Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja ja... Smaken är som baken eller vad det heter :))) Jag var extremt skeptiskt till denna "löjliga" plastbit från början men eftersom jag inte betalde ett öre för den så bestämmde jag mig för att göra lite testbilder och jag ansåg att det blev bättre spridning på ljuset i de bilder då jag knäppte med den i cirka 45 grader uppåt. I sidled blev det nästan ingen skillnad och bakåt i tak uteblev effekten helt.

/Jonas

Så jag har fått blixten och är skit nöjd med den - istället för tvålkopp så funderar jag på att göra ett Bounce Card i gummi. har kollat på en film på youtube där han visar hur man gör. verkar faktiskt riktigt bra vad tror ni? mvH - Josef - http://www.youtube.com/watch?v=RNCmuExlHvM

Man blir litet rädd när man ser detta. Är medelfotografen så korkad att han/hon tycker att denna beskrivning är för snabb? Presentatören indikerar detta när han säger "-Gick jag för fort fram? Se igen hur jag sätter två märken på pappret, två tum in från varje sida", osv.

Jag har fördomar om amerikaner förståndsgåvor. Denna lilla film spädde på dem, är jag rädd.

Per.

Nikons Sync Spänning?

Hej!

Tänkte kidnappa tråden lite då jag inte lyckas hitta nån vettig förklaring på det här.

DSLR klarar inte sync spänningar som är över 5.5 eller 6 Volt från vad jag har förstått.
Jag antar att detta är för Hotshoe kontakten.

Men hur är det för PC-sync kontakten?

Jag hittade detta djuptbegrafet i Nikons support center men jag blir inte klar på vad de menar riktigt.

"All current Nikon cameras that are equipped with a Hot Shoe flash bracket conform to this standard (0-250v) . Do not use flash equipment that uses negative voltage or a voltage over 250v with Nikon cameras, as this may damage circuitry within the camera. (Please check the trigger voltage with the manufacturer of the flash equipment before use with your Nikon camera)."
http://nikoneurope-se.custhelp.com/...WFyY2hfdGV4dD1zcMOkbm5pbmc*&p_li=&p_topview=1

Som jag förstår det hela så klarar alltså Nikons Hotshoe av 0-250 Volt positiv spänning men inte negativ?

Vad är skillnaden mellan negativ och positiv spänning?

Gäller även detta för PC-Sync kontakten?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar