Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtar till Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag skulle vilja köpa en begangnad blixt till min D40 så jag sökte på tradera men där fanns bara SB-28, SB-20 osv. Det stod på en hemsida att dessa inte fungerar till digitalt fotograferande vilket var väldigt synd för dem var ganska billiga. Så min fråga blir - vilka blixtar, utom SB-600, SB-800, fungerar till Nikon D40?

De där blixtarna fungerar ju men du får ingen automatik (TTL) vilket innebär att du måste ställa in styrkan på blixten manuellt.

Vad jag vet så är det SB-400, 600 och 800 som gäller om man vill ha _bra_ fungerande automatik. En bra blixt är väl värd sina pengar när det kommer till innomhusfoto.

Går det att göra tvärtom - att använda de nya blixtarna till digitala Nikon modeller på analoga hus`? Tex Nikon f70?

Okej, men det fungerar ändå med de äldre blixtarna? Det vore bra för jag hittar inga begnangnade SB-800/600. Var ska man söka efter sånt om inte blocket och tradera?

Både SB-400, 600 och 800 funkar klockrent.

SB-400 räcker faktiskt utmärkt för de flestas behov. Nackdelen är att den inte kan vridas annat än uppåt och nedåt.

/Per

seriouscomic skrev:
Hej!
Jag skulle vilja köpa en begangnad blixt till min D40 så jag sökte på tradera men där fanns bara SB-28, SB-20 osv. Det stod på en hemsida att dessa inte fungerar till digitalt fotograferande vilket var väldigt synd för dem var ganska billiga. Så min fråga blir - vilka blixtar, utom SB-600, SB-800, fungerar till Nikon D40?

SB-24 fungerar i vilket fall utmärkt till både digitala Canon och Minolta. Fördelen med iallafall SB-24, 25 och 28 är att de har inbygdd PC-kontakt i sig.

Senast ändrad:
De nya blixtarna SB-400, 600 och 800 har stöd för iTTL dvs de fungerar med bra och säker ljusmätning på din D40. De gamla har inte detta stöd utan du får med dem antingen ställa in blixtstyrkan manuellt, eller så får du förlita dig på den sensor som sitter på blixten (finns bara på de mer avancerade) istället för kamerans ljusmätning. T.ex. så har SB-24 sensor och kan automatisk mäta ljuset, men du får inte alls lika säker ljusmätning som med de nyare blixtarna som har stöd för iTTL. Att köpa en gammal blixt är att gå in i en återvändsgränd tycker jag. Förr eller senare kanske du även vill börja använda trådlösa blixtar (dvs att ha full automatik även när blixten inte sitter på kameran) vilket SB-400, 600 och 800 har stöd för direkt (Creative lighting system), medan det bara är att glömma med de gamla (åtminstone om du inte vill ruinera dig).

Finns massor av Sb400 på blocket.
Antagligen är det ett antal personer som säljer de blixtarna de fick på köpet i somras.

Det är en mycket bra blixt med samtliga de funktioner du behöver.

seriouscomic skrev:
Men jag har ju en Nikon? men vad är en PC-kontakt. Och kommer blixten automatiskt med dem?

Ja, men jag ville tala om att de visst fungerar till digitala kameror.

En PC-kontakt är där man kopplar in sladden om man vill använda sig av större studioblixtar. Varför den heter PC-kontakt vet jag inte

Okej. Men om jag bara vill fota med TTL och automatblixt, alltså att jag trycker på knappen och blixten kommer, så fungerar SB-24 och de övriga?

Vad är den väsentliga skillnaden emellan ex.

SB-24 och SB-600?

PeterSfa skrev:
Finns massor av Sb400 på blocket.
Antagligen är det ett antal personer som säljer de blixtarna de fick på köpet i somras.

Det är en mycket bra blixt med samtliga de funktioner du behöver.

Sb-400 är nog inte det jag söker för jag vill kunna vrida blixten så att den "studsar" i taket osv för att få mjukare blixt.

seriouscomic skrev:
Okej. Men om jag bara vill fota med TTL och automatblixt, alltså att jag trycker på knappen och blixten kommer, så fungerar SB-24 och de övriga?

Vad är den väsentliga skillnaden emellan ex.

SB-24 och SB-600?

Du kan inte få TTL med de gamla blixtarna, för att få det måste du ha en blixt som stödjer iTTL, dvs SB-400, 600 eller 800 (eller något tredjepartsalternativ). Det du kan få med t.ex. SB-24 som har egen mätsensor är att den kan mäta reflekterat ljus och stänga av när den tycker att det räcker. Jag tror att den får info från kameran om inställt ISO-tal och bländare också, men är inte helt säker på att det fungerar med de nyare kamerorna. Hur som helst, skillnaden mellan att mäta ljuset med sensorn på blixten eller genom kameraobjektivet (iTTL) är ju att det senare är mycket noggrannare, speciellt om du använder tele och kanske har något i förgrunden som lurar sensorn på blixten. Så för att sammanfatta, en gammal blixt med egen sensor (s.k. auto-läge) borde fungera, men inte lika bra som en nyare som stödjer iTTL.

seriouscomic skrev:
Sb-400 är nog inte det jag söker för jag vill kunna vrida blixten så att den "studsar" i taket osv för att få mjukare blixt.

Jag tror du blivit missledd av andra kommentarer.
SB400 kan också vridas för att studsa blixten i taket etc.

Jag har en, så jag vet.
Enda större skillnad som du skulle märka om du köper en större modell. Är att den större kan du ställa in kontrollerna på en separat panel på blixten. I D40 och D40X så ställer du allting från panelen i kameran.

Om du däremot har andvänding av flera blixtar, styrda från en enda blixt. då har du nytta av de andra modellerna.
Skall du inte ha flera blixtar, så missar du inget.

Köper de en av de äldre blixtarna, istället. Så byter du ner dig i möjligheterna. SB400 är bättre.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto