Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skaffat blixt för att lära mig

Produkter
(logga in för att koppla)
Du kan inte köra snabbare än 1/250 när du triggar via inbyggda blixten
HSS lär visst fungera trådlöst med vissa kamera/blixtkombinationer men jag vet inte hur det är med just TS:s kombination.

Jag tycker dock att HSS (eller FP som det ibland kallas) är överkurs för den som ska börja lära sig att använda blixt. Börja med grundkursen.
 
Ställ in allt på manuellt inkl blixtens styrka. Det är svårt i början, men det är mycket svårare om du får olika resultat i varje ruta.
Bländare = ledtal / motivavstånd (om blixten är ställd på full ljusstyrka). Det är inte så svårt.

Men jag vet inte riktigt varför man ska traggla med ledtal när man har en automatisk blixt. Åtminstone inte när man är nybörjare.
 
HSS lär visst fungera trådlöst med vissa kamera/blixtkombinationer men jag vet inte hur det är med just TS:s kombination.

Jag tycker dock att HSS (eller FP som det ibland kallas) är överkurs för den som ska börja lära sig att använda blixt. Börja med grundkursen.

Han hade ett specifikt problem och jag förklarade varför och hur han skulle lösa det samt i vilka situationer det löser det. Det går inte med SB800, så kolla upp specifika kombinationen om du vill men jag är 99% säkert på att det inte går med SB600 och 95% säker att det inte går att göra inom Nikon systemet upp till SB910. Då återstår SB5000 som jag inte har koll på.
 
Bländare = ledtal / motivavstånd (om blixten är ställd på full ljusstyrka). Det är inte så svårt.

Men jag vet inte riktigt varför man ska traggla med ledtal när man har en automatisk blixt. Åtminstone inte när man är nybörjare.

Det är du som tar upp det. Jag gjorde inte det för att det är överkurs - i mitt inlägg står det höfta till med startvärde och justera tills det är bra. Läs mitt inlägg igen.

Bäst att vi slutar debattera nu så att TS kan få mer hjälp på dennes nivå. Jag kliver av nu, så vet du att jag inte kommer svara på mer i denna tråden.

TS kan kontakta mig via PM om något annat är av intresse.
 
Det är du som tar upp det. Jag gjorde inte det för att det är överkurs - i mitt inlägg står det höfta till med startvärde och justera tills det är bra. Läs mitt inlägg igen.
Det bästa sättet att "höfta till med ett startvärde" är att räkna ut lämplig bländare med hjälp av ledtalet. Att bara höfta till ger garanterat en sämre förstaapproximation om man är helt oerfaren. Den erfarne blixtfotografen (sådana som du alltså) har ett helt annat utgångsläge i det här fallet.

Men det bästa är ju att låta blixtljusmätaren i kameran mäta ljuset och stänga av blixten när det har kommit lämpligt mycket ljus till sensorn, dvs att använda TTL-automatiken.

N.B. Jag försöker alltså hjälpa någon som nyss har köpt sin första blixt. Krypa, gå, springa – i den ordningen.
 
Om du vill har riktigt roligt med blixten så kan du skaffa ett blixtstativ, ett paraply och en radiotrigger. Det borde gå att få för runt 1000:-

Relativt billigt, lätt att bära med sig och enkelt att använda.

Två enkla steg:

1. Ställ kameran så att bakgrunden ser bra ut (aldrig snabbare slutartid än ca 1/200s)

2. Still effekten på blixten så att din modell ser bra ut

Fota!

Nedanstående bild tog jag på Koh Samet i Thailand strax efter solnedgången.

f/5.6, 1/60s, ISO 100 och ungefär 1/2 effekt hos blixten
 

Bilagor

  • 33779585282_ff5d0d678b_k.jpg
    33779585282_ff5d0d678b_k.jpg
    40.7 KB · Visningar: 10
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.