Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixten tjuter

Produkter
(logga in för att koppla)

Linkeboda

Aktiv medlem
Jag köpte nyligen en canon 540 EZ blixt begagnad. Den fungerar alldeles utmärkt förutom att den låter ganska mycket när den laddas upp. Men även när den röda lampan är tänd så fortsätter den "tjuta" med ett högfrekvent ton. Någon som har en aning om vad detta kan bero på?

Det gör väl alla blixtar. Det bör ha att göra med spänningskonverteringen från en batterispänning på ca 6v till storleksordningen 1000V som skall ladda blixtkondensatorn. För att höja en likspänning till en annan likspänning måsten den hackas sönder. Ju högre frekvens ju mindre storlek på utrustningen.

Hej!
Jag köpte nyligen också en beg 540 och var då lite orolig över samma sak. Det är dock helt i sin ordning. Orsaken till att den fortsätter tjuta med ett intermittent ljud när den är uppladdad är att den aldrig helt slutar ladda, den försöker hela tiden slå på laddningen vilket orsakar det intermittenta ljudet. Det är också därför som den tjuter högre när du slår på displayljuset. Denna stjäl ju ström. Så fort oron laggt sig vänjer man sig, jag lovar. ;-)
/Mattias

Förr så droppade man ofta smält vax på induktorer (spolar) för att dom inte skulle pipa. Dom har tydligen slutat att göra det av en eller annan anledning...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar