Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

chaly

Aktiv medlem
Hej jag undrar om det finns något budget alternativ, till min nikon d50? jag har kollat lite och sett att soligor,metz,& nizin. har flera blixtar som stödjer de digitalasystemen.... Är det någon som vet något om kvalite osv... vad är det som skilljer dessa blixtar från Nikon? för vad jag förstår så är nikon blixtarna de poppuläraste! menmen det borde ju finnas ett alternativ?!

självklart finns det alternativ till nikons blixtar. frågan är bara vilka funktioner du vill avstå från?

hur viktigt är TTL-mätning? hur viktigt är CLS? är man villig att avstå det för att få ett lägre pris?

Jag ät lite osäker på begreppen "csl?" har det något med synkning?,,, jag är ju bara en gladamatör! så jag kräver inte så avanserade saker! mvh Josef

chaly skrev:
Jag ät lite osäker på begreppen "csl?" har det något med synkning?,,, jag är ju bara en gladamatör! så jag kräver inte så avanserade saker! mvh Josef

Är du en glad amatör så tycker jag du skall köpa en orginalblixt :)

Har själv en SB-600 som jag är väldigt nöjd med, Nikons blixt automatik är väldigt svårslagen, det kan inte bli enklare för en glad amatör.

rolle

kolla på en beggadnad sb600.. kan du säkert få för 1500:-

den är ruskigt bra, (enligt mig) kanske har jag inte världens krav men den funkar till allt jag fottar..
Starkt rekommenderar en sk OMNIBOUNCE, som spricer blixtljuset bättre och får lite mjukare ljus!!

lycka till

Instämmer i att man bör köpa en beggad 600. De piratblixtar som är billigare än en sådan är också mycket sämre. SB-600 är förvånansvärt fri från begränsningar för att vara en konsumentprodukt från Nikon.

OK då får jag ut och leta efter en 600... någon som har sett någon beg. har kollat men inte hittat någon!?

Har du kollat den billiga 400:an från Nikon? Det verkar som om den är mycket bra för sin storlek. Den har all automatik du kan önska dig, men inte alla finesser och styrka som sina större och dyrare släktingar.

Per.

Jo jag har kollat på den men jag tycker att den känns som en "leksak"... men jag har säkert fel.så kan man ju vinkla den i höjd och inte i sida, det är ju halva grejen tycker jag. mvh Josef

Lycka till med att hitta en beg. 600.
Jag har letat hur länge som helst och inte hittat nån, men det kanske finns nån i din ända av landet...

Sb 600 !

Jag rekommenderar originalblixten SB-600.
Den är vridbar i alla riktningar, tar i-TTL och - om du senare skulle köpa en "värre" Nikonmodell så är blixten dessutom kapabel att medverka i CLS (Creative Lightning System). CLS innebär bl.a. att du kan fjärrstyra och placera blixten så ljuset blir bra, den måste inte sitat på akmeran.

Jag har en sådan SB-600 till min Nikon D40 och är väldigt nöjd (men obs alltså att just CLS ej fungerar med D40). Bilderna bli bra och välexponerade.

magnus

Re: Sb 600 !

sungame skrev:
Jag rekommenderar originalblixten SB-600.
Den är vridbar i alla riktningar, tar i-TTL och - om du senare skulle köpa en "värre" Nikonmodell så är blixten dessutom kapabel att medverka i CLS (Creative Lightning System). CLS innebär bl.a. att du kan fjärrstyra och placera blixten så ljuset blir bra, den måste inte sitat på akmeran.

Jag har en sådan SB-600 till min Nikon D40 och är väldigt nöjd (men obs alltså att just CLS ej fungerar med D40). Bilderna bli bra och välexponerade.

magnus

jag har samma problem med vilken blixt till min D50, någon som kan säga för / nackdelar med SB-600 vs. SB-800 ?

Om jag uppgraderar kamera nångång är det då bättre att köpa "värstingen" SB-800 nu istället för en SB-600 eller är de bortkastade pengar ?

Re: Re: Sb 600 !

Pettson_ skrev:
jag har samma problem med vilken blixt till min D50, någon som kan säga för / nackdelar med SB-600 vs. SB-800 ?

Om jag uppgraderar kamera nångång är det då bättre att köpa "värstingen" SB-800 nu istället för en SB-600 eller är de bortkastade pengar ?
Den enda skillnaden av riktig betydelse är väl att SB800 fungerar som master för andra blixtar vilket SB 600 inte gör. Vid trådlös blixtfotografering där två eller flera blixtar används måste minst en SB800 finnas. I övrigt så är SB800 en starkare blixt men SB600 räcker till för de flesta situationer. Jag tror att SB600 saknar vinklingfunktionen för macro dvs ca 10 grader neråt, är dock osäker här.

HAHA jag har hittat en SB600 beg... får den i nästa vecka, det känns gött... Jag va nära på att köpa en nissin men jag hejda mig... och idag så hittade jag en sb600 begangnad. som va några hundralappar dyrare än nissin, men de va det nog värt! mvh Josef

dannedansk skrev:
Starkt rekommenderar en sk OMNIBOUNCE, som spricer blixtljuset bättre och får lite mjukare ljus!!

Omnibounce är ett starkt överskattat tillbehör som de många pressfotografer slutat använda.

Omnibounce ger inte mjukare ljus om man slår blixten rakt på. Den stjäler dessutom rätt mycket ljus och gör därför uppladdningstiderna onödigt långa och batterikonsumtionen hög.

Duktigt dyr tvålkopp....

De flesta bättre blixtar har idag ett inbyggt vittt reflexkort om man vill få samma spridningseffekt som när omnibounce används rätt, dvs riktat snett uppåt för spridning både i tak och rakt fram.

ok . då ska jag testa o se hur det blir utan, innan jag springer iväg och köper en! mvh Josef. ...Jag hatar väntetiden när man beställer saker!!! urk! ( i landsproblem kanske!) tack för alla råd jag har fått under denna tråden.......

froderberg skrev:
Omnibounce är ett starkt överskattat tillbehör som de många pressfotografer slutat använda.

Omnibounce ger inte mjukare ljus om man slår blixten rakt på. Den stjäler dessutom rätt mycket ljus och gör därför uppladdningstiderna onödigt långa och batterikonsumtionen hög.

Duktigt dyr tvålkopp....

De flesta bättre blixtar har idag ett inbyggt vittt reflexkort om man vill få samma spridningseffekt som när omnibounce används rätt, dvs riktat snett uppåt för spridning både i tak och rakt fram.

Ja då har jag inte gjort något fel då :

Jag köpte nämligen en tvålkopp till min SB-600, men det är den mest värdelösa pryl jag köpt till fotoutrustningen, bilderna blir ju betydligt sämre med den monterad.

Jag skänker bort min till den första som hör av sig, men ni får stå för portot.

/kent

Rätt använd är "Tvålkoppen" väldigt bra.
Fel använd eller vad man vill kalla det är den så att säga värdelös.....

Blixt rakt på = batterislukande plastbit.
Rätt använd vid ca. 45 grader snett uppåt så förbättrar den bilderna avsevärt.

Men man bör kompensera lite för bortfallet i ljusstyrka.
/Jonas, JOP "väldigt nöjd med min tvålkopp" :))

Jonke O skrev:
Rätt använd är "Tvålkoppen" väldigt bra.
Fel använd eller vad man vill kalla det är den så att säga värdelös.....

Blixt rakt på = batterislukande plastbit.
Rätt använd vid ca. 45 grader snett uppåt så förbättrar den bilderna avsevärt.

Men man bör kompensera lite för bortfallet i ljusstyrka.
/Jonas, JOP "väldigt nöjd med min tvålkopp" :))

Jag har använt den på rätt sätt, även provat att kompensera, har kört den på både D2Hs och D200, och bilderna blir i mitt tycke betydligt bättre utan tvålkoppen.

Sen vill jag medela att tvålkoppen redan är bortskänkt, det tog två minuter :)

Jag kommer inte att sakna den ett skvatt.

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar