Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixten på Eos350D

Produkter
(logga in för att koppla)

STi

Aktiv medlem
Någon som vet om man kan ta kort i mörker skymning med standard blixten hos en Eos 350D.
Misstänker att det inte är någon super blixt.

Funderar nänmligen på att åka och fota en rallytävling som börjar på eftermiddagen och slutar sent på kvällen i mörkret. och tanken är
om man står i innerkurvor och fotar bilen på nära håll inom 5-10 meter, hur tror ni bilden kommer att bli?

Hur menas det med ledtalet? har för mig att ledtalet skulle vara runt 13meter på 350D.

Hur många exponeringar kan man göra om man använder blixten och kör med standardbatteriet utan batterigrepp?



Tacksam för svar

//MvH Jimmie
 
Jag har läst att ledtalet för den inbyggda blixten på 350D är 12. Exakt vad det innebär vet jag inte.

För något år sedan, innan jag hade en extern blixt, provade jag fotografera vimmel på en krog med inbyggda blixten. Jag fick ihop ca 350-400 bilder den kvällen. Då hade jag preview-funktionen avstängd och gick igenom alla bilder på displayen hemma innan jag somnade. På morgonen kunde jag föra över alla bilder till datorn också. Vet inte riktigt hur mycket av batteriet som var kvar då men jag blev ända ganska imponerad.

Utomhus finns det ju sällan objekt som reflekterar ljuset på samma sätt som inomhus så du kommer enbart ha nytta av det ljus som verkligen är riktat mot objektet. Ledtal 12 kommer nog ge dåligt resultat tyvärr. Dock skulle jag ändå ge den ett försök och ha kvar bilderna och jämföra med senare när du har en kraftigare extern blixt.

Hoppas att du har ljusstarka gluggar!

/Joel
 
Så du tror att det kanske kan gå, men inte med jätte bra resultat.
Kommer att köra med ett Tamron som har 2,8 rakt igenom.

Vad bör jag köra med för isotal? iso800? eller ännu högre?

Något annat som jag bör tänka på?



MvH Jimmie
 
Ledtal 12 betyder att med iso 100 räcker ljuset till bländare 12 på en meters avstånd. På två meter blir ljuset en fjärdel dvs bländare 5,6 (Jag utgår från standard bl 11 i stället för 12...) Bl 8 är ju dubbla ljusinsläppet 5,6 blir fyrdubbla. 4 meter blir två steg till, d.v.s 2,8. Så ytterligare en fördubbling till 8 meter skulle då kräva 4 gånger ljuskänsligare "film", iso 400.

Iso 800 ska alltså räcka till 10 meter om jag inte räknar helt åt pepparn.

Men digitalt är ju "gratis". Gå ut och prova!
 
Det var mycket matte där ;)

Men håller man sig runt 6 meter från bilen så borde det bli skapliga bilder ?

Om man ska köpa en blixt för syftet att fota rally och lite annat, vilken bör man köpa?
den får ju inte vara allt för dyr heller
 
En Canon 430EX. Den är inte så dyr och ger 4 gånger så mycket "kräm" som den inbyggda blixten. Klarar dubbla avståndet med andra ord. Dessutom zoomar även blixten när du gör det på objektivet vilket ger dig ännu lite mer räckvidd. Canon orginal är garanterat kompatibel.

Om du köper begagnad, finns några här på Fotosidan, så måste det vara någon av EX-modellerna. De gamla EZ-blixtarna fungerar inte med digitalkameror.

Per
 
Tack för bra info "Per"

Begagnad vore det bästa då jag bara kommer att använda den ett par enstaka gånger under året.
Så alla Canons blixtrar som heter EX på slutet passar?

Har inte Sigma eller liknande någon bra blixt som är billig?
 
STi skrev:
Tack för bra info "Per"

Begagnad vore det bästa då jag bara kommer att använda den ett par enstaka gånger under året.
Så alla Canons blixtrar som heter EX på slutet passar?

Har inte Sigma eller liknande någon bra blixt som är billig?

Jodå det är Sigma EF-500 DG Super II som är deras flaggskep. Men vad jag vet så är det inte speciellt stor priskillnad mellan Sigman och Canon's 430 EX.

EX'n har också snabbare laddningstid om jag inte mins fel.
 
Senast ändrad:
Så ni skulle satsa på en 430ex istället för en Sigma EF-500?

Men hur är det med ledtal och dyligt på dessa två?
 
Kör med Sigman till min 350D och är riktigt nöjd. Har ännu inte varit med om att blixten inte räcker till eller har problem med kompabiliteten. Sigman har ledtal 50 mot 430EX som har 43. Den stora nackdelen med Sigman är att den är STOR, blev lite tungt för händerna om man fotade mycket med blixt innan jag skaffade batterigrepp (nedre högra hörnet tryckte in i handflatan) men efter att ett sådant inhandlats så är det inga problem längre.
 
Även jag kör med sigman och den är klart prisvärd, inga problem över huvud taget. Den käns mer fullvuxen än Canons 430EX och har som sagt aningen bättre ledtal. Skulle du vilja experimentera mer med ljus kan du köpa en till blixt och använda som slav också utan att behöva handla ytterliggare ngn pryl.

Fyra stycken LR6-batterier vill den ha och jag som inte använder den jämt kör med vanliga alkaliska batterier och är nöjd med det. Laddningsbara ger lite kortare laddtider och eventuellt ngn blixt extra men är aldrig laddade när jag behöver dem.

Ett prisexempel hittar du lätt genom att följa Susannes länk ovan.
 
Slavfunktionen är helt klart en fördel mot 430. Du behöver inte ens köpa en till blixt, du kan aktivera den med 350:ans egna blixt om du vill ha mestadelen av blixtljuset från något annat håll än kamerans. Fast det är klart en till extern blixt ger ju bättre resultat!

Glöm inte att köpa en omnibounce bara, oavsett om du väljer Canon eller Sigma. Sprider ljuset på ett helt annat sätt!
 
fokuserings problem

var ute på rally i helgen. hade väldigt svårt att fokusera med autofokusen med min kamera.
använde mig av ett tamron obektiv och bländare 2,8. hade dock bara tillgång till standard blixt, är det blixtens fel att det är fel att fokusera? Skulle detta avhjälpas med en rejäl blixt?
Kan ju tilllägga att det var becksvart i skogen.
fick köra med manuell fokus.


Vad gjorde jag för fel/vad är fel?
 
Om det inte finns tillräckligt med ljus fungerar inte autofokusen då den i en systemkamera mäter kontrastskilnader på objektet. Det är även därför det går dåligt att autofokusera på jämnt färgde eller kontrastfattiga föremål.

En blixt kan i viss mån avhjälpa problemet genom att belysa det du tar kort på.
 
En del autofokuskameror har fokuseringsbelysning i form av en röd lampa som lyser på motivet när kameran fokuserar. Andra autofokuskameror, till vilka EOS 350D hör, använder blixten som AF-hjälpbelysning. Den borde ha kunnat hjälpa till vid det här tillfället om den inte var avstängd.

I externa blixtar sitter det ofta en röd AF-hjälpbelysning som är lite kraftigare än kamerans inbyggda, så det bör fungera lite bättre.
 
pery skrev:
Om du köper begagnad, finns några här på Fotosidan, så måste det vara någon av EX-modellerna. De gamla EZ-blixtarna fungerar inte med digitalkameror.
Det är en sanning med modifikation. De äldre EZ-blixtarna fungerar med digitala EOS-kameror, men bara manuellt. Man måste alltså ställa in bländare baserat på avstånd och ledtal.
 
Jo den funktionen var på att den småblixtrar tätt när den håller på att fokusera. Men det var ju dock på ett avstånd av ca 5meter. i beckmörker.
Om jag vill ha en rikigt bra blixt med bra fokuseringshjälp som nästan bara ska användas till rallyfoto. Vilken är då bäst i en prisklass under 2000:-

Har ingen betydelse om den är ny eller beg bara den fyller sin funktion.
 
Jag har också en Sigma EF-500 DG Super II som jag är väldigt nöjd med... köpte den begagnat för 1600kr inkl. omnibounce av en här på fotosidan.
Kan verkligen rekommendera den, väldigt prisvärd om du hittar den begagnad.
AF belysningen på den har iaf varit tillräcklig för mig när jag fotat inomhus i väldigt mörka lokaler.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.