Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Berg

Aktiv medlem
Hej!

Är på jakt efter en bra blixt till min Nikon D3000. Vill ha en blixt jag kan använda till
porträtt och fotografering av blommor m.m. Så jag vill kunna synkronisera blixten med sladd.

Får inte kosta mer än 3000:-
Kom med förslag.

//Berg!

Hej!

Är på jakt efter en bra blixt till min Nikon D3000. Vill ha en blixt jag kan använda till
porträtt och fotografering av blommor m.m. Så jag vill kunna synkronisera blixten med sladd.

Får inte kosta mer än 3000:-
Kom med förslag.

//Berg!

Ny SB-600 eller en begagnad SB-800

[edit]
Jag håller mig generellt till orginalgrejjor kostar kanske lite mer men strular generellt mindre. Nikon CLS funkar visst med D3000 om man har en SB-800 alt. 900.

Det är väldigt användbart att kunna styra ett helt koppel blixtar trådlöst .

Senast ändrad:
Hmm D3000 kan tydligen bara utnyttja CLS om man har en extern blixt eller en SU-800 som styr på kameran.

Fast sladd går ju använda så klart :)

Förklara lite bättre förstod inte riktigt.

De enklare modellerna av Nikon (t.ex. D3000) klarar inte av att styra blixtar trådlöst med hjälp av den inbyggda blixten, vilket t.ex.D90 gör.
Du måste alltså ha en SU-800, SB-800 eller SB-900 på kameran för att kunna styra en eller flera SB-6/8/900 trådlöst via kamerans CLS (Creative Lighting System).

[Edit] D3000 kan styra sb-8/900 via optisk sensor. dvs kamerans inbyggda blixt löser ut den externa blixten. Då har man ingen kontroll på blixten via kameran utan måste styra den manuellt direkt på blixten.

Senast ändrad:
De enklare modellerna av Nikon (t.ex. D3000) klarar inte av att styra blixtar trådlöst med hjälp av den inbyggda blixten, vilket t.ex.D90 gör.
Du måste alltså ha en SU-800, SB-800 eller SB-900 på kameran för att kunna styra en eller flera SB-6/8/900 trådlöst via kamerans CLS (Creative Lighting System).

[Edit] D3000 kan styra sb-8/900 via optisk sensor. dvs kamerans inbyggda blixt löser ut den externa blixten. Då har man ingen kontroll på blixten via kameran utan måste styra den manuellt direkt på blixten.

Jaha nu örstod jag.

Men jag tänker inte köra SB-600:n trådlöst jag tänker bara köra den på kameran eller via sladd.
Tänker heller inte köra med fler blixtrar.
Då borde det väll fungera?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto