Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

blixtkabel F5/P 0,5m

Produkter
(logga in för att koppla)
Du behöver en adapter att sätta i blixtskon på kameran = Blixtadapter FG.
På 360FGZ behöver du oxå Blixtadapter F Art.nr. 31046 som du sätter i blixtskon, 540FGZ har kontakt för sladden, så med den behövs inte adaptern.
F-adaptern har stativ gänga oxå, så du kan använda separata/samma stativ till både blixten och kameran (då kan 3 meters Blixtkabel F5P(L) vara bra).
Den andra adaptern Blixtadapter F med nr.31022 kan oxå monteras på kameran, då kan du montera en blixt på den oxå, nackdelen med den är att inbyggda blixten inte går att fälla upp.
http://www.pentax.se/index.asp?url=http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=171

för att jag vill kunan ha blixtljus bara från ett håll.
Eller är blixten svagare på kameran när man har den på trådlöst så att den inte lyser upp?

ja du kan absolut skruva ner blixten på kameran om du vill ha fyll-ljus. om du har en extern blixt på kameran som master så kan du stänga av den helt när du kör trådlöst så att endast den som du kör trådlöst skjuter när bilden tas. då behöver du dock en 360 fgz eller 540 fgz ytterliggare..

jag har en 540 fgz nu och ska köpa en 360 fgz senare för att ha som master.. ska bli trevligt.

Efterfrågad funktion finns redan! Med K10D kan man med sista inställningen i custom-menyn bestämma om den interna blixten ska vara med eller bara användas som styrning av den fjärrstyrda blixten. Fungerar skapligt inomhus i alla fall. Prova.
/Peter

xpop skrev:
Efterfrågad funktion finns redan! Med K10D kan man med sista inställningen i custom-menyn bestämma om den interna blixten ska vara med eller bara användas som styrning av den fjärrstyrda blixten. Fungerar skapligt inomhus i alla fall. Prova.
/Peter

det är den funktion jag alltid använder när jag kör fjärrstyrt. fotar jag porträtt hemma så slänger jag upp min fgz 540 på stativ med ett paraply eller en softbox och använder den inbyggda för att syra den. funkar hur bra som hellst. blir det större rum eller utomhus så går det sämre, då blir ljuset från den inbyggda för klent..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar