mätpunkterna, men inte alla, för det finns inte spotmätceller vid varje AF-punkt.
På min EOS 30 kan man få partiell mätning att följa AF-punkterna. Spot finns inte på den.

Har vi fått svar på varför de två bilderna fick samma exponering trots olika slutartid?

Jag ser bara en lång diskussion om vitbalans och användning av RAW. Vad har jag missat?

Per.

Är det inte just automatisk bildkorrigering som fixar till det? Det verkar ju som om det är någon automatisk bildbehandling som lyfter lågdagrarna och därmed fixar den underexponerade bilden till "rätt" exponering.

M

sigma 30mm 1,3

Visst löser RAW en del problem och jag kan absolut fota i RAW vilket jag ofta gör. Men, jag är ändå lite irriterad över att inte kunna få allt rätt redan i kameran. Det skall ju gå och ibland vill jag kunna dela med mig av bilderna utan att behöva gå hem och öppna dem i min dator som har ACR.

Jag har tittat i bildernas EXIF fil och ISO är 800 även i det automatiska läget.

Visst finns det många sätt att löra detta men jag kan inte riktigt släppa tanken på att det skall gå att ta bilder utan blixt i Av läget.

hej peter!

jag har en eos 1000d och köpte nyligen ett sigma 30 1,4.

iofsig är jag en nybörjare på området, men jag köpte detta just för att slippa blixten inomhus
och än så länge är jag grymt nöjd. vet inte hur ditt 1,8 jobbar inomhus, men uppenbarligen verkar du inte tillfredställd me det.

visst, ibland får jag öka ison, till 800 eller i värsta fall 1600 när barnen rör sig, och visst på 1,4 blir det inte smärtsamt skarpt, men det är ändå ljusår ifrån mitt förra kit objektiv.

brukar oxå köra med blixt synk och även sänkt blixtljus via m läget, när jag vill vara säker på att rörelsen kommer med, men till 90% kör jag utan blixt inomhus. och ja, skärpedjupet blir riktigt kort och det är svårt att få med ett par ansikten eller en grupp på den största bländaren, men oftast koncentrerar man sig ju på ett objekt, eller iaf gör jag det :)

jag kan skicka dig nån exempel bild om du vill se hur mitt sigma funkar inomhus!

ha det!

// gustav

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar