Annons

Blixthållare

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Hej alla, försöker hitta en grej, en blixthållare som monteras på paraplystången som går att vinklas ner så att huvudet på blixten ska träffa mitten av paraplyet.....

//Alex

Om du söker på ebay efter "umbrella holder" får du upp massa träffar. Normalt finns de under blixttillbehör i webshoppar.
Dock brukar det vara så att man tiltar både paraply och blixt i förhållande till stativ. Sålänge inte blixtljuset träffar utanför paraplyet på sidorna behöver det inte träffa mitten. Dessutom förlorar du ljus i mitten där du har massa metall normalt.

Jo, såna paraply/blixthållare har jag, och som du säger så tiltar man både och samtidigt, men jag vill även kunna tilta blixten för att träffa centrum....

Vad gäller all metall som är i "vägen" ser jag inte så stor problem. Jag tror att den kommer att reflektera ljuset bra ändå.
Det jag tänker på att om man har silver som insida (som exempel) så kommer ljuset att studsa helt annorlunda om blixthuvet är förtjutet i förhållande till centrum... jag kan ha fel dock, men jag kan även ha rätt.. ;)

Sant, jag har bara paraplyer jag genomlyser så jag tänkte inte på den reflekterande varianten.
Jag förutsatte också att du använder vanliga kamerablixtar och inte studioblixtar.

Det går ju att sätta ihop ett "gångjärn" för studioblixt med ett "gångjärn" för kamerablixt och sätta paraplyet i studioblixthållaren. Problemet där blir ju att man får blixtens ljuskälla långt ifrån paraplypinnen.

Ett annat alternativ som jag kom på är att sätta paraplyhållaren brevid blixten istället.
Jag gjorde ett snabbt test och tog ett kort.
Pinnen de sitter på kommer ifrån en hållare till softbox.

Bilagor

• ea20100401-IMG_0424.jpg
    ea20100401-IMG_0424.jpg
    12.2 KB · Visningar: 217
Ja, ser man på, uppfinningens man.... ;)
Fast då innebär då att man får bära på lite mera saker med sig....

Jag tänkte nu om det fanns något därute som var enkel. Och jag hittade faktiskt en på scandinavianphoto, men när jag beställde den och fick det hemlevererat så visade sig att prylen jag såg på bilden var felaktig och fick något helt annat.
Men men, nu finns den varan inte längre, så man får kanske bygga något själv. Den prylen såg väldigt bra, och enkel ut, så det blir väl att bygga något liknande.

Skickar med bild när jag kommer hem....

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto