Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomander

Medlem
Hej, har tänkt att skaffa en blixt till kameran.
Är det någon som har erfarenhet av någon av nedan blixtar?

Nikon Speedlight 400
Nikon Speedlight 600
Nikon Speedlight 800

Har mer eller mindre fokuserat på 600:an då min känlsa är att den mer än väl duger för en amatörfotograf som mig själv och att den har tillräckligt med funktioner för att kunna räcka till i och med att man utvecklas som fotograf.

Tacksam för svar!
/ Christian

Jag hade tidigare en Fuji S9600. Den saknar ju TTL så jag köpte en billig Metz 36M-1 med uppvinklingsbar zoomreflektor och noll automatik som tömmer all kräm i varje skott. Den har alltså bara mittkontakt.

Vad jag undrar över är om jag vågar sätta den på min splitter nya D80 utan att riskera förstöra något?

Tacksam för svar.

Jag hade samma funderingar, men valde en sb-800 eftersom man får med alla skojiga tillbehör för ett pris som inte är speciellt mycket dyrare. Då räknade jag med att jag ändå skulle ha en omnibounce åp blixten. En fördel jag märkt i efterhand är att man kan ha fem batterier ist för fyra vilket gör blixten ruggigt snabb.

Sen kan blixten tynga ner d80 ganska mycket, vilket gör att den gärna "lägger sig" på fel håll när man bär kameran med blixt på ryggen, kanske inte händer med 600.. Jag avhjälpte problemet med ett batterigrepp. :)

Tack för svar.

Är det någon som känner till Nissin blixtar som Photax säljer, verkar vara extremt mycket blixt för pengarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar