Annons

Blixt val till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Farnis

Medlem
Hej,

grunnar på att köpa blixt till min nya 20D, men har för lite information och behöver lite hjälp här. Jag har bekant som är i USA just nu som kan köpa, men vet inte vad jag ska rekomendera.

Som jag ser det finns det 580EX, 550EX, 420EX som kan funka till min 20D. Dock att de två förstnämnda är större, tyngre, dyrare men med mer "kräm" och möjlighet till manuell inställning.

Kan någon ge mig lite bra tankar om vilken skulle vara ett bra val eller om det finns alternativ som Sigma och Metz som är likvärdiga och kommer fungera utmärkt med kameran.

/Jonas

Första frågan: Kommer du verkligen utnyttja möjligheten att ställa in bllixten helt manuellt. Ytterst få gör faktiskt det eftersom man kan styra blixten så exakt från kameran. Men ska man göra hemmastudio är det bra att kunna få exakt samma blixtmängd på alla exponeringar.

Andra frågan: Vill du kunna styra fler blixtar? 550EX och 580EX fungerar som sändare och mottagare medan 420EX bara är mottagare. I vilket fall behöver du två blixtar och du tjänar ju på att köra den dyrare nu när din kompis är iväg.
Sigma har också trådlös styrning, men den passar bara till andra sigmablixtar.

Tredje frågan: Fotograferar du action eller press så att du beöver ansluta ett externt batteripack? 420EX har inte den möjligheten.

Det är faktiskt sällan som man behöver fulla kraften i sin blixt, så därvidlag räcker nog 420EX långt. Skillnaden i kraft är rätt liten i praktiken.

Om kompaktheten är viktig ska du stryka 550EX och Sigmablixten. 580EX och 420EX är kompakta och trevliga.

Sigmablixten är som en 550EX i funktioner och layout, men taffligare designad och med plastig känsla. Den låter också mycket och zoomar långsamt. Nu när 550EX sjunkit ordentligt i pris så skulle jag rekommendera 550EX om du vill ha max funktioner till lågt pris. De extra slantarna är 550EX värd jämfört med Sigman. Tidigare var Sigman rätt val.

580EX har några extra finesser som övriga modeller inte har, som anpassning till sensorstorlek, men inga riktigt viktigtiga fördelar. 580EX känns också klart modernast.

Jag tycker att 420EX är förstavalet till kameran. Är man sedan en kund som kräver mer av blixten än de flesta så kan man titta på 550EX om man vill hålla i pengarna eller 580EX om man har råd. 580EX ger starka vill-ha-känslor.

Tack för det Magnus,

Jag kan se mig själv i framtiden ha 2 blixtar för att ha en slav blixt vid sidan, men är nog inte det jag kommer att använda först. Jag vill nog hitta tillbaka till min fotografering, men via digitalt dock nu, och känner att jag inte kommer klara mig utan en blixt. Jag kommer inte behöva externa batteripack utan kommer använda blixten högst privat och det är bara att ta med sig lite extra batterier de gånger jag vet jag kommer ta många blixt bilder.

Låter som om det står mellan 420 och 580 då 550 verkar tung. Frågan är ju klart vilken kommer jag ha mest glädje av?

Är både 420 och 580 likvärdiga vad gäller att vrida, rikta, zooma etc?

/J

Farnis skrev:

Är både 420 och 580 likvärdiga vad gäller att vrida, rikta, zooma etc?

Nej. 580EX har den fördelen att man kan rikta blixthuvudet bakåt även om man fotograferar höjdbilden med t ex vertikalgreppet. Med övriga blixtar måste man hålla kameran tvärt om, med avtryckaren nedåt, för att rikta blixthuvudet bakåt.

Sigmablixten har ju också fallit i pris och går nu att få för under 2.000:- på både Cyber och Scandinavian.

I vanliga fall så skulle jag akta mig för att ifrågasätta något som Magnus skriver (för han kan så mycket mer än vad jag kan:), men är du säker på att Sigma inte går att använda ihop med Canonblixtar? Jag lånade en kompis 580EX och den verkade fungerar ihop med min Sigma i wireless E-TTL. Dessutom har jag sett andra uppgifter på nätet som säger att de fungerar ihop.

Hälsningar

--jalle

froderberg skrev:

...
Andra frågan:
Sigma har också trådlös styrning, men den passar bara till andra sigmablixtar.
...
Nu när 550EX sjunkit ordentligt i pris så skulle jag rekommendera 550EX om du vill ha max funktioner till lågt pris. De extra slantarna är 550EX värd jämfört med Sigman. Tidigare var Sigman rätt val.

JalleS skrev:
men är du säker på att Sigma inte går att använda ihop med Canonblixtar? Jag lånade en kompis 580EX och den verkade fungerar ihop med min Sigma i wireless E-TTL. Dessutom har jag sett andra uppgifter på nätet som säger att de fungerar ihop.

Jag fick inte det att funka med 550EX plus Sigma och jag tror inte heller att Sigma hävdar att det ska funka, men går det är det ju kul.

Intressant trad!
Jag star ocksa i valet och kvalet lite, da det visar sig att min metz-blixt ej funkar ihop med 20d.
har precis fatt jobb dar jag ska plata manniskor pa fest, vimmel och sadant, och behover en blixt som kan ge ett SNYGGT ljus ( som ni marker ar jag helt gron nar det galler att fota med blixt, tycker det kanns lite som en komkplicerad varld..:O)
Jag vill ha en blixt att vaxa med, som inte blir for simpel om en tid nar jag kan den lite battre, racker 420EX tror ni, eller ska jag satsa pa en mer avancerad modell?
420EX kan man alltsa inte stalla in manuellt...
i vilka situationer kan det vara sa att man behover den installningen?

En fantastisk portfolj, som jag ser lite grann som inspirationskalla nar det galler den har typen av foton, har Christel Eldrim, tanker da framfor allt pa hennes bilder fran brollop med lang slutartid, rorelseoskarp bakgrund och huvudmotivet skarp.
Den typen av bilder ar det jag hoppas kunna astakomma inom en tid ( kanske inte med hennes kvalite, for hon ar verkligen urduktig, men ngt at det hallet vart fall.:)
Ar 420EX i sa fall tillracklig, d v s, lamnar den utrymme for krativet, etc..?

En till som vill haka på diskussionen och som har en 20D.
Har funderat på en 420EX. Ger den lika "bra" bilder som exempelvis 580EX? Eller finns det av den anledning skäl att investera i storebror?

Stefan det är väl du som tar bilderna och inte blixten.. :)

Det är ju en fråga om styrka, 580EX är starkare med lite fler finesser (läs det Magnus skriver ovan).
Själv valde jag 420EX, tycker att utrustningen väger och tar tillräckligt med plats ändå.

Sen har jag en ST-E2 för att kunna flytta blixten bort från kameran, har inte använt den så ofta, men att ha möjligheten känns bra.

Stefan Renold skrev:
Har funderat på en 420EX. Ger den lika "bra" bilder som exempelvis 580EX? Eller finns det av den anledning skäl att investera i storebror?

420EX ger precis lika snygga eller fula blixtbilder som 580EX. För att få snygga blixtbilder krävs främst att man vet hur man ska hantera blixtljuset och det befintliga ljuset.

En del tycker att stoboskopeffekten hos 550EX och 580EX ger snygga bilder. Jag tror att det mest är en lekfunktion som man snabbt tröttnar på. En dyr leksak. Själv har jag fotograferat professionellt i över 10 år och aldrig haft nytta av stroboskopfunktionen, och då är jag ändå blixtfreak.

tack magnus.
jag har bestamt mig, idag ska jag nog inhandla en 420EX.

Vad innebear stoboskop-effekten forresten?

Jag har också bestämt mig. Om min kompis i USA kan få tag på 580 för ett bra pris blir det den. Känner att när jag har chansen att få den billigare än hemma så lika bra att slå till.

Tack för alla tips och tankar om blixtar. Nu ska jag bara lära mig använda den också..hihi..

sara gustavsson skrev:

har precis fatt jobb dar jag ska plata manniskor pa fest, vimmel och sadant, och behover en blixt som kan ge ett SNYGGT ljus ( som ni marker ar jag helt gron nar det galler att fota med blixt, tycker det kanns lite som en komkplicerad varld..:O)

Ska du få snyggt ljus gäller det av få rätt karaktär på ljuset.

Rakt fram blir ljuset stenhårt och ger fula slagskuggor. Ljuset blir mjukare och behagligare om man reflekterar ljuset i ett stor vit yta, som en vägg eller ett paraply. Dessutom sprids då ljuset jämnare över en större yta.

Balanserar man blixtljuset med det befintliga ljuset (som Christel och jag ofta gärna gör) så blir effekten av rakt-på-ljuset inte så farligt eftersom skuggorna fylls med det befintliga ljuset och för svinner eller blir diffusa.

För att blanda blixtljus med befintligt ljus kan man använda Av, Tv eller M. P-läget låser slutartiden till max 1/60s som längst vilket ofta inte är tillräckligt för att ge rätt exponering åt det befintliga ljuset.

Tänk på att slutartiden inte påverkar blixtexponeringen (hur starkt blixtljuset blir på bilden) utan det är bara det befintliga ljuset som påverkas.

Jag vill ha en blixt att vaxa med, som inte blir for simpel om en tid nar jag kan den lite battre, racker 420EX tror ni, eller ska jag satsa pa en mer avancerad modell?

Som hobbyfotograf räcker 420EX väldigt långt och även för många proffs. Men en 550EX är ett bra val för den som har proffsambitioner efterom den är så billig nu och för att den inte riskerar att begränsa. Men den är tung.

420EX kan man alltsa inte stalla in manuellt...
i vilka situationer kan det vara sa att man behover den installningen?

Manuell blixtexponering behöver man fräsmt vid fasta fotosituationer då man vill ha exakt lika mycket blixtljus på alla bilder vid en fotosession, alltså perfekt för hemmafotostudion. En reportagefotograf använder nog aldrig den möjligheten.

En sak som många har svårt att förstå att blixtexponeringen är automatisk även om kameran står i M-läge. Blixten anpassar sig då automatiskt efter den bländare du valt. Slutartiden påverkar som sagt bara exponeringen av det befintliga ljuset så ställer man in så att man får ett stegs underexponering blir bakgrunden ett steg mörkare än den blixtbelysta delen.

Ar 420EX i sa fall tillracklig, d v s, lamnar den utrymme for krativet, etc..?

420EX räcker gott för den typen av bilder där man vill ha liv och rörelse, men mindre lämplig om man vill bygga en hemmafotostudio.

sara gustavsson skrev:
Vad innebear stoboskop-effekten forresten?

Det är ett pulserande ljus, används också på disco. Det används för att fånga en hel rörelse på en exponering. T ex en golfsving. Men kräver ett mörkt rum och bestämt avstånd till modellen. Kan även funka om man chansar lite vid t ex discobilder.

magnus, du ar ett levande lexikon.O)
du anar inte vilken lycka det ar att fa svar pa sa manga fragestallningar sa snabbt av ngn som ar kunnig och tar sig tid att lyssna pa oss som ar lite mer grona.. tackar vanligen, nu har jag lite mer koll pa det hela.

Måste säga att alla har kommit med bra tips som är klart givande och kan bara hålla med Sara om Magnus kunskap och spridandet av den. Känner mer och mer nu när jag gått med här på FS att mitt sug efter fotografering ökat.

//Jonas

hej pa er...

har precis vart och inhandlat en 420EX...fick den for 280 euros har i Barcelona, vilket ar ett forhallandevis bra pris som jag forstatt det hela.
nu ska det bara se till att lara sig funktioner och att anvanda den, men den verkar ratt enkel..

jippi!! fotograferandet ( och lusten att fota och att testa nya grejer ) far sig helt klart ett uppsving med lite nya prylar, materialist som man ar..:O)

tack magnus och andra for hjalp.

har nu provat denna underbara skatt till blixt, och den ar verkligen fantastisk; otroligt smidig, lattarbetad, enkel, osv..

men jag har ett par fragor, skratta inte, de ar lite simpla, men men..:O)

som du skriver magnus sa blir det en riktigt snygg effekt att stalla in kort tid och blanda blixt- och befintligt ljus. inga problem dar inte, jag ar forvanad over det bra:iga resultatet.
daremot, om jag riktar blixten i sidled eller uppat, antar att jag da maste reglera detta i kameran pa ngt satt?
bilderna blir inte skarpa... aven om jag reboterar ( eller vad det heter pa svenska) i ett lagt vitt tak, t ex....
hur kan detta lampligen losas?

pa kameran finns inte heller ngn "difusor", alltsa ngt att fasta framfor blixten gora ljuset lite mindre direkt.
om jag tillverkar ngn egen liten moj ( papper, plast, eller koper ngt tillbehor) maste jag da kompensera detta i kameran pa ngt satt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar