Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Blixt?
- Trådstartare bpa
- Start datum
Kirshim
Aktiv medlem
Detta beror ju på vad du har för budget, själv ville jag inte lägga ut ca 4000:- för dom Canon-blixtar som rekomenderades för min kamera så jag köpte en från märket Dörr som jag är riktigt nöjd med, finns även för Nikon.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42N
Du har möjlighet att rikta blixten på i sidled och höjdled och mer avancerad än så är inte jag i min fotografering.
Du har möjlighet att rikta blixten på i sidled och höjdled och mer avancerad än så är inte jag i min fotografering.
bpa
Medlem
Detta beror ju på vad du har för budget, själv ville jag inte lägga ut ca 4000:- för dom Canon-blixtar som rekomenderades för min kamera så jag köpte en från märket Dörr som jag är riktigt nöjd med, finns även för Nikon.
Tack för ett snabbt svar och en produkt i lämplig prisklass.
/Mvh Peter A
perstromgren
Aktiv medlem
Det beror som sagt var på vilken budget du har. Nikons blixtsystem är rätt avancerat, och jag vet inte riktigt hur väl tredjepartsblixtar lever upp till alla trick det systemet kan göra. Nikons gör det, förstås, och där finns det fem att välja på, tre aktuella och två litet äldre:
SB400: minsting som man alltid kan ha med sig. Jag har en sådan och den rekommenderas.
SB600: fullvuxen sak med många inställningsmöjligheter. "Gammal" modell.
SB700: ny versoin av SB600
SB800: den största och kraftigaste, men "gammal" modell
SB900: ny version av SB800
SB600 och SB800 kan köpas begagnade till rimliga priser. Jag har inte använt de större blixtarna, men alla pratar gott om dem.
Per.
SB400: minsting som man alltid kan ha med sig. Jag har en sådan och den rekommenderas.
SB600: fullvuxen sak med många inställningsmöjligheter. "Gammal" modell.
SB700: ny versoin av SB600
SB800: den största och kraftigaste, men "gammal" modell
SB900: ny version av SB800
SB600 och SB800 kan köpas begagnade till rimliga priser. Jag har inte använt de större blixtarna, men alla pratar gott om dem.
Per.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Jörgen skriver själv att han inte är nöjd med den.Tack för ett snabbt svar och en produkt i lämplig prisklass.
/Mvh Peter A
Ett verktyg som inte möjliggör det det är till för är värdelöst.
Det är dina bilder/du som blir förloraren.
PMD
Aktiv medlem
Var då ?Jörgen skriver själv att han inte är nöjd med den.
Kirshim
Aktiv medlem
om något var otydligt så är jag VÄLDIGT NÖJD med min Dörr-blixt....
Kan mycket väl tänka mig att det saknas funktioner om man börjar bli avancerad, och ska sätta upp stödblixtar osv men jag har långt dit om jag ens kommer att nå den nivån.
Jag tror efter att haft denna blixt ett tag att den räcker mer än väl för mig och det jag gör (iofs så har jag precis beställt en ringbelysning som komplement för macrofotografering) och att jag kan växa ett antal steg till med denna blixt, om jag om några år tycker jag behöver något annat så kan jag då köpa en mer avancerad blixt då i så fall. Behöver jag det inte har jag sparat in pengar nog för att köpa ett objektiv för....;P
Kan mycket väl tänka mig att det saknas funktioner om man börjar bli avancerad, och ska sätta upp stödblixtar osv men jag har långt dit om jag ens kommer att nå den nivån.
Jag tror efter att haft denna blixt ett tag att den räcker mer än väl för mig och det jag gör (iofs så har jag precis beställt en ringbelysning som komplement för macrofotografering) och att jag kan växa ett antal steg till med denna blixt, om jag om några år tycker jag behöver något annat så kan jag då köpa en mer avancerad blixt då i så fall. Behöver jag det inte har jag sparat in pengar nog för att köpa ett objektiv för....;P
Erik Schalin
Aktiv medlem
Nej JAG har läst FEL!!!!!Var då ?
aasaboe
Aktiv medlem
Jag köpte en Sigma blixt till min 30D, det var bråttom och det var den enda jag kunde få tag på i tid. Den fungerade alldeles utmärkt, men när jag bytte kamera till 7D hade Canon ändrat i systemet och Sigma-blixten funkar inte med den.
Nu går det att få ordnat, skulle kosta 500:- såg jag någonstans här på FS. Det har jag inte gjort, men det går utmärkt att använda Sigman som slav till den Canon-blixt jag skaffade, och så använder jag den nu.
Tycker man att "piratblixten" räcker för de egna behoven, kan man alltså gott köpa en. Skulle framtida kompastibilitetsproblem uppstå eller behoven öka går det att fixa fortsatt användande. Inte helt bortkastade pengar ens då alltså ;-)
Nu går det att få ordnat, skulle kosta 500:- såg jag någonstans här på FS. Det har jag inte gjort, men det går utmärkt att använda Sigman som slav till den Canon-blixt jag skaffade, och så använder jag den nu.
Tycker man att "piratblixten" räcker för de egna behoven, kan man alltså gott köpa en. Skulle framtida kompastibilitetsproblem uppstå eller behoven öka går det att fixa fortsatt användande. Inte helt bortkastade pengar ens då alltså ;-)
Hans Österlind
Aktiv medlem
Hej,
Har precis kommit igång med mitt foto tack vare Nikons introkurs som rekommenderas starkt.
Det jag funderar på nu är att köpa en blixt men har inte den blekaste vad jag skall välja?
Nikon D3000
/Mvh Peter A.
Hej!
Jag har en Sb-400 med en diffusor. Blixthuvudet riktar jag rakt uppåt sen på med plastbiten och sen är det bara att köra, bilderna blir otroligt bra även i stående bildformat.
Fördelen med den lilla kompisen är att man "slipper tänka" och funkar bra på nära håll och som ger ett bra allmänresultat.
En större blixt kräver mer eftertanke/engagemang för att komma till sin rätt och tynger ner grejerna ganska mycket, vilket för min del gör att den stora blixten (SB 800) mest används hemma och ingen annanstans, den är ju oxå jättebra egentligen. Effektmässigt räcker SB 400 jättelångt.
Hans
Ventures
Aktiv medlem
En begagnad (t.ex.) SB-28 (90-talets SB-800) är en kraftfull sak som räcker långt, både i meter och användning - om man kan tänka sig manuella blixtinställningar. SB-400 är helautomatisk på D3000 men räcker inte långt varken i meter eller användning (saknar manuella inställningar helt) . Båda kostar begagnade ungefär lika mycket. Jag har använt båda.
Dom här kinesiska yongno kan man köpa för femhundringen nya och sägs vara bra, men jag har inte testat så jag vågar inte rekommendera.
Dom här kinesiska yongno kan man köpa för femhundringen nya och sägs vara bra, men jag har inte testat så jag vågar inte rekommendera.