Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixthjälp, Canon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Luzen

Aktiv medlem
Har en 400D och en "gammal" Speedlite 540EZ med en slavtändare.

Försökte mig på ett amatörmässigt försök att fota porträtt på mina barn. (ja de kan sitta still också)

Ställde in kameran på Av och bländare 7,1 eller 8.
fällde upp inbyggda blixten och startade 540EZ med fastsatt slavtändare.
Resultatet blir inte bra. Ser ingen effect av 540:an och bilden blir något mörkare med 540:an än utan.
Kompenserar huset för "slavblixten"?
Är det bättre att köra med helt manuell inställning istället?

Tacksam för hjälp och tips...

Du måste nog köra med manuell inställning eftersom automatiken inte fungerar med digitala systemkameror.

edit: manuell inställning på blixten alltså. På kameran ska det inte spela någon roll så länge du håller dig över kamerans kortaste synktid (eller fungerar fp även när man kör manuellt?)

Senast ändrad:
StaffanH skrev:
Du måste nog köra med manuell inställning eftersom automatiken inte fungerar med digitala systemkameror.

edit: manuell inställning på blixten alltså. På kameran ska det inte spela någon roll så länge du håller dig över kamerans kortaste synktid (eller fungerar fp även när man kör manuellt?)

540:an kördejag helt manuellt.
Testade på full styrka först men det märks inte på bilderna att den varit med över huvud taget...

Din slavtändare triggar troligen på den inbyggda blixtens förblixtar, tror att enda sättet att lösa det utan att sätta på en manuell blixt på kameran är att göra blixtmätningen innan du tar bilden med Flash Exposure Lock-knappen (*-knappen), då kommer dina blixtar att triggas när du trycker på FEL, och hinner sen laddas tills du tar bilden.

Michael Eklöf skrev:
Din slavtändare triggar troligen på den inbyggda blixtens förblixtar, tror att enda sättet att lösa det utan att sätta på en manuell blixt på kameran är att göra blixtmätningen innan du tar bilden med Flash Exposure Lock-knappen (*-knappen), då kommer dina blixtar att triggas när du trycker på FEL, och hinner sen laddas tills du tar bilden.

Jag höll för slaven så den inte skulle "triggas" av inbyggda blixtens AF-blixtar. Vid skottögonblicket var slaven ren och jag såg att blixten tändes under expon...

Luzen skrev:
Jag höll för slaven så den inte skulle "triggas" av inbyggda blixtens AF-blixtar. Vid skottögonblicket var slaven ren och jag såg att blixten tändes under expon...

Jag pratar inte om AF-blixtarna, utan blixtmätningsautomatiken som sker millisekunder innan kamerans slutare öppnar, dessa hinner du inte se. Alltså, slavblixten bränner av innan din slutare har öppnat.

Michael Eklöf skrev:
Jag pratar inte om AF-blixtarna, utan blixtmätningsautomatiken som sker millisekunder innan kamerans slutare öppnar, dessa hinner du inte se. Alltså, slavblixten bränner av innan din slutare har öppnat.

OK, då förstår jag bättre!
Tack för svaret!

Jag skall försöka igen!

Michael Eklöf skrev:

Tack Mikael, det funkade perfekt!
FS rules!
Luzen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar