Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Ceeso

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att köpa en blikt till min Nikon D60. Jag är amatör och fotar mest modellbilder och vimmelbilder på nattklubb. Till vimmelbilderna lånar jag nu en blixt.
Jag väljer mellan en Nikon SB-600 eller Nikon SB-400 blixt. Priset skiljer med 1000 kr. Men vad är det som skiljer de två blixtarna åt? Någon som vet?

Tacksam för svar av någon kunnig =)

Kram Hanna
 
Jag funderar på att köpa en blikt till min Nikon D60. Jag är amatör och fotar mest modellbilder och vimmelbilder på nattklubb. Till vimmelbilderna lånar jag nu en blixt.
Jag väljer mellan en Nikon SB-600 eller Nikon SB-400 blixt. Priset skiljer med 1000 kr. Men vad är det som skiljer de två blixtarna åt? Någon som vet?

Tacksam för svar av någon kunnig =)

Kram Hanna

SB-600 alla gånger, sb-400 fungerar om du inte har tänkt att tå några bilder på högkant. Sb-600 går att vinkla både åt siden och uppåt medans sb-400 bara går att vinkla uppåt.
 
Sb-600 stödjer väl även CLS och Advanced Wireless Lighting.

Fast just det har man ingen större nytta av om man har en D60 såvida man inte även köper en SB-800/900 eller SU-800. D60 har nämligen inte möjligheten att fjärrstyra med den inbyggda blixten.

Däremot är SB-600 i övrigt klart att föredra om man inte har väldigt många malar i plånboken, alternativt inte orkar släpa på den då den är större.
 
Jo det är sant men det är en framtidsäkrare investering. :)

Det dåliga är att det är lite svårare att få tag i en sb-600 begagnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.