Annons

Blixtar till Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag behöver en blixt, en bra blixt till grupp- och porträttfotografier. Jag har dock ingen aning om vilken som skulle fungera bäst. Samtidigt som jag vill ha den till ovanstående ändamål så skulle det ju inte skada om den även hade ett bredare användningsområde. Vad skulle passa mig? prisklass 2500-4500 kr.
 
Jonke Höglund skrev:
Jag behöver en blixt, en bra blixt till grupp- och porträttfotografier. Jag har dock ingen aning om vilken som skulle fungera bäst. Samtidigt som jag vill ha den till ovanstående ändamål så skulle det ju inte skada om den även hade ett bredare användningsområde. Vad skulle passa mig? prisklass 2500-4500 kr.

En nikon SB-800 skulle nog sitta som en smäck på din kamera också...

Budgetalternativet heter SB-600 och lågprisaalternativet heter SB-400 (med en del begränsningar i funktionalitet).
 
Jonke Höglund skrev:
Man tackar, hade jag letat lite hårdare så hade jag ju funnit precis det jag undrade över och inte behövt ställa frågan själv. Tack

Nikon har ju ett komplett system med tillbehör till din kamera, därutav namnet systemkamera :)

/kent.
 
Jonke Höglund skrev:
Jag behöver en blixt, en bra blixt till grupp- och porträttfotografier. Jag har dock ingen aning om vilken som skulle fungera bäst. Samtidigt som jag vill ha den till ovanstående ändamål så skulle det ju inte skada om den även hade ett bredare användningsområde. Vad skulle passa mig? prisklass 2500-4500 kr.
En SB 800 plus en TTL-kabel, typ SC 29 för flexiblare ljussättning. Det är en grymt bra blixt.
 
Det behövs ingen blixtkabel till SB-800 om man har en D200.
D200:ans blixt fungerar som master och styr SB-800 trådlöst (ir).
 
Dykhjelm skrev:
Det behövs ingen blixtkabel till SB-800 om man har en D200.
D200:ans blixt fungerar som master och styr SB-800 trådlöst (ir).
Det stämmer att den kan styras trådlöst, men man får en liten fördröjning och ett onödigt blinkande med den inbyggda blixten innan exponering. Med kabel fungerar blixten på samma sätt som om den satt på kameran.
 
Visst, men med kabel har du bara en blixt tillgänglig. Utan kabel har du 2 blixtar.
Dessutom så kostar kabeln nästan lika mycket som Nikon:s ny blixt SB-400.
D v s för bara någon eller några hundralappar så har du 3 blixtar i stället för 1.
 
Dykhjelm skrev:
Visst, men med kabel har du bara en blixt tillgänglig. Utan kabel har du 2 blixtar.
Dessutom så kostar kabeln nästan lika mycket som Nikon:s ny blixt SB-400.
D v s för bara någon eller några hundralappar så har du 3 blixtar i stället för 1.
Stämmer alldeles säkert, men som sagt, den där fördröjningen kunde jag vara utan. Vad gäller blixt för gruppfotografering o dylika stillastående objekt så är nog SB 800 i komb med ex SB 400 ett rätt så bra och prisvärt alternativ.
 
paul innergård skrev:
Stämmer alldeles säkert, men som sagt, den där fördröjningen kunde jag vara utan. Vad gäller blixt för gruppfotografering o dylika stillastående objekt så är nog SB 800 i komb med ex SB 400 ett rätt så bra och prisvärt alternativ.

Varför skulle det vara ett prisvärt alternativ?
SB-400 kan varken fjärrstyra eller fjärrstyras...
 
Sorry om jag missuppfattat något.
Men så här skriver Cyberphoto om blixten: Använd kamera måste ha stöd för i-TTL och Creative Lighting System (CLS).
Tolkade detta som om att den gick i Nikon:s system med fjärrstyra blixtar.

Om den inte går att fjärrstyra, vad skall man då ha det till?
Av alla kameror som har Creative Lighting System (CLS) så är det bara D2x som inte har inbyggd blixt och den kan knappast vara gjord för denna kamera.
Övriga kameror har ju inbyggda blixtar som säkert är "nästa" lika bra eller bättre än SB-400.
 
Dykhjelm skrev:
Sorry om jag missuppfattat något.
Men så här skriver Cyberphoto om blixten: Använd kamera måste ha stöd för i-TTL och Creative Lighting System (CLS).
Tolkade detta som om att den gick i Nikon:s system med fjärrstyra blixtar.

Om den inte går att fjärrstyra, vad skall man då ha det till?
Av alla kameror som har Creative Lighting System (CLS) så är det bara D2x som inte har inbyggd blixt och den kan knappast vara gjord för denna kamera.
Övriga kameror har ju inbyggda blixtar som säkert är "nästa" lika bra eller bättre än SB-400.

http://www.nikonimaging.com/global/products/speedlights/sb-400/index.htm

Note: SB-400 cannot be used with cameras not compatible with Nikon Creative Lighting System. SB-400 is not compatible with Advanced Wireless Lighting.





Däremot är ju en SB-400 ett utmärkt alternativ för den som behöver en liten enkel blixt utan en massa fineser.

Dom flesta av oss har ju blixten inställd på TTL ändå och håller inte på att labba med trådlöst osv.

Dom som kör med den inbyggda blixten skulle få en bra uppgradering med SB-400 för en billig penning. Den löser ju trots allt dom flesta begränsningarna med den inbyggda blixten.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.