Annons

Blixt, vilken ska jag ha, rekommendera gärna....

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej

Jag har en Canon 400D, men funderar på att uppgradera mig till en 7D eller 5D II.
Har ingen extern blixt alls nu, men har funderat på att köpa en ganska länge. Har inte blivit av för att jag har hela tiden stått i valet och kvalet för vilken jag ska välja.
Har precis köpt ett 50/1,8 II, funkar lite sådär tycker jag än så länge, fokuserar lite fel ibland och så låter det väldigt mycket. Det kanske är jag som inte kommit igång med det än, det kanske blir bättre....
Kan ni rekommendera någon blixt, skriv då även vad ni tycker är så positivt med just denna.
Tack på förhand.

Du är flitig i trådarna.....

Sneglar du på dem husen, så tycker jag valet är själklart > Canons egen 580.

Kompetent och kraftfull. Sammarbetar perfekt ihop med Canons egna hus. Blixthuvudet är roterbart 360 grader. Tillräckligt kraftig för att kunna användas utomhus. Finns underbara tillbehör från PockertWizard som hjälper dig att styra blixten när den inte sitter på kamerahuset.

Du är flitig i trådarna.....

Sneglar du på dem husen, så tycker jag valet är själklart > Canons egen 580.

Kompetent och kraftfull. Sammarbetar perfekt ihop med Canons egna hus. Blixthuvudet är roterbart 360 grader. Tillräckligt kraftig för att kunna användas utomhus. Finns underbara tillbehör från PockertWizard som hjälper dig att styra blixten när den inte sitter på kamerahuset.

Ja, jag är flitig trådskrivare just nu. Du med, men det tackar jag för :0)
Jag har försökt att ta tag i något jag tänkt på sååå länge, men det finns så många val. Det är ofta där det har tagit stopp för jag har inte kunnat välja vad jag behöver.
Men nu kan jag få lite hjälp här tänkte jag.....
Jag har tänkt att jag ska börja fota mer, det är det jag verkligen vill. Men har små barn som tar relativt mycket av min tid än så länge.
Men nu har jag tänkt försöka sätta mig in mer i fotograferingen. Vad ställer jag för krav på min kamera och övrig utrustning, och vad behöver jag då för att allt detta ska fungera tillsammans?
Ja, du har ju läst lite av det jag har skrivit innan.
Jag har nu köpt ett 50 1,8 II objektiv. Billigt, vi får se om jag tycker det är bra.. Jag tycker det än så länge fokuserar lite sisådär om jag jämför med mina andra & så låter det högt. Men det blir säkert bra när jag får fota lite mer med det....
Jag har kollat på blixt, bla 430 EXII , har läst en del recensioner och nästan alla har varit väldigt positiva till det förutom den klena batteriluckan. 580 verkar ju självklart vara vääääldigt bra, men behöver jag det allra bästa kan man då fråga sig. Men det kanske jag behöver om jag funderar på de kamerorna jag har tittat på..
Jag är väldigt tacksam att du svarar och ger mig råd ska du veta :0)

Valet mellan origianl v.s. "pirat" är säkert väldigt individuellt. Helt klart är att det finns många tillbehör från 3:e parts tillverkare som är riktigt bra, likväl som det finns skit. Jag har personligen gjort valet att alltid köpa originaltillbehören. Nu när jag väl har förlikat mig med det valet, då är återstående val bra mycket färre.

Jag tycker att du skall ta ställning till om du skall köpa originalet. På något sätt så tror jag att man kommer ifrån en del bekymmer. Original = prylarna skall passa ihop precis som tillverkaren har tänkt sig. Inga oväntade fenomen.

430 v.s. 580. Båda är riktigt bra blixtar. 580:s största fördel är att blixthuvudet går att rotera helt runt medan 430 inte har samma flexibilitet och det kommer du att märka vid de tillfällen som du håller kameran i porträttläge.

Har du någon fotoklubb i närheten av där du bor? Dina funderingar kring foto i allmänhet skulle passa väldigt bra på en fotoklubb. Där har du kompetenta människor att bolla dina funderingar mot och förmodligen även chansen att få klämma och testa på lite olika kombinationer och varför just de fotograferna har gjort sitt val.

Valet mellan origianl v.s. "pirat" är säkert väldigt individuellt. Helt klart är att det finns många tillbehör från 3:e parts tillverkare som är riktigt bra, likväl som det finns skit. Jag har personligen gjort valet att alltid köpa originaltillbehören. Nu när jag väl har förlikat mig med det valet, då är återstående val bra mycket färre.

Jag tycker att du skall ta ställning till om du skall köpa originalet. På något sätt så tror jag att man kommer ifrån en del bekymmer. Original = prylarna skall passa ihop precis som tillverkaren har tänkt sig. Inga oväntade fenomen.

430 v.s. 580. Båda är riktigt bra blixtar. 580:s största fördel är att blixthuvudet går att rotera helt runt medan 430 inte har samma flexibilitet och det kommer du att märka vid de tillfällen som du håller kameran i porträttläge.

Jag vill köpa original, helt klart!!!
Jag har ett Tamron 70-300 som jag fick, men köper jag själv vill jag köpa original. Inte för att det är något fel på Tamronobjektivet, funkar alldeles utmärkt.
Men 430 går att rotera en hel del, är det så? Är det någon mer stor skillnad på dem?

Om du ska ha en 7D så småningom så ska du köpa original för annars funkar kanske inte blixten fullt ut.

430II är en liten kompetent rackare. Laddar snabbt och är nog tillräckligt ljusstark för de flesta behov även om det självklart varierar från fotograf till fotograf.
På EOS 7D kan man fjärrstyra denna blixt (och Canons övriga speedliteblixtar) från kameran. Det är en bra finess.
Jag tycker att den är prisvärd.

MVH J O

Håller med Jan olof om att 430exII är en kompetent blixt. Har den tillsammans med min 7d
och har aldrig känt att jag skulle behöva ha något starkare, eller kunna rotera 360grader.
430exII går ju faktiskt att rotera riktigt mycket (270grader).

Den tillsammans med 7d´s blixtstyrning kan göra mycket kreativa saker. Helt klart prisvärd när
du får den för nästan halva priset mot 580´n. Vädertätningen har jag aldrig saknat i alla fall.

Mvh Patrik

Många tycker att Canon ska ha Canons blixtar och Nikon ska ha sina osv.
Jag vill tipsa om Nissin Di866.
Minst lika bra som Canons 580 men halva priset.
Lättare att förstå med sin stora tydliga skärm.
Har alla egenskaper som de stora märkena har.
Och framför allt så är den billigare.

Man kan dessutom köpa batteripaket till, samma anslutning som Canons egna (på canons version då).
Finns billiga kopior som inte kostar mer än 500kr.

När Ni vrider upp kameran i porträttläget och vrider upp blixthuvudet för att slå i taket, kan Ni vrida lite mer än 90 grader då? På min version 1 av 430 går inte det (90 grader går men inte mer). Jag gillar porträttläget och slår gärna blixten i taket lite snett bakåt om jag står nära ett hörne av rummet. Får då ett "bra" ljus.

Men det är inget snack om att 430 II inte är en bra blixt. Den är väldigt bra och prisvärd.

När Ni vrider upp kameran i porträttläget och vrider upp blixthuvudet för att slå i taket, kan Ni vrida lite mer än 90 grader då? På min version 1 av 430 går inte det (90 grader går men inte mer). Jag gillar porträttläget och slår gärna blixten i taket lite snett bakåt om jag står nära ett hörn av rummet. Får då ett "bra" ljus.

Men det är inget snack om att 430 II inte är en bra blixt. Den är väldigt bra och prisvärd.

Det är väl bara åt ena hållet?
Vänder du kameran åt andra hållet och vrider blixten åt andra hållet kan man väl vrida den längre än 90 grader. Eller?

Japp men då kommer avtrycket neråt och det blir bakvänt att hålla kameran. Jag har battgrepp och vänder kameran motsols när jag vill använda kameran på höjden. Då sitter alla reglage uppåt och jag kan hålla kameran naturligt. (Förstår alla vad jag försöker förklara?)

Den funkar utmärkt ihop med Canon 7D om man uppdaterar firmware.

Intressant. Det verkar också som att de senaste exemplaren har denna uppdatering.
"Lillebror" NIssin DI 622 för ca.1150kr tycks också vara en bra blixt.

Två blixtar som bägge är trådlöst styrda från kameran är ju inte helt fel.
Ett par paraplyer alt. softbox så har man vips en liten portabel studio.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto