Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtfotografering...hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

köpte en SB-800 till min Nikon D70 för nåt år sen men känner att jag inte behärskar den särskilt bra. Tycker alltid att bilder med blixt får tråkigt ljus och det syns alltid att det är en blixt som är ljuskällan.
Nån som har nån idé om hur jag kan man lära mig plåta med blixt?

/Måns

Hur använder du den ? Alltid rakt fram eller vinklar du ? Vilken vitbalans ? Blixtljus behöver inte bli tråkigt.

/ Erik

Hur använder du den ? Alltid rakt fram eller vinklar du ? Vilken vitbalans ? Blixtljus behöver inte bli tråkigt.

/ Erik

Jag brukar försöka slå blixten i tak eller vägg men vet inte riktigt hur vitbalansen är inställd. Det jag efterlyser är nog en kortkurs i hur man fotograferar med blixt för bästa resultat...

Jag brukar försöka slå blixten i tak eller vägg men vet inte riktigt hur vitbalansen är inställd. Det jag efterlyser är nog en kortkurs i hur man fotograferar med blixt för bästa resultat...

Sök på Google efter Robert Hammar och se på hans site vad han har att erbjuda. Jag tror han brukar ha då och då workshop i Stockholm.
Lycka till! ... sen får du berätta hur givande kursen var :)

Att slå blixten i taket är en bra start. När det gäller inomhusmotiv utan rörliga objekt kan du testa att ställa in blixtsynkroniseringen på "slow" eller "rear". Du får då en längre slutartid och vad som händer är att du suger upp mer av den befintliga belysningen. Du slipper då den lite sterila kalla färgen som annars kan uppstå. Kameran på stativ är ett måste.

Läget "rear" kan också användas vid nattbilder utomhus med rörliga motiv. Slutaren öppnar sig först och låter befintligt ljus komma in i kameran. Just innan slutaren stängs fyras blixten av och fryser de rörelser som finns, t.ex. människor, bilar etc. Lite oskärpa får man ta i vissa delar av bilden, men hellre det är iskalla ansikten i förgrunden och becksvarta bakgrunder. ...enligt min smak iaf.

Var inte rädd för att köra kameran manuellt heller. Bländare 5,6 och 1/30 sek vid ISO 100/200 t.ex. i ett "normalt" rum gör att du får med lite stämningsljus. Riktar du sedan blixten snett uppåt och bakåt så att ljuset slås upp i takhörnet och sprids ut i rummet så är det svårt att se att du använder blixt.

Hej,

köpte en SB-800 till min Nikon D70 för nåt år sen men känner att jag inte behärskar den särskilt bra. Tycker alltid att bilder med blixt får tråkigt ljus och det syns alltid att det är en blixt som är ljuskällan.
Nån som har nån idé om hur jag kan man lära mig plåta med blixt?

/Måns

Hejsan!

Kolla här, gjorde lite skisser för något år sedan ( 2005 ) men det är ju lika aktuellt fortfarande, blixt fast på kameran eller att man har den löst i handen...

kanske kan du få lite mer tips och ideer hur du kan använda den och få snyggare, spännande ljus.

Mvh Ricke

Bilagor

• AAA____8522_3___450P.jpg
    AAA____8522_3___450P.jpg
    28.3 KB · Visningar: 611
Blixtljus kommer aldrig att bli snyggare än det naturliga ljuset, däremot så kan det ge spännande och häftiga effekter, jag använder bara blixt själv när jag är absolut tvungen.

/kent

Blixtljus kommer aldrig att bli snyggare än det naturliga ljuset, däremot så kan det ge spännande och häftiga effekter, jag använder bara blixt själv när jag är absolut tvungen.

/kent

Håller inte riktigt med dig...
för det beror ju på hur det ser ut, se bilden på detta brudparet här använde jag blixten väldigt försiktigt för att få ljuset att se ut som det var solen som belyste dem, den verkliga solen belyste bara kyrkans tak och brudparet stod i skuggan, klart att detta ljus blev mycket snyggare än utan blixt. Eller vad tror du? då det naturliga ljuset inte räckte till för bilden och för att få det att ändå se naturligt ut.

Liten bild här, men kolla här för lite större: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/881140.htm?set=mp

Många gånger använder jag ju blixten i kombination med det naturliga ljuset för att förstärka eller bara som upplättning av det naturliga ljusets hårda skuggor sm denna bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/598307.htm

Eller så kan man som när jag gjorde denna bild,
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/988951.htm
bygga ljuset från blixten för att det ska se ut som solen lyser upp brudparet, i själva verket stod de helt i sjuggan och det var mulet ute... men man vill ju ha soligt på några brudkort trots att det är tråkigt mulet väder eller hur? med blixten kan man ju själv styra vilken väderlek man vill ha på bilderna trots väder ;)

Mvh Ricke

Bilagor

• vinter.jpg
    vinter.jpg
    24.2 KB · Visningar: 458
En viktig grej att tänka på om du vill ha naturlig blixtbilder inomhus är följande. Sätt kameran på läge M och blixten på slow eller rear sync. Ratta in rätt bl och slutare för korrekt exponering sätt därefter på blixten. Nu har du alla förutsättningar till en liten upplättare med bra balans till bak o förgrund. Smärre kompenseringar på 1/3 uppåt eller neråt kan bli nödvändiga men mer naturligt ljus med blixt är svårt att få. Sen finns det naturligtvis större blixtar och mer anpassade reflexskärmar men då har man tagit blixtanvändandet ytterligare ett steg framåt och det blir genast krångligare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar