Annons

Blixt till Sony A100

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy.L

Aktiv medlem
Hej!

Kan man få vilken blixt som helst att fungera till min Sony A100?

Spåren på kameran passar inte till blixten... Finns det något som man kan sätta i mellan blixten och kameran för att få det funka?

/Billy
 
du bör ha en blixt som är anpassad för kameran om du skall få någon bra automatik.

osäke rpå om det finns den adaptern du säker efter, men skulle gissa att om det finns så kostar den nog mer än vad den smakar. en pckontakts adapter är ganska dyr nämligen.
 
En sån här ger både standard-blixtsko och pc-synk för 250 spänn: http://www.kaffebrus.com/blixtadapter-for-minolta-sony-432.html

Det man kanske bör se upp med är dock att eventuella icke-Sony blixtar som man kopplar till kameran har en synkspänning anpassad för digitala kameror, annars riskerar man bränna kretsarna i kameran. Här finns en lista med volttal på olika blixtar: http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html

edit: Jan har också rätt i att en sådan adapter bara kan låta dig avfyra blixten, den låter dig inte styra blixtens effekt eller mäta ljuset från kameran utan de inställningarna måste göras från blixten.
 
Senast ändrad:
Billy.L skrev:
Hej!

Kan man få vilken blixt som helst att fungera till min Sony A100?

Spåren på kameran passar inte till blixten... Finns det något som man kan sätta i mellan blixten och kameran för att få det funka?

/Billy

Bara Konica Minolta och Sony blixtar passar, en av de få nackdelarna med Minolta/Sony. Positivt är att märkesblixtarna är mycket potenta men ... Du får betala för det!
 
Både Metz och Sigma har blixtar med KM/Sony fattning och som funkar med kamerans automatik. Dessutom borde en del andra blixtar fungera med adaptern ovan, fast då utan kameraautomatik (vissa föredrar faktiskt att köra med enbart blixtens egen automatik eftersom det undviker förblixtar som får folk att börja blinka och se trötta ut).
 
Jag ska kolla på Metz och Sigma´s blixtar och även på adaptern.

Tack så mycket för alla svar!


/Billy
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.