Annons

Blixt till Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Anna xx

Aktiv medlem
Hej!
Jag har tänkt köpa en extern blixt till min Pentax K10D och funderar framför allt på Sigma EF-530 DG Super, eftersom den på pappret verkar väldigt prisvärd jämfört med Pentax egna blixtar. Men jag är nybörjare och vet väldigt lite om blixtar.

Är det ett bra köp? Rekommenderar ni något annat? Vad är viktigast att titta efter? Jag vill inte att blixten ska kosta mer än ca 3000 kronor (gärna mindre) om det inte finns extremt goda skäl att lägga till någon ytterligare hundralapp.

Tack på förhand!
Anna
 
Funderar också på en blixt till min K10. Har även jag tittat på Sigman, verkar vara väldigt mycket blixt för pengarna.

Viktigast för mig är att den går att vrida åt alla leder samt trådlös och high speed sync. Vilket sigman har om jag inte har fel?
 
En annan blixt som (i alla fall på papperet) verkar mycket intressant är ju Metz 58AF-1:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=58AF1P

Det som verkar allra mest spännande med den är ju att den faktiskt har ett USB-uttag så man kan uppgradera den själv = framtidssäker! Tänk också på att Metz anger ledtalet på sina blixtar vid max zoom.

Det är en ganska jobbig blixt-djungel där ute. Dessutom ganska många som försöker leta sig igenom den...
 
Tack för era svar!

Det lutar fortfarande åt Sigma EF-530 DG Super.Är det ingen som har testat den, eller någon annan i ungefär samma prisklass?
 
Jag använder en Soligor 420Z, visserligen varianten som är avsedd för Sony/Konica Minolta, men det är samma blixt.

Den är bra och riktigt billig i förhållande till vad den klarar av, kostar ca 1500. Jag har använt den utan problem för yrkesbruk. Blixten kan riktas åt alla möjliga håll, och den har både en inbyggd diffusor och en reflexskiva. Dessutom kan den köras som slavblixt.

Du kan läsa om den på Cyberphotos sajt www.cyberphoto.se
Klicka först på "Kameratillbehör" och sen på "Blixtar och tillbehör"

/Per
 
Per - Tack för svar. Den verkar onekligen prisvärd, men jag är beredd att satsa lite mer än så, därför är nog Sigman mer intressant.

Jag undrar ändå lite över Pentax egen AF 540 FGZ. Visserligen något dyrare än jag hade tänkt mig, men innan jag slår till på Sigmablixten vill jag vara säker på att jag inte ångrar mig om ett år eller två. Så - är priset för AF 540 motiverat, eller tänker jag rätt i att Sigman är mer för pengarna?
 
Om jag förstått det hela rätt så är enda skillnaden mellan Metz 48 AF-1 och Metz 58 AF-1 att 48:an saknar det extra blixtröret och är lite svagare. Kan det stämma?
 
Alltså kan nån som är bra på blixtar säga vilka det är som gäller! Finns ju knappt ågra recensioner att läsa om blixtar.

Krav:

Möjlighet till trådlöst

High speed sync

Vridbar i alla leder(utesluter Pentaxs billigare blixt).

Inte för dyr(vet ju inte om jag kommer använda den så mycket). Av denna anledning är inte 540:an ett alternativ.

Tack för hjälpen. Har som sagt tittat på Sigma 530 super som ska ha allt detta? har dock ingen koll på Metz.
 
Oj, nu blev jag ju lite sugen på 540:an! Hur är den att använda för mig som inte kan så mycket? Lätt eller svår att lära sig?
 
Anna xx skrev:
Oj, nu blev jag ju lite sugen på 540:an! Hur är den att använda för mig som inte kan så mycket? Lätt eller svår att lära sig?

Det är mest fysik i början :)
Beräkna vinklarna för att ljuset ska komma in mot tex ett ansikte i den vinkeln man tänkt sig. Lite som att spela biljard.
http://www.pentax.de/downloads/photo/fr/AF 540 FGZ/AF540FGZ_dos.jpg
Blixten har ett vred/hjul för att reglera kompensationen. Ett tryck på knappen i mitten och sedan vrida. 0.0 på bilden är kompensationen och även det som ser ut som en ljusmätarscala under. Den visar tex -1.5 om jag minskat ljuset för att inte få vita hudtoner.
Du ser direkt på kamera displayen hur "lagom" ser ut.
(efter exponering) inte live :)

Inget att oroa sig för.

Patrik
 
Senast ändrad:
Ingen avsikt att kapa tråden, men betr.Pentax 540FGZ kan jag bara instämma med Patrik. Vredet på baksidan är ett suveränt enkelt och användarvänligt sätt att kompensera ljuset. Dyr blixt, jag muttrade flera ggr när jag köpte den, men med facit i hand är den bara så bra! Lycka till med ditt köp!
 
Didgeridoohan skrev:
Om jag förstått det hela rätt så är enda skillnaden mellan Metz 48 AF-1 och Metz 58 AF-1 att 48:an saknar det extra blixtröret och är lite svagare. Kan det stämma?

58:an verkar ha en punktmatrisdisplay, istället för en vanlig multisegment på 48:an.

/ Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.